پزشکی

اثر انگشت درد پیدا شد/ یک دستاورد شگفت‌انگیز

اثر انگشت درد پیدا شد/ یک دستاورد شگفت‌انگیز

دیجیاتو نوشت: تحقیقات جدید برای اولین بار نشان می‌دهد که امواج مغزی مرتبط با درد در هر انسانی مخصوص به خودش و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. محققان این پدیده را «اثر انگشت درد» نامگذاری کرده‌اند.

محققان دانشگاه اسکس، با همکاری گروه علوم اعصاب درد محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ از زاویه تأیید می‌کند که هر یک از انسان‌ها منحصر به فرد هستند و این موضوع حتی در امواج مغزی مرتبط با درد نیز خود را نشان می‌دهد.

پیشتر نیز مطالعاتی در مورد بررسی امواج مغزی مرتبط با درد توسط محققان انجام شده بود ولی در تحقیقات قبلی به تفاوت بین امواج مغزی مرتبط به درد اشاره‌ای نشده بود و معمولاً این موضوع در مرکز توجه قرار نداشت. اما حالا محققان می‌گویند بررسی‌های آنها نشان می‌دهد اثرانگشت درد در هر انسانی منحصر به فرد است.

شما منحصر به فرد هستید: امواج مغزی درد در هر انسانی یکتا است

محققان با بررسی امواج گاما مغزی و همچنین اسکن مغزی داوطلبان مختلفی در شرایط آزمایشگاهی می‌گویند اثر انگشت درد در هر انسانی منحصر به فرد است.

دکتر «الیا والنتینی» از دپارتمان روان‌شناسی، تفاوت‌های عمده‌ای در زمان، فرکانس و نوع نوسانات گاما مربوط به درد در افراد مختلف شناسایی کرده است. جالب این است که وی در بررسی‌های خود با افرادی نیز روبرو شد که اصلا امواجی به این شکل مرتبط با درد نداشتند. این نتایج نشان می‌دهد که تنها امواج مغزی مرتبط با درد در هر انسانی منحصر به خود آن فرد است، بلکه پاسخ افراد به برخی محرک‌ها نیز متفاوت است. تا جایی که برخی افراد در شرایط مشابه اصلا سیگنالی به عنوان درد از خود ساتع نمی‌کنند. حال آنکه اسکن مغزی برخی دیگر نشان می‌دهد تحت شرایط مشابه، امواج مغزی مرتبط با درد در آنها قابل ردیابی است.

در واقع هر فردی در شرایط متفاوت، واکنشی منحصر به فرد از خود نشان می‌دهد و امواج مغزی مرتبط با آن در همه افراد یکسان نیست.

این تحقیق همچنان ادامه دارد تا ابعاد دیگری از آن مشخص شود. برای مثال یک سوال مهم این است که چه عواملی باعث می‌شود یک نفر دارای امواج مغزی مرتبط با درد است حال آنکه فرد دیگری چنین امواجی را از خود ساتع نمی‌کند و چنین امواجی در وی خاموش هستند؟ چه راهکارهایی برای کنترل امواج مرتبط با درد وجود دارد؟

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا