رپورتاژ

صحبت های دکتر حمید تقی پور ریاست بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور درباره عقیم سازی سگ

یکی از چالش برانگیزترین مباحثی که صاحبان پت با آن رو به رو هستند، بحث عقیم سازی است. دکتر حمید تقی پور ریاست بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور در این باره به صورت کامل صحبت می کند.

بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور در تهران فعالیت می‌کند. این بیمارستان دامپزشکی در تمامی بخش‌ها به صورت شبانه روزی و 24 ساعته فعال است.

برای شروع آقای دکتر بفرمایید که عقیم سازی سگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عقیم سازی سگ به عملی گفته می‌شود که اندام جنسی حیوان از بدن خارج می‌شود و پت دیگر نیاز جنسی ندارد، شاید با خودتان فکر کنید انجام دادن این عمل به معنی حیوان ستیزی باشد که اصلا این‌گونه نیست و حتی در بسیاری از مواقع انجام این کار می‌تواند نقش مهمی در سلامت حیوان داشته باشد.

دکتر تقی پور عزیز درباره چگونگی انجام این عمل هم توضیحاتی را بفرمایید:

عقیم کردن در سگ‌های ماده و نر به دلیل وجود تفاوت در اندام‌های جنسی متفاوت است. در سگ‌های ماده، با خارج کردن رحم و تخمدان‌ها اقدام به عقیم سازی می‌نماییم که به 3 روش عمل باز، عمل بسته و تزریق دارو قابل انجام است و در نرها هم با برداشتن بیضه‌ها عمل عقیم سازی سگ را انجام می‌دهیم که هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

بفرمایید که انجام این عمل چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد؟

عقیم سازی سگ‌ها همانند دیگر عمل‌ها از مزایا و معایبی برخوردار است اما برای کنترل کردن بسیاری از مواردی که می‌تواند به وجود بیاید، مزایای این عمل از معایب آن بیشتر است.

  • عقیم کردن سگ‌های ماده احتمال ابتلا به سرطان رحم ، تخمدان و پستان را کاهش می‌دهد که به همین منظور باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.
  • سگ‌های ماده که عقیم می‌شوند، فحل نمی‌شوند. سگ‌های ماده تقریبا 2 بار در سال فحل می‌شوند که در این دوران خونریزی و ادرار می‌کنند و با عقیم کردن از این رفتارها که بعضا می‌توانند اذیت کننده باشند، جلوگیری می‌شود.
  • عقیم سازی در سگ‌های نر به دلیل اینکه احتمال ابتلا به سرطان بیضه و پروستات در آن‌ها بسیار شایع است، می‌تواند از ابتلا به این بیماری خطرناک جلوگیری کند.
  • سگ‌های نر در زمان جفت‌گیری رفتارهای نامطلوب و پرخاشگرانه‌ای از خود بروز می‌دهند و برای ایجاد قلمرو در اطراف محیط زندگی خود با ادرار علامت‌گذاری می‌کنند که همین موضوع در نوع خود بسیار آزاردهنده است. که عقیم کردن آن‌ها می‌تواند از این رفتار جلوگیری کند.
  • برخی از بیماری‌ها می‌تواند در سگ‌های ماده و نر مشترک باشد مثل ایجاد احتمال تومور در آلت تناسلی که با عقیم کردن می‌توان احتمال تومور را در هر دو جنس نر و ماده از بین برد.

آقای دکتر لطفا درباره بهترین زمان برای عقیم سازی هم توضیحاتی را بفرمایید:

در مقالات مختلف بهترین زمان برای عقیم کردن سگ‌های خانگی را در سنین شش تا نه‌ماهگی در نظر گرفته‌اند. معمولا تا قبل از شش‌ماهگی به دلیل اینکه ممکن است برای لگن و رباط‌های صلیبی مشکلاتی به وجود بیاید، توصیه نمی‌شود، البته موارد مختلفی مثل نژاد یا شرایط نگهداری می تواند تاثیرگذار باشد.

لطفا درباره شایعات و باورهای غلطی که در این مورد وجود دارد صحبت کنید:

درگذشته، زمانی که هنوز جامعه به اهمیت این موضوع پی نبرده بود، بسیاری فکر می‌کردند عقیم کردن سگ‌ها به معنی حیوان آزاری یا جلوگیری از تکامل و حق زندگی آن‌هاست که بسیاری در برابر این عمل مقاومت می‌کردند، باگذشت زمان و درک جامعه نسبت به این موضوع، متوجه شدند که نه‌تنها غیراخلاقی نیست بلکه کمک زیادی به‌سلامت حیوانات می‌شود.

در اثر عقیم نکردن حیوانات خانگی وقتی از خانه بیرون می‌آیند، برای جفت‌گیری جست‌وجو می‌کنند که همین موضوع باعث احتمال انتقال بیماری از دیگر سگ‌ها به سگ‌های خانگی می‌شوند.

آقای دکتر تقی پور برای آخرین مورد درباره اهمیت مراقبت بعد از عقیم کردن هم توضیح دهید:

تا 24 ساعت بعد از عمل عقیم کردن، حیوان ممکن است دچار بی‌اشتهایی یا سردرگمی شود که این علامت‌ها کاملا طبیعی است.

مراقبت‌هایی که بعد از عقیم کردن انجام می‌شوند بسیار ضروری هست و توصیه می‌شود این نکات را حتما در نظر داشته باشید:

  • بعد از آوردن سگ از بیمارستان به خانه به‌عنوان اولین کار شما باید تخت راحت و دمای اتاق مناسب را فراهم کنید.
  • اگر از حیوان دیگری سرپرستی می‌کنید کاملا از آن‌ها دور کنید که دچار استرس و سردرگمی نشود.
  • وقتی اثر بیهوشی کاملا از بین رفت می‌توانید به آن کمی غذای مرطوب و آب بدهید اما حتما در نظر داشته باشید که خیلی زیاد نباشد زیرا باعث استفراغ کردن سگ می‌شود.
  • حیوانات وقتی عقیم می‌شوند ممکن است تا چند ساعت مثل قبل اشتها نداشته باشند که در صورت تداوم این قضیه حتما دکتر دامپزشک را در جریان بگذارید.

به‌عنوان سخن پایانی باید عرض کنم که بحث عقیم سازی سگ یکی از نکاتی است که بسیاری از عزیزانی که به مجموعه ما مراجعه می‌کنند، این سوال برایشان به وجود میاید که آیا پت خود را عقیم کنیم یا خیر؟ به همین دلیل تلاش بنده بر این بوده که تمامی موارد مهم را در رابطه با این موضوع بیان کنم که صاحبان پت بتوانند بر اساس این اطلاعات بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهند.

منبع: صحبت های دکتر حمید تقی پور ریاست بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور درباره عقیم سازی سگ

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا