فرهنگی و هنری

کنش‌های مجازی محسن چاوشی، خواننده بی‌کنسرت

درحقیقت فضای مجازی برای خواننده‌ای چون او، وسیله‌ای برای فعالیت اجتماعی و در عین حال نقل محافل ماندن است و از این فضا بهره‌های متفاوتی می‌برد؛ از پاسخ به اختلاف‌نظرها و مشاجره‌های سینمایی و موسیقایی گرفته تا کارهای خیرخواهانه‌ و اعلام موضع شخصی درباره موضوعات مذهبی و اجتماعی.

محسن چاوشی، هنرمندی است که علاوه بر بُعد هنری، بعد شخصیتی دیگری در حوزه کنشگری اجتماعی دارد. در حقیقت این دو ویژگی شخصیتی او به گونه‌ای برابری می‌کنند که اگر مدت‌ها هم فعالیت هنری نداشته باشد، به واسطه نوع فعالیتش در فضای مجازی، موضع‌گیری‌هایش در بزنگاه‌ها همواره محل بحث و گفت‌وگو می‌ماند.

به گزارش ایسنا، محسن چاوشی که در مصاحبه نکردن و پنهان کاری رسانه‌ای یکی از رکوردداران حوزه موسیقی است و عمدتا از او به عنوان خواننده‌ای کم‌حاشیه یاد می‌شود در عین حال می‌داند چه زمان چه واکنشی داشته باشد که بتواند به خوبی بر سر زبان‌ها بیفتد. برای هنرمندی چون او که تا به حال به روی صحنه اجرای زنده موسیقی نرفته است و از این حیث کم‌کارتر از سایر خوانندگان پاپ است، همچنان سر زبان‌ها ماندن کار سختی است که او تاکنون به خوبی توانسته از پس آن بربیاید و البته بخشی از این شرایط را مرهون تیتراژ سریال‌های پرمخاطبی است که می‌خواند.

از دیگر اتفاقاتی که نام این هنرمند را هر از چند گاهی بر سر زبان‌ها می‌اندازد، مشاجره‌هایی است که بعضا با هنرمندان دارد؛ از دعوای او با داریوش مهرجویی بر سر ساخت قسمت دوم «سنتوری» گرفته تا مشاجره از راه دور با همسر ابراهیم حامدی. دعوای او با مهرجویی تا حدی بود که بعدا محمدرضا شریفی‌نیا مدعی شد کلیه این ماجراها برای تبلیغات است و نباید آنها را جدی گرفت.

و اما دیگر حواشی محسن چاوشی به ماجرای ممنوع‌الفعالیت شدنش در فضای مجازی و حذف دو قطعه از آلبوم «ابراهیم» برمی‌گردد، که البته مورد اول با ادعای یک خبرنگار در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد و مورد دوم با انتشار دو اثر بدون مجوز در فضای مجازی توسط خود چاوشی.

اقدامات خیرجویانه

همراهی و معرفی تعدادی از افراد صاحب‌نام در حوزه‌های مختلف برای انجام کارهای خیرخواهانه، از دیگر اقدامات این هنرمند در فضای مجازی است؛ رویکردی که طی سال‌های اخیر منجر به راه‌اندازی کمپینی برای کمک به نیازمندان شده است.

چاوشی در این کمپین‌ها که عمده فعالیت آنها در کانال‌ها و فضای مجازی صورت گرفته است، با انتشار فراخوانی با اشاره به فرد نیازمند و شرح حال کوتاهی از زندگی ‌او، از طرفداران و اعضای این کمپین می‌خواهد تا با تأمین مبلغ مورد نیاز در زمینه‌هایی چون کمک هزینه درمان، آزادی زندانیان غیربزهکار و تأمین دیه برای نجات از اعدام با او همراهی کنند که همه این فراخوان‌ها در نهایت هم با همین یک جمله چاوشی تمام می‌شود: «مبلغ مورد نیاز تأمین شد.»

البته فعالیت‌های اجتماعی این خواننده تنها به این موارد ختم نمی‌شود؛ چراکه او همان‌طور که اشاره شد، در زمینه کنشگری در بزنگاه‌ها از یکه‌تازان است.

واکنش چاوشی به هتک حرمت به قرآن

آخرین نمونه واکنش چاوشی در چنین مواردی، به واکنش او به هتک حرمت اخیر به قرآن کریم برمی‌گردد. او در پی هتک حرمت به قرآن کریم در کشور سوئد، با انتشار متن و تصویری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «تورات را تغییر دادند، انجیل را تغییر دادند، وقتی که نتوانستند قرآن را تغییر دهند، آن را سوزاندند.»

واکنش چاوشی به بحران آب خوزستان

از دیگر واکنش‌های این خواننده در بحران، می‌توان به واکنش او نسبت به بحران آب خوزستان اشاره کرد.

درحقیقت او با انتشار متنی ضمن تشریح شرایط فعلی خوزستان، خواستار رسیدگی فوری مسوولان به مشکلات مردم این منطقه از کشور شد و نسبت به سوءاستفاده جدایی‌طلبان و دشمنان هشدار داد.

مقاومت بر سر اعتقادات مذهبی

یکی دیگر از اتفاقاتی که نام محسن چاوشی را بر سر زبان‌ها انداخته است، به مجادله مجازی او با همسر یکی از خوانندگان ساکن در لس‎آنجلس برمی‌گردد. ماجرا از آنجا شروع شد که مهشید حامدی، همسر ابراهیم حامدی ـ پس از اینکه محسن چاوشی همزمان با شب‌های قدر شعری درخصوص امیرالمومنین (ع) را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشت، با ناسزا به او حمله تندی کرد و او را خواننده حکومتی خواند.

چاوشی نیز در واکنش به صحبت‌های حامدی، با انتشار یک شعر، از خوانندگانی مانند «ابی» که به واسطه پول تن به هر کاری می‌دهند، انتقاد کرد.

قطعات مذهبی

اعتقادات مذهبی محسن چاوشی صرفا به کنشگری این خواننده در فضای مجازی محدود نمی‌شود. او همواره دست به خلق آثاری با موضوعات مذهبی زده است که از جمله آنها می‌توان به تک آهنگ «عدل موثق» به مناسبت شهادت امام علی (ع) و ترانه «امام رضا(ع)» اشاره کرد.

۲۴۵۲۴۵

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا