پزشکی

تشخیص زودهنگام یک بیماری خطرناک با نگاه به چشم

تشخیص زودهنگام یک بیماری خطرناک با نگاه به چشم

دیجیاتو نوشت: دانشمندان با استفاده از داده‌های اسکن چشم و یادگیری ماشینی، یک سیستم هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌توند کوچک‌ترین نشانه‌های مربوط به بیماری پارکینسون را از ۷ سال زودتر در بیماران شناسایی کند.

محققان آکادمی عصب‌شناسی آمریکا، کالج دانشگاهی لندن و بیمارستان چشم مورفیلدز در بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که تاکنون پیرامون رابطه عنبیه چشم و بیماری پارکینسون انجام شده است، دریافته‌اند که نشانه‌های این بیماری را می‌توان از سال‌ها قبل‌تر در چشم مشاهده کرد. دانشمندان برای انجام این کار از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده کردند تا نشانگرهای بیماری را در اسکن‌های چشم پیدا کنند.

در این پژوهش از هوش مصنوعی برای مقایسه نوعی اسکن سه‌بعدی موسوم به مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی (OCT) از چشم ۷۰۰ بیمار مبتلا به پارکینسون و بیش از ۱۰۰ هزار فرد سالم استفاده شد. محققان با این کار متوجه تفاوت میان ضخامت لایه سلولی داخل عنبیه شدند که ظاهراً با بروز پارکینسون در ارتباط است.

آن‌ها همچنین داده‌های مربوط به ۶۷,۳۱۱ داوطلب را از بیوبانک بیرتانیا بررسی کردند که چشمشان اسکن شده بود. در نهایت دانشمندان نتیجه گرفتند که نشانه‌های پارکینسون می‌تواند تا ۷ سال زودتر خودش را به نمایش بگذارد.

اسکن چشم، روشی غیرتهاجمی و آسان برای تشخیص زودهنگام پارکینسون

پژوهشگران امیدوارند که روش اسکن چشم بتواند راهی مناسب برای تشخیص ریسک ابتلا به پارکینسون در مراحل اولیه بیماری باشد. و چون اسکن چشم در این روش به‌صورت غیرتهاجمی انجام می‌شود و همین حالا هم به‌صورت روتین استفاده می‌شود، می‌توان به‌راحتی از آن در سیستم‌های تشخیص و درمان استفاده کرد.

عنبیه چشم بخشی از سیستم عصبی مرکزی است و با بررسی تغییرات آن می‌توان به اطلاعات زیادی درباره سلامت فرد دست پیدا کرد. برای مثال، اسکن عنبیه چشم می‌توان برای شناسایی بیماری پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت مفید باشد.

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا