فرهنگی و هنری

اندیشه ایرانشهری آگاهی است یا ایدئولوژی؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شماره بیست و شش سیاست‌نامه با خبرنامه آغاز می‌شود که در آن واکنش‌های چهره‌های علمی و پژوهشی کشور به درگذشت دکتر جواد طباطبایی و همچنین مراسمات و نشست‌های مرتبط با اندیشه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفته است.

پس از آن حامد زارع در سرمقاله‌ای با عنوان «ایرانشهری: آگاهی یا ایدئولوژی؟» به بررسی هفت مرحله از سیر تفکر جواد طباطبایی پرداخته است. سپس در بخش یادنامه یادداشت‌هایی کوتاه از نویسندگانی نظیر احمد بستانی، مهدی فدایی مهربانی، صادق حقیقت، شیرین نائف، مجتبی مقصودی، مسعود آذرفام و تنی چند از دیگر پژوهشگران علوم انسانی ایران در بزرگداشت مقام و جایگاه جواد طباطبایی در علم سیاست ایران منتشر شده است.

در بخش مصاحبه شاهد پرسش و پاسخ مکتوب و مفصلی با محمد منصور هاشمی، تاریخ‌نگار اندیشه ایران هستیم. هاشمی در این مصاحبه که با عنوان «سایه‌های روشن» منتشر شده، در پی آن است که نشان دهد چرا طباطبایی پژوهشگری خوب، منتقدی بد و اندیشمندی دردمند است.

اما پرونده اصلی سیاست‌نامه بیست و ششم که خود به هفت قسمت دیگر تقسیم می‌شود، شامل بیش از دویست صفحه مقاله در نقد و بررسی همه زوایای اندیشه و تفکر طباطبایی است. در پرونده اصلی که دارای بخش‌هایی نظیر ایرانشهرشناسی، تبارشناسی، اندیشه سیاسی، اندیشه حقوقی، اندیشه تاریخی، اندیشه تطبیقی، اندیشه راهبردی و نقد کتاب است، پژوهشگرانی نظیر نصرالله پورجوادی، احمد نقیب‌زاده، کاوه بیات، فرهنگ رجایی، مقصود فراستخواه، محمدرضا جوادی یگانه، داریوش رحمانیان، میثم سفیدخوش، زانیار ابراهیمی و دیگر فعالان عرصه علوم انسانی ایران دست به قلم برده‌اند و مقالاتی در نقد و بررسی آراء فیلسوف سیاسی فقید ایران به رشته تحریر درآورده‌اند.

کتاب‌نامه، ضمیمه و نگاره سه فصل پایانی سیاست‌نامه بیست و ششم هستند که به ترتیب شامل نمایه همه آثار و نوشته‌های طباطبایی، مصاحبه‌ای منتشر نشده با طباطبایی و در نهایت آلبوم تصاویر دیده نشده‌ای از طباطبایی هستند.

سیاست‌نامه بیست و ششم به مدیریت و سردبیری حامد زارع در سیصد و شصت صفحه و با قیمت صد و سی هزار تومان توسط گروه مطبوعاتی هم‌میهن منتشر شده است. دانشجویان و علاقمندان حقوق و علوم سیاسی می‌توانند این شماره از مجله را به صورت غیرحضوری پیش‌خرید کرده و با پست پیشتاز رایگان دریافت کنند. برای پیش‌خرید سیاست‌نامه به صفحه گروه مطبوعاتی هم‌میهن در اینستاگرام به آدرس HAMMIHAMGROUP دایرکت دهید.

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا