فرهنگی و هنری

ابلاغ شاخصه های ارتقای فرهنگ عمومی به تمامی نهادها و ارگان های فرهنگی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ صبح امروز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه در ابتدای هفتصد و نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد عماد افروغ عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دکتر افروغ سال ها در عرصه های مختلف فرهنگی حضوری فعال و مثمرثمر داشت و شخصیت مورد احترام نظام و رهبر معظم انقلاب و همچنین حوزه های علمی و دانشگاهی بود.

وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به ابلاغ اولویت های ارتقای فرهنگ عمومی به دستگاه ها و نهادهای مختلف فرهنگی در سال جاری گفت: در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال جدید مقرر شد نگاه آسیب شناسانه رهبر فرزانه انقلاب در حوزه فرهنگ عمومی، در سال جدید مورد اهتمام جدی تمامی دستگاه ها قرار گیرد. موضوعاتی از قبیل «فرهنگ کار و تولید»، «زیست عفیفانه»، «امید به آینده و اعتماد به نفس ملی»، «پرهیز از اسراف و تجمل» و «افزایش سرانه تولید و مصرف فرهنگی بهینه» شاخص هایی هستند که به عنوان اولویت های کار دستگاههای فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اعلام و تمام برنامه ریزی ها برای ارتقای این پنج حوزه به کار گرفته خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل شاخصه های ارتقای فرهنگ عمومی به گفتمان عمومی و ملی گفت: نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ به ویژه در استان ها موظف شده اند برنامه عملیاتی خود برای تحقق این شاخصه ها را اعلام کنند تا در پایان سال بتوان میزان تحقق این شاخصه ها را به صورت کمی و دقیق رصد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ابراز امیدواری کرد با بهبود شاخصه های فرهنگ عمومی در سال جاری بخشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ عمومی محقق شود و حرکت از دولت اسلامی به سوی جامعه اسلامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی تسهیل شود.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هماهنگی و همکاری دولت و مجلس برای ارتقای قابل توجه بخش فرهنگی بودجه ۱۴۰۲ به اهمیت تبصره ۹ بند ه قانون بودجه پرداخت و گفت: بر اساس این تبصره، شرکت ها و بانک ها مکلف خواهند بود یک درصد از هزینه هایشان را صرف امور فرهنگی کنند و امیدواریم با اقدامات کارگروه و تشکیل سامانه تخصصی این تبصره شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد فرابخشی در تخصیص منابع حاصل از این قانون گفت: این بودجه متعلق به تمامی نهادهای فرهنگی است و نهادهای فرهنگی حاکمیتی و مردم نهاد می توانند طرح های خود را به کارگروه مربوطه ارائه دهند تا در روندی شفاف بررسی و انتخاب شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

وی همچنین به موضوع آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان ها به عنوان دستور جلسه شورای فرهنگ عمومی پرداخت و گفت: تقویت کارگروه های تخصصی در ساختار شورای فرهنگ عمومی، نظام تصمیم سازی در کشور را تقویت می کند. بنابراین امیدواریم با اصلاح آیین نامه ها، شاهد تحول در کارآمدی و تاثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی استان ها باشیم.

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا