استودیو نیو؛ آینده صنعت سرگرمی ایران و فراتر از آن

استودیو سرگرمی های نیو (Niv) { یکی از القاب رستم به معنای شجاع و دلیر } با هدف خلق دنیاهایی نو و رقابت در سطح جهانی، به عنوان یک برند پیشگام در صنعت سرگرمی ایران بالاخص بازیهای الکترونیکی شناخته میشود. این استودیو که توسط فرهود فرمند ، یکی از نوابغ کشور (تحسین شده در پنج رشته مختلف مرتبط با بازیسازی) تأسیس شده، نهتنها به واسطه طراحیها و تولیدات خلاقانهاش افتخارات ملی کسب کرده، بلکه با ثبت رسمی محتوای بصری مالکیتهای فکری اصیلش در ایران، آمریکا و کانادا، در مسیر توسعهای بینالمللی قرار دارد.
فرهود متولد اردیبهشت 1358 است و اولین بار در سن 10 سالگی بعنوان کودکی با استعدادهای درخشان در طراحی و قصه گویی با شخصیتهای کارتونی نام آشنا در صدا و سیمای ایران به ایرانیان معرفی شد. او از همان کودکی نقاشی هایش را با الهام از دیزنی با نام کمپانی خود امضاء می کرد. کودکی که توانسته بود جوهره کسب و کار دیزنی را در آن سن کم درک کند.
در رشته ریاضی فیزیک دیپلم گرفت و در رشته دانشگاهی گرافیک مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. از سن 18 سالگی به سبب استعدادهایش فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد و با کسب تجربه در زمینه های طراحی، تصویرسازی و انیمیشن بصورت خودجوش از دهه 70 وارد دنیای بازیسازی شد.
فرهود فرمند به همراه شادروان پدرش، دکتر ابراهیم فرمند در سال 90 استودیو نیو را بصورت رسمی ثبت کرد، در حالی که اولین بازی برگزیده تاریخ بازیسازی کشور را در کارنامه خود داشت.
بعد از 22 سال از شروع تلاشهایش در حوزه بازیسازی و سرگرمی، فرهود فرمند بعنوان اولین بازیساز تحسین شده ملی، ارزیاب، مشاور و کارشناس اسبق دولت در حوزه طراحی بازی و ارزیاب و شریک دانشگاه بازیسازی ویگاموس ایتالیا شناخته می شود.
بعد از اولین موفقیت استودیو نیو با بازی « کوهنورد » ، که باعث شد فرهود بعد از حضورش در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ایران بعنوان مشاور و کارشناس به شریک و ارزیاب دانشگاه ایتالیا در سال 2017 تبدیل شود، استودیو وارد کشمکشهای مالکیت این بازی با تهیهکننده در سال 2011 شد، شبیه داستان اوسوالد خرگوش که والت دیزنی قبل از میکی ماوس داشت. اما دیری نپایید که الهامی سرنوشتساز از کائنات موجب شد تا نه تنها « کوهنورد » به نیو بازگردد، بلکه این بازی به نقطه شروع شکلگیری « محیطبانِ محیطبانان » بدل شود، دومین مالکیت فکری استودیو. این موفقیت نه تنها مثل کوهنورد، جایزه ملی را برای نیو به ارمغان آورد، بلکه استودیو را به یکی از قدرتمندترین مالکیتهای فکری دنیا مجهز کرد و از یأس مزمن به موفقیتی بزرگ رساند.
اصالت در خلق شخصیتها و جهانهای داستانی
یکی از ویژگیهای برجسته نیو، خلق شخصیتهای منحصربهفرد، دنیاهایی اصیل و داستانهایشان است که قابلیت رقابت با مطرحترین برندهای سرگرمی جهان را دارند. در حالی که بسیاری از استودیوهای ایرانی به سمت تقلید سطحی از نمونههای موفق جهانی میروند، نیو مسیری متفاوت و در عین حال در کلاس و رنگ و بوی جهانی و وفادار به قواعد آکادمیک حوزه کارآفرینی را انتخاب کرده و در حال پایهگذاری یک هویت مستقل در صنعت بازیسازی دنیاست. محصولات و شخصیتهای نیو نهتنها برای سرگرمی خلق شدهاند، بلکه گامی بزرگ در جهت حل برخی از مشکلات فردی، اجتماعی و حتی محیطزیستی برداشتهاند—مشکلاتی که مستقیماً با بقای ما بر روی این سیاره در ارتباطاند و میتوانند رسالتی را از این زمان تا نسلها پس از نسلها به عهده بگیرند.
تمرکز بر بازی، اما با نگاهی فراتر
برخلاف بسیاری از برندهای مشابه که ابتدا با انیمیشن آغاز میکنند، نیو تمرکز اصلی خود را بر تولید بازیهای ویدیویی گذاشته است. این انتخاب به معنای بیتوجهی به تولیدات انیمیشنی نیست، بلکه نشاندهنده رویکرد استراتژیک نیو در سرمایهگذاری بر حوزهای است که بیشترین پتانسیل رشد و موفقیت را در اختیار دارد. امروزه صنعت بازیسازی در دنیا بیشترین درآمد را در قیاس با سایر صنایع بلاک باستر همچون سینمای هالیوود و سلیبیریتیهای دنیای موسیقی دارد. صنعتی محبوب که بر لبه پیشرفت تکنولوژی دنیا به پیش می رود.
الهام از دیزنی، اما فراتر از آن
نیو با نگاهی به مسیر رشد شرکتهای بزرگی مانند دیزنی، که صد سالگی خود را بعنوان کسب و کاری موفق جشن میگیرد، به دنبال ایجاد دنیایی فراگیر در حوزه سرگرمی است. این استودیو نهتنها آماده است در آینده به دیزنی بپیوندد، بلکه ظرفیت آن را دارد که خود به یک قدرت مستقل در صنعت بازیسازی تبدیل شود.
قابلیت توسعه در صنایع جانبی
فراتر از بازیهای ویدیویی، نیو ظرفیت ورود به حوزههایی مانند اسباببازی و گردشگری را دارد. دنیای گسترده و جذابی که در بازیهای نیو خلق میشود، این امکان را فراهم میکند که شخصیتها و داستانها از دنیای دیجیتال فراتر رفته و در قالب محصولات فیزیکی متنوع و تجربههای واقعی به مخاطبان ارائه شوند. طراحی و ساخت اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان و همین طور تجهیز هتل ها به اتاقهایی با موضوع شخصیتهای نیو و یا راه اندازی پارکهای موضوعی برای لمس واقعی دنیای این شخصیتها و اقامت در هتلهای این پارکها همه و همه پتانسیلهای همکاری B2B برای هم افزایی این استودیو با سایر شرکای خود در حوزه های تولید اسباب بازی و هتلداری حرفه ایست. نیو با برنامهریزی دقیق و چشماندازی روشن، در مسیر تحقق این اهداف گام برداشته و آماده همکاری با سرمایهگذاران و شرکای تجاری برای خلق تجربههای منحصربهفرد برای مخاطبین و گردشگران داخلی و خارجی و غنای صنعت گردشگری ایران است.
فرصتی برای همراهی با یک برند دوست داشتنی و درحال رشد
با توجه به مسیر توسعه نیو، این استودیو بستری مناسب برای مشارکت و سرمایهگذاری در یکی از جذابترین حوزههای فناوری و سرگرمی است. آنهایی که به آیندهای روشن در صنعت سرگرمی و بازیسازی اعتقاد دارند، دنیایی که والت دیزنی رقم زد ولی حال این فرصت در ایران ظهور کرده است، میتوانند نیو را به عنوان یک گزینه تک و حائز اهمیت در نظر بگیرند. این در حالیست که سایر کسب و کارهای مشابه نیو در ایران فاقد توان ارائه پتانسیل، قدرت و آزادی عمل مشابه نیو می باشند. اکثر این کسب و کارها یا نوپا هستند، یا وابسته به نهادها و سازمانهای دولتی و سیاسی و یا سوابق و سنوات و درخشش مشابه را دارا نمی باشند و مهمتر از همه محبوبیتی که شخصیتهای جذاب نیو در بین مخاطبین داخلی و خارجی کسب کرده است، همه و همه اطلاع رسانی از یک ثروت ملی بالقوه و در حال رشد در ایران را می دهد که باید برای آن جشن بگیریم.