رپورتاژ

روکش کروم: مزایا، برنامه‌ها و فرآیندها

روکش کروم فرآیندی است که در آن یک شی با یک لایه کروم برای اهداف زیبایی و/یا محافظتی پوشانده می شود.

از آنجایی که کروم یک عنصر فلزی طبیعی است، روکش کروم یک شی می تواند مقاومت/استحکام سایش آن را افزایش دهد و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشد. همچنین می تواند ظاهر جسم را تغییر دهد و ظاهری فلزی و اغلب بسیار صیقلی به آن بدهد.

آهن فولاد کیوان از تولید کنندگان، تامین کنندگان و صادرکنندگان حرفه ای مشهور از انواع فولادهای مقاوم در برابر سایش از جمله ورق آجدار در اصفهان ، ورق سیاه در اصفهان ، ورق گالوانیزه در اصفهان  و …  در سراسر کشور هستیم و محصولاتی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی ارائه می دهیم.

انواع روکش کروم

دو نوع اصلی وجود دارد – آبکاری کروم سخت و آبکاری کروم تزئینی .

اگر در اصل به دنبال افزایش عمر یک شی هستید، آبکاری کروم سخت (یا مهندسی شده) را انتخاب کنید. روکش کروم تزئینی لایه نازکی از کروم را برای اهداف زیبایی شناسی اضافه می کند.

کاربرد

آبکاری کروم، چه سخت و چه تزئینی، با استفاده از روش آبکاری الکتریکی اعمال می شود.

آبکاری فرآیندی است که از یک بار الکتریکی برای هدایت کروم محلول از محلول به جسمی که در آن محلول غوطه ور شده است استفاده می کند.

با این حال، قبل از انجام آبکاری الکتریکی، ابتدا باید قطعه کار را تمیز و چربی زدایی کنید تا از یک روکش یکنواخت اطمینان حاصل کنید. سپس، قبل از اعمال بار الکتریکی، قطعه کار را به طور کامل در یک حمام حاوی انیدرید کروم محلول فرو کنید.

با آبکاری کروم سخت، باید قطعه کار را به اندازه کافی آبکاری کنید تا یک لایه کروم نسبتاً ضخیم ایجاد شود. این ضخامت به مشخصات محصول بستگی دارد و می تواند بین 0.02 میلی متر تا 0.13 میلی متر باشد.

برای اهداف زیبایی شناختی، آبکاری کروم تزئینی معمولاً نیاز به یک مرحله اضافی برای به دست آوردن بهترین پایان ممکن دارد. ابتدا یک لایه نازک از نیکل، مس یا گاهی هر دو را آبکاری می‌کنید تا سطح صاف و براقی داشته باشید.

پس از این کار، لایه نازکی از کروم را روی آن آبکاری کنید تا از خراشیدگی یا کدر شدن جلوگیری شود. ضخامت لایه کروم نهایی برای آبکاری کروم تزئینی به طور قابل توجهی نازک تر از آبکاری کروم تزئینی است و از 0.005 میلی متر تا 0.015 میلی متر متغیر است.

پس از پوشش کروم، می توانید قطعه کار را تا سطح مورد نظر صاف یا جلا دهید.

برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی از جمله تیر آهن، میلگرد در اصفهان و … با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

روکش کروم

هدف از روکش کروم

صنعت خودروسازی در طول تولید قطعات به آبکاری کروم تزئینی متکی است. اقلامی مانند رینگ‌ها، سپرها و اگزوزها (بخش‌های قابل مشاهده و تزئینی ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها) با روکش فلزی بسیار صیقلی و مقاومت در برابر خوردگی ارائه می‌کند.

از دیگر کاربردهای رایج این نوع می توان به ظروف آشپزخانه، شیرآلات و ابزار اشاره کرد.

صنعت خودرو نیز از آبکاری هارد کروم استفاده می کند اما برای اهداف مختلف. پوشش ضخیم تر مواردی مانند ضربه گیرها و سیلندرهای موتور را برای مقاومت در برابر سایش و سختی بیشتر فراهم می کند.

از دیگر کاربردهای این نوع پوشش می توان به چرخ دنده، سر پیستون و برخی کاربردهای هوافضا اشاره کرد.

مزایای آبکاری کروم

بهترین دفاع در برابر خوردگی و سایش در دستگاه، روکش کروم است . روکش فلزی کروم عمر قطعات شما را علیرغم محیط های با اصطکاک بالا افزایش می دهد. روکش کروم در محیط هایی که منجر به خوردگی در سایر مواد پایه می شود محافظت می کند.

آبکاری کروم چیست؟

آبکاری کروم یک فرآیند الکتروشیمیایی برای رسوب کروم فلزی در جایی است که مورد نیاز یا مورد نظر است. روکش کروم چیزی بیش از یک بهبود زیبایی است، اگرچه برای چشم دلپذیر به نظر می رسد. آبکاری کروم می تواند سختی و دوام سطح را افزایش دهد، از خوردگی جلوگیری کند و حتی تمیز کردن آن را آسان تر کند.

این فرآیند شامل چربی زدایی یک سطح برای تمیز کردن آن و حذف تجمعات قبلی است. برخی از بسترها یا فلزات سطحی برای اطمینان از چسبندگی مناسب نیاز به پیش تصفیه دارند. سپس این قطعه در یک مخزن کروم آبکاری قرار می گیرد.

چه نوع تجهیزات صنعتی از آبکاری کروم سود می برند؟

 

  • سیلندرهای هیدرولیک
  • قطعات خودرو
  • تجهیزات معدن
  • شفت و روتور
  • کشاورزی

اینها تنها چند نمونه از برنامه هایی هستند که می توانند از محافظت از یک روکش کروم سخت بهره مند شوند. هر قطعه ای که در معرض اصطکاک یا خوردگی مکانیکی قرار گیرد، کاندید است. کروم را می توان با موفقیت روی تقریباً هر نوع سطح فلزی مانند آلومینیوم، مس، آلیاژهای نیکل ، تیتانیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ اعمال کرد.

آبکاری کروم برای تجهیزاتی که در معرض عناصر سوزاننده هستند ایده آل است. کروم خطر زنگ زدگی را کاهش می دهد و استحکام مواد پایه را تقویت می کند. کروم همچنین برای افزایش عمر دستگاه با کاهش اصطکاک، روانکاری بالایی ارائه می دهد. کروم نه تنها از سایش بر روی دستگاه جلوگیری می کند، بلکه از مزایای عملکرد اضافی نیز برخوردار است. اصطکاک کمتر به معنای عملکرد روانتر با کاهش خطر گرمای بیش از حد است.

این پوشش با ارائه عملکرد بهتر، خطر گرفتگی دستگاه را کاهش می دهد و همچنین برخی از اندازه ها را به قطعات فرسوده باز می گرداند و در برخی موارد آنها را به ابعاد اصلی خود باز می گرداند.

آبکاری کروم اغلب در قطعات خودروهای تجاری یا صنعتی که در معرض آب و هوا هستند استفاده می شود. این به قطعات خودرو کمک می کند تا در برابر سایش و پوسیدگی معمولی که به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض عناصر رخ می دهد مقاومت کنند. علاوه بر این، یک قطعه روکش کروم عملکرد را افزایش می‌دهد، دوام را افزایش می‌دهد و به تجهیزات اجازه می‌دهد تا در طول چرخه عمر طولانی‌تر محصول یک ماشین صنعتی یا تجاری راحت‌تر عمل کنند.

آبکاری کروم چقدر طول می کشد؟

زمان بستگی به مقدار کروم مورد نیاز دارد. رسوبات نازک فقط چند دقیقه طول می کشد، در حالی که پوشش های ضخیم تر ممکن است چندین روز طول بکشد.

آبکاری کروم چگونه می تواند بر عمر تجهیزات شما تأثیر بگذارد؟

کروم دارای خواص اصطکاک و سختی بسیار خوبی است، بنابراین می توان از آن در جاهایی که چیزها در حال حرکت و کنار هم قرار گرفتن هستند استفاده کرد. این دستگاه در برابر سایش و پارگی ناشی از اصطکاک محافظت می کند و کارایی دستگاه را افزایش می دهد، به دلیل کاهش تجمع گرما و همچنین کاهش تمایل به نقص.

انواع روکش کروم

چه محدودیت هایی در آبکاری چیزی وجود دارد؟

اندازه یک محدودیت اصلی است. ناحیه ای که آبکاری می شود باید در مخزن قرار گیرد. شما باید تجهیزاتی داشته باشید که بتواند وزن را تحمل کند. اصلاح باید به اندازه کافی بزرگ یا کوچک باشد. آبکاری کروم در مقایسه با سایر انواع آبکاری برق زیادی مصرف می کند.

قیمت نیز می تواند یک محدودیت باشد. این فرآیند می تواند بسیار گران باشد، یا می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. پرداخت فقط به خوبی سطح زیر آن به نظر می رسد. در نتیجه، سطح برنامه قبل از اعمال سطح باید تمیز و صاف شود. در غیر این صورت، پایان هر گونه لکه را حفظ خواهد کرد. علاوه بر هزینه فرآیند آبکاری، فقط آماده سازی قطعه برای کاربرد هزینه قابل توجهی دارد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا