فرهنگی و هنری

حجت‌الاسلام قرائتی از رموز موفقیت هایش سخن گفت/ هیچ‌وقت در طول عمرم طی نکردم …

«درس‌هایی از قرآن» یک گنجینه فرهنگی برگرفته از فرهنگی ایرانی-اسلامی و نفوذکرده در عمق توده‌های مخاطب تلویزیون ایران است که بی‌تردید الگوهای آن در جلب تماشاگران رسانه‌ ملی، موضوعی قابل مطالعه برای برنامه‌سازان همه ادوار تلویزیون خواهد بود. بر این اساس، سومین نشست افق تحول رسانه ملی، دیروز میزبان آیین نکوداشت حجت‌الاسلام محسن قرائتی بود تا تقدیری از یکی از دیرپاترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون به عمل آید.
در ابتدای جلسه پیمان جبلی رئیس صداوسیما برای عرض خیرمقدم پشت تریبون قرار گرفت و در یک جمله کوتاه اعلام کرد مفتخریم امروز نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی را برگزار می‌کنیم اما این نکته را هم بدانید یکی از رموز موفقیت «درس‌هایی از قرآن» حجت‌الاسلام متوسل است که سال‌های سال در کنار استاد حضور داشتند.
پس از آن حجت‌الاسلام قرائتی که این روزها درد و رنج بیماری را هم تحمل می‌کند روی یک صندلی در جایگاه نشست و مثلِ همیشه تابلوی درس‌هایی از قرآن هم در پشتِ سر او به عنوان دکور اصلی برنامه قرار گرفت. او در ابتدای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: «از خداوند متعال، انبیا، اولیا، مراجع، علما و شهدا تشکر کنیم؛ پدر و مادر، همسر و هرکسی که ما را کمک کرده و در جهت دینمداری و سبک زندگی ایرانی- اسلامی قرار داده است. اگر جایز بود اینجا ضعف‌ها و نقص‌هایی را می‌گفتم تا این تجلیل‌ها تنظیم شود. این تنظیم مهم است. چرا که به فرموده بزرگان، وقتی بین مردم درجات‌مان بالا می‌رود باید تواضع‌مان هم بیشتر شود.»

حجت‌الاسلام قرائتی از رموز موفقیت هایش سخن گفت/ هیچ‌وقت در طول عمرم طی نکردم ...

او به ویژگی‌هایی اشاره کرد که در طول سال‌های فعالیتش به آن توجه داشته و گفت: «نکاتی را اینجا مطرح می‌کنم شاید برای اساتید دانشگاه، طلبه‌ها و منبری‌ها رمز موفقیت باشد؛ هیچ‌وقت در طول عمرم طی نکردم چقدر به من بدهید و هرچه قدر دادند قبول کردم و ندادند خورده‌ای نگرفتم؛ پول برای من سرنوشت‌ساز نیست. چقدر واقعاً برای زکات، فیلم، شعر و کتاب نوشته شده؟ واقعاً این نکات در عرصه کارهای فرهنگی ما فراموش شده و حتی بعضاً ندیده‌ایم این نکات در خطبه‌های نمازجمعه هم پررنگ باشد.»
حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: «در جمع مدیران فرهنگی و رؤسای صداوسیما صحبت می‌کنم؛ ما باید خاک آموزش و پرورش و دانشگاه‌هایمان را تغییر دهیم. علومی مفید است بخوانند و علومی که سرگرمی است نخوانند. کاری بکنیم این مدارک تحصیلی (دیپلم، لیسانس و…) مهارت‌آفرین باشد نه اینکه مدارک‌مان هیچ کاربردی برای افراد نداشته باشد. بارها شنیده‌ام و دیده‌ام برخی روحانیون ما که می‌گوییم در دانشگاه اصول و عقاید درس بدهند یا تبلیغ بروند نه روانشناسی تبلیغ می‌دانند و نه روانشناسی آموزش! مهارت را بیاموزید. حتی این مهارت در عرصه تبلیغ و عرصه فرهنگ باشد. چرا که در قرآن کریم داریم اگر ترسو هستید نروید چون مبلّغ نباید ترسو باشد.»
او به ساخت برنامه با فضای ساده و بی‌آلایش اشاره کرد: «من همیشه طرفدار صحبت‌های ساده و رفتارهای ساده و بی‌آلایشم. با مردم باید با صداقت و شفافیت و ساده رفتار کرد. مردم دوست دارند ما مثل خودشان باشیم در برنامه‌سازی؛ خیلی از برنامه‌ها را می‌توان ساده گفت و ساخت. بحث‌ها را می‌توان ساده مطرح کرد. من در ابتدا برنامه‌ام در تلویزیون یک ساعت بود بعدها شد 50 دقیقه و الان 27 دقیقه؛ مردم حوصله‌شان به طول و تفسیر نمی‌رسد. من وقتی به تلویزیون رفتم با خودم گفتم یک شبه به همه مردم ایران خیلی حرف‌ها را می‌زنم که فهمیدم اشتباه کرده‌ام. تبلیغ تلویزیونی بخشی از کار است و تبلیغ چهره به چهره و تن به تن اهمیت دارد. قرآن کریم مملو از قصه‌های قرآنی است؛ این قصه‌ها را دریابید. در رادیو شاهدش هستیم و فکر نکنید اگر مدیر فرهنگی هستید به این مفاهیم نیاز ندارید.»در پایان از 44 سال فعالیت مجاهدانه حجت‌الاسلام قرائتی در رسانه ملی تقدیر و هدیه‌ای هم به همسر این استاد اهدا شد.

2323

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا