فرهنگی و هنری

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران: جهان اهل سنت اخیرا به فقه مقاصدی روی آورده/حضور توفیق عامر و هانی ادریس در همایش تهران

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، برنامه‌های دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» را که شنبه، ۲۰ خرداد در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، تشریح و اظهار کرد: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در راستای اولویت‌ها و راهبردهای ریاست دانشگاه که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فعال‌سازی بخش بین‌الملل است، سلسله نشست‌های بین‌المللی تدارک دیده که در سال‌های گذشته به صورت وبیناری برگزار شد و در سالی که گذشت ما حداقل ۲۰ وبینار بین‌المللی با کشورهای مختلف برگزار کردیم. وبینار آموزه‌های تمدنی رسول اعظم(ص) در هفته گذشته نیز از جمله این وبینارها بوده است.

وی افزود: اکنون برنامه در دست اقدام، همایش حضوری بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز است که با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» برگزار خواهد شد.

واعظی تصریح کرد: این همایش شنبه، ۲۰ خرداد ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز می‌شود و ۱۵۰ نفر از شخصیت‌های برجسته اهل سنت ایرانی از استان‌های مختلف و بیش از ۵۰ استاد خارجی معتبر و جهانی از ۱۵ کشور که در حوزه مقاصد شریعت و مباحث تمدنی صاحب‌نام و صاحب اثر هستند، از جمله توفیق عامر از تونس، هانی ادریس از مراکش(مغرب) در آن حضور خواهند یافت.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به این‌که شرکت‌کنندگان در کنفرانس از ۱۵ کشور از جمله هند، لبنان، قطر، پاکستان، افغانستان، الجزایر، اردن، ترکیه، کانادا، بریتانیا و مصر خواهند بود، گفت: این کنفرانس با سخنرانی سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد و تا بعد از ظهر ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران: جهان اهل سنت اخیرا به فقه مقاصدی روی آورده/حضور توفیق عامر و هانی ادریس در همایش تهران

دعوت از علمای معتدل و حامی فلسطین

محمود واعظی تأکید کرد: علمای دعوت‌شده اهل سنت، افرادی معتدل، حامی فلسطین، ضد اسرائیل، آشنا به مسائل جهان اسلام و اهل اعتدال و تقریب هستند که مقالات خود را در همایش ارائه خواهند داد و در جلسات صبح و عصر حضور خواهند یافت.

واعظی ادامه داد: این همایش در ۶ پنل برنامه‌ریزی شده که شامل کاربرد قواعد مقصد شریعت در اجتهادات فقهی، جلوه‌های اندیشه‌های اعتدالی مبتنی بر مقاصد شریعت، مقاصد شریعت و آینده وحدت جهان اسلام، هم‌افزایی جریانات و احزاب اسلامی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو مقاصد شریعت، نقش زنان مسلمان در همگرایی جهان اسلام با رویکرد افق تمدنی آینده و رسانه و آینده وحدت اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌هاست.

استاد دانشگاه تهران همگرایی مسلمانان برای حل چالش‌ها و مشکلات به ویژه در جهان اهل سنت را هدف اصلی همایش برشمرد و تأکید کرد: جهان اهل سنت اخیرا در مسائل فقهی به مقاصد شریعت یعنی اهدافی که شریعت دنبال می‌کند و فقه و احکام عملی را برای ما مسلمانان به ارمغان آورده است، روی آورده‌اند و این احکام را براساس مصلحت‌های روز جامعه اسلامی مورد بازنگری قرار داده‌اند و به نفع جهان اسلام فتاوایی را صادر می‌کنند که این نوع رویکرد حرکت خوبی است. در این زمینه فقه اهل بیت(ع) و شیعه نیز از قدیم در باب اجتهاد شهرت داشته است.

وی گفت: گروه فقه شافعی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران این کنفرانس را برگزار می‌کند و این رویداد با مساعدت واحد اهل سنت ریاست جمهوری ایران تدارک دیده شده است.

محمود واعظی گفت: حدود ۵۰۰ چکیده و حدود ۲۵۰ مقاله کامل برای شرکت در همایش دریافت کرده‌ایم که مقالات چکیده برای روز همایش تقدیم شرکت‌کنندگان خواهد شد و ۲۵۰ مقاله نیز چاپ خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: اطلاع‌رسانی برای دریافت مقالات همایش براساس پوستری که چند ماه قبل برای کشورهای مختلف ارسال شد و از طریق اساتیدی که با ما در ارتباط بودند و همچنین سایت دانشگاه تهران انجام شد و در برخی موارد نیز موضوعات و محورها برای افراد ارسال شد تا درباره آن مقالاتی بنویسند.

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا