رپورتاژ

آیا کافئین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟

از هورمون‌ها گرفته تا بیماری، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. اما صرف نظر از علت، برای بسیاری از مردم، دیدن این رشته های اضافی که به سمت زهکشی راه می یابند می تواند یک عامل جدی استرس باشد. و در حالی که متخصصان تمایل دارند داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا درمان‌های داخل مطب را برای کمک به رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر توصیه کنند، اخیراً تعدادی از درمان‌های طبیعی وارد بحث شده‌اند.

روغن رزماری یکی است و کافئین دیگری. در حالی که ما قبلاً می دانیم که ماده دوم می تواند برای پوست شما مفید باشد (و بهره وری شما در صورت مصرف در فنجان قهوه صبحگاهی)، شواهد نشان می دهد که ممکن است تأثیر مثبتی بر رشد مو نیز داشته باشد. به گفته کارشناسان، در اینجا همه چیزهایی که باید بدانید.

آیا کافئین می تواند به ریزش مو کمک کند؟

پاسخ کوتاه: بالقوه.

دکتر میشل گرین، متخصص پوست و مو در شهر نیویورک توضیح می‌دهد: کافئین محرکی است که گردش خون را افزایش می‌دهد و به فولیکول‌های مو اجازه می‌دهد تا مواد مغذی و اکسیژن مفید برای حفظ سلامت آن‌ها به آنها برسد. تحقیقات همچنین نشان داده است که کافئین می تواند به جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون کمک کند – هورمونی که با آسیب فولیکول مو مرتبط است، که می تواند منجر به آلوپسی آندروژنتیک شود که در غیر این صورت به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود.

همچنین گرین می افزاید، در مطالعه دیگری، زمانی که کافئین به صورت موضعی روی فولیکول های مو در محیط آزمایشگاهی (معروف به محیط آزمایشگاهی) استفاده شد، محققان متوجه مرحله آناژن طولانی تر (مرحله رشد) و همچنین رشد ساقه مو شدند. گرین می‌گوید، همانطور که گفته شد، سایر درمان‌های ریزش مو، مانند ماینوکسیدیل (Rogaine) و فیناستراید (Propecia)، شواهد قابل‌اعتمادتری مبنی بر مسدود کردن موفقیت‌آمیز DHT یا جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT نشان داده‌اند.

با این حال، دکتر چسانا کیندرد، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در مریلند، می گوید که مطالعات نشان می دهد که این ماده ممکن است برای افرادی که از آلوپسی آندروژنیک و ریزش مو ناشی از استرس رنج می برند بسیار مفید باشد. با این حال، همیشه بهتر است به متخصص پوست خود مراجعه کنید که می تواند به تعیین علت ریزش مو و روش های درمانی مناسب کمک کند.

Kindred می گوید که استفاده از محصولات مو همراه با کافئین نیز هیچ گونه عوارض جانبی یا منع مصرف آشکاری ندارد. بنابراین، برای کسانی که نسبت به عوارض جانبی بالقوه ماینوکسیدیل یا فیناستراید احتیاط می کنند و به دنبال گزینه ملایم تری برای کمک به درمان نازک شدن مو هستند، استفاده از یک محصول حاوی کافئین می تواند راهی باشد.

فواید کافئین برای مو

کافئین، یک ترکیب شناخته شده در بسیاری از محصولات مصرفی روزانه، به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تقویت رشد مو شناخته می‌شود. علاوه بر این پتانسیل اصلی، این ترکیب قدرتمند دارای فواید بسیاری دیگر برای سلامت موها است. یکی از ویژگی‌های بارز کافئین، حاوی فلاونوئیدها بودن است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفاظت از موها و پوست سر در مقابل آسیب‌های محیطی از جمله اشعه UV و آلودگی دارند. این تأثیرات محافظتی می‌توانند به بهبود کیفیت و سلامت موها کمک کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین تاثیر مثبتی بر روی کاهش موخوره و افزایش تولید موهای نرم، درخشان و سالم دارد. این ماده فعال به طور مستقیم به ساختار موها نفوذ کرده و باعث تقویت ریشه‌ها و کاهش مشکلاتی نظیر شوره و خشکی موها می‌شود. اثرات مثبت کافئین بر روی موها به عنوان یک ترکیب آمینه‌ای، درخشانی و نرمی به طولانی مدت را فراهم می‌کند.

همچنین، کافئین می‌تواند به بهبود ساختار موها کمک کرده و آنها را از داخل تقویت نماید. این ویژگی‌های منحصر به فرد کافئین باعث می‌شود که محصولات مراقبت از موها حاوی این ترکیب مورد توجه بیشتری قرار گیرند. در نتیجه، مصرف محصولات حاوی کافئین می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای حفظ و بهبود سلامت و زیبایی موها مدنظر قرار گیرد.

در کل، کافئین با ارائه آنتی‌اکسیدان‌ها، کاهش موخوره، و افزایش لطافت و درخشندگی موها، نقش مهمی در ارتقای سلامت و زیبایی موها دارد. به عنوان یک افزودنی مؤثر در محصولات مراقبت از موها، کافئین می‌تواند به عنوان یک جزء حیاتی در روتین مراقبت از موها جای بگیرد و به کاربران کمک کند تا موهای سالم، شاداب و زیبا داشته باشند.نحوه استفاده از کافئین برای مو

اگر به زیبایی DIY علاقه دارید، در واقع می توانید آبکشی موی قهوه خود را در خانه درست کنید. برای انجام این کار، گرین می گوید باید اجازه دهید دم کرده کاملا خنک شود، آن را در یک بطری اسپری قرار دهید و آبکشی را روی پوست سر و موها بمالید و بگذارید چند دقیقه قبل از آبکشی بماند.

یا، می توانید یکی از بسیاری از محصولات موجود در بازار را که حاوی این ماده هستند، امتحان کنید. گرین می گوید: «شما می توانید از شامپوها و نرم کننده های کافئین دار استفاده کنید که برای موهای رنگ روشن بی خطر هستند. او اضافه می‌کند که سرم‌های کافئین‌دار مو نیز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای حداکثر جذب یک شبه روی پوست سر گذاشت. سرم ها و ماسک های پوست سر را می توان یک تا دو بار در هفته استفاده کرد.

او می‌گوید: «ماساژ محصول روی پوست سر باعث تحریک بیشتر گردش خون می‌شود و اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری از مواد جذب شود.

هنگامی که نوبت به هر گونه درمان رشد مو می رسد، ثبات بسیار مهم است. و اگر در چند بار استفاده نتیجه ای نبینید، نباید تسلیم شوید. گرین می گوید: «ممکن است حدود چهار ماه طول بکشد تا علائمی از بهبود یا رشد مو مشاهده شود.

در اینجا، ما برخی از محصولات با رتبه برتر و محبوب که حاوی این ماده هستند را به اشتراک می گذاریم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا