پزشکی

تشخیص زودهنگام خطر سکته قلبی با چرخ دستی فروشگاه

تشخیص زودهنگام خطر سکته قلبی با چرخ دستی فروشگاه

ایسنا نوشت: به گفته دانشمندان، حسگرهای چرخ دستی‌های سوپرمارکت می‌تواند به تشخیص خطر بروز سکته کمک کند.

مطالعه‌ای با ۲۱۵۵ شرکت‌کننده در فروشگاه‌های Sainsbury منجر به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی در ۳۹ نفر شد که از ابتلا به این بیماری مطلع نبودند.

چرخ دستی‌های سوپرمارکت‌ها ممکن است با چرخ‌های ضعیف و قاب‌های زنگ‌زده‌شان شناخته شوند، اما محققان می‌گویند این چرخ دستی‌ها می‌توانند با کمک به شناسایی افراد در معرض خطر سکته از طریق حسگرهای موجود در دسته‌هایشان، برای نجات جان انسان‌ها مفید باشند.

بر اساس گزارشی از بنیاد قلب بریتانیا، از هر ۴۵ نفر در بریتانیا، یک نفر دچار فیبریلاسیون دهلیزی(AF) است که باعث ایجاد ضربان غیرطبیعی قلب می‌شود و می‌تواند خطر سکته را افزایش دهد. در حالی که افراد ممکن است از ابتلا به این عارضه بی‌اطلاع باشند، شناسایی و تشخیص زودهنگام آن می‌تواند مفید باشد.

اکنون محققان یک رویکرد ابداعی برای شناسایی افراد در معرض خطر ارائه کرده‌ان و آن نصب حسگرهای الکتروکاردیوگرام(ECG) در دسته‌های چرخ دستی‌های سوپرمارکت برای بررسی ضربان غیرطبیعی قلب بزرگسالان در هنگام خرید است.

این آزمایش که در چهار سوپرمارکت Sainsbury در طول سه ماه انجام شد، ۲۱۵۵ بزرگسال را پوشش داد.

به شرکت کنندگان گفته شد که دسته‌ی چرخ دستی را دستکم به مدت ۶۰ ثانیه نگه دارند. اگر حسگرها نشانه‌های فیبریلاسیون دهلیزی را دریافت می‌کردند، یک ضربدر قرمز روی دسته روشن می‌شد، در حالی که اگر هیچ علامتی تشخیص داده نمی‌شد، یک تیک سبز روشن می‌شد. در یک غربالگری نبض همه‌ی شرکت‌کنندگان بررسی شد.

نتایج، که در روز جمعه در کنگره‌ی ‌علمی انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد، نشان داد که وقتی داده‌های نوارقلب ECG برای ۲۲۰ شرکت کننده که رضایت داده بودند داده‌های آن‌ها تجزیه و تحلیل شود و به طور بالقوه مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده بودند توسط یک متخصص قلب بررسی شد و ۵۹ شرکت کننده به این بیماری مبتلا بودند که ۳۹ نفر از آنها از ابتلای خود بی‌اطلاع بودند.

پروفسور یان جونز(Ian Jones) از دانشگاه جان مورز لیورپول، نویسنده این مطالعه، این ایده را که دسترسی به برخی جوامع سخت است به چالش کشید.

با این حال، این تیم می‌گوید، معمولا به این دلیل که حرکات دست، خواندن آن را پیچیده می‌کرد، کار بیشتری برای بهبود دقت رویکرد مورد نظر، نیاز است و خاطرنشان کرد که ۲۰ درصد از نوار قلب‌های این ۲۲۰ نفر نامشخص بودند. علاوه بر این، در حالی که این روش بین ۷۰ تا ۹۳ درصد مواقع افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را به درستی شناسایی می‌کرد، اما در تشخیص افراد بدون این علامت دقت کمتری داشت. به طور کلی، محققان تخمین زدند که تنها یک چهارم تا نیمی از افرادی که دارای فیبریلاسیون دهلیزی بودند هنگام بررسی این علائم را تجربه می‌کردند.

پروفسور جاناتان مانت(Jonathan Mant)، رئیس گروه تحقیقاتی قلب و عروق در دانشگاه کمبریج که در این تحقیقات نقشی نداشت، می‌گوید که غربالگری جمعی برای فیبریلاسیون دهلیزی در بریتانیا انجام نشده است زیرا در مورد اینکه آیا انجام این کار مفید است یا خیر، تردید وجود دارد. علت این است که امکان غربالگری برای شناسایی افرادی وجود دارد که گاه به گاه ضربان قلب غیرعادی دارند و مصرف دارو ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد به آنها آسیب برساند.

در حالی که مانت رویکرد چرخ‌دستی سوپرمارکت را نوآورانه توصیف کرد، گفت که تعداد نوارهای قلب نامشخص بسیار زیاد است و این خطر وجود دارد که خریداران با بی نظمی‌های گاه به گاه ضربان قلب که ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند، مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شوند.

او همچنین خاطرنشان کرد که کسانی که توسط حسگرها به عنوان مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده‌اند، نیاز به بررسی به موقع توسط یک متخصص دارند، که این احتمالا باری اضافی بر خدمات بهداشتی تحمیل می‌کند.

رابرت استوری(Robert Storey)، استاد قلب و عروق در دانشگاه شفیلد، بر نیاز به ارزیابی بیشتر افرادی که توسط این سیستم شناسایی شده‌اند، تاکید کرد، اما از این تحقیق استقبال و خاطرنشان کرد که در حالی که علاقه زیادی به دستگاه‌های پوشیدنی برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی وجود داشت، بسیاری از مردم به چنین ابزارهایی دسترسی ندارند.

او گفت: در نتیجه، ایده‌ی فراهم کردن امکان نظارت بر ریتم قلب با استفاده از چرخ دستی فروشگاهی ایده عال به نظر می‌رسد که ارزش بررسی دارد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از افراد برای اولین بار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شدند و این می‌تواند به طور بالقوه از سکته برخی از این افراد جلوگیری کند.

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا