رپورتاژ

چرا به سراغ خرید برنج عنبربو برویم؟ نکات تخصصی

خرید برنج عنبربو

چرا به سراغ خرید برنج عنبربو برویم؟ نکات تخصصی

برنج عنبربو یکی از محبوب‌ترین برنج‌های ایرانی است که در استان‌های جنوبی و جنوب غربی نظیر ایلام و خوزستان کاشته می‌شود. این برنج علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده‌اش، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و از این لحاظ یک گزینه اقتصادی برای مصارف خانوار محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله شما را با خواص بی‌نظیر برنج عنبربو آشنا می‌کنیم.

چرا برنج عنبربو بخوریم؟

برخلاف تصور مردم که فقط برنج‌های شمالی خوب هستند باید بگوییم برنج‌های شمالی طبع سردی دارند و به مزاج همه افراد سازگار نیستند و ممکن است باعث بروز بیماری در آن‌ها شود. اما نکته جالب توجه این است که برنج عنبربو طبع گرمی دارد و یکی از خاصیت‌های خوب آن همین است. همان طور که می‌دانید اکثر متخصصان تغذیه و طب سنتی بر این باورند که بهتر است همه مردم عادات غذایی خود را تغییر دهند و مواد غذایی که طبع گرم دارند مصرف کنند تا کمتر دچار بیماری‌ها و امراض گوناگون شوند.

برنج عنبربو بیش از یک دهه است که توانسته جایگاه خود را در بازار برنج پیدا کند و به فروش بالایی در کنار ارقام مختلف برنج شمالی برسد. این برنج در بین مردم اهالی خوزستان و جنوب کشور و نیز کل ایران طرفدار پیدا کرده است. برنج عنبربو با زحمت زیاد و در زمین‌های خشک و شور جنوب کاشته و برداشت می‌شود و به همین سبب مزد زحمت خود را گرفته‌اند و برنج خوش طعمی در خانه‌های مردم پخته می‌شود. برنج عنبربو در شهرهای اهواز، خرمشهر، دزفول، رامهرمز، شادگان کاشته می‌شود اما به عقیده همان جنوبی‌ها برنج عنبربوی شوشتر طعم بهتری دارد.

برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که چرا اسم این برنج را عنبربو گذاشته‌اند؟

کلمه عنبر در لغت نامه به معنای بوی خوش است. اما دلیل نامگذاری این برنج به عنبربو به دلیل وجود نوعی ماهی در آب‌های آن منطقه است که در شکمش ماده‌ای خوشبو دارد و به همین دلیل اسم این برنج برگرفته از نام این ماده خوشبو به عنبربو شهرت یافته است.

برنج عنبربو در زمان پخت خیلی قد نمی‌کشد و برای پخت در مجالس و تالارها مناسب نیست و بیشتر مصرف خانگی دارد؛ اما طعم و مزه این برنج فوق العاده است و همپای برنج ایرانی رقابت می‌کند.

مهم‌ترین خواص برنج عنبربو

به نقل از سایت خرید برنج ایرانی برنج فا ، برنج عنبربو طبع گرمی دارد و برای افراد سرد مزاج مناسب است. برنج عنبربو به سبب ماشینی بودن مراحل شالیکوبی و… دانه‌های شکسته کمتر در این برنج یافت می‌شود. از دیگر مزایای این برنج سبک بودن و هضم راحت آن است. با مصرف این برنج تری گلیسیرید و همچنین فشارخون در بدن انسان کاهش می‌یابد.

این برنج فوق‌العاده برای افرادی که به زخم معده دچار هستند مفید است و مشکلات معده و روده آن‌ها را درمان می‌کند. این برنج همچنین حاوی مقادیر زیادی از فیبر و مواد مغذی است. برنج عنبربو بسیار برنج سبکی است و راحت خورده می‌شود و احساس سنگینی بعد از خوردن ندارد.

ضمن اینکه برنج عنبربو به صورت کاملاً طبیعی و بدون دخالت مواد شیمیایی مثل کود کاشته می‌شود.

خرید برنج عنبربو

انواع برنج عنبربو

انواع برنج عنبربو عبارتند از:

  • عنبربوی سیروان: این نوع برنج در مناطق مختلف شهرستان سیروان استان ایلام کشت می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • عنبربوی امامی: این نوع برنج در استان خوزستان و شهر شوشتر کشت می‌شود و میزان دانه‌های شکسته آن بسیار کم است.
  • عنبربوی عبدالعزیز: این نوع برنج در استان خوزستان و شهر دزفول کشت می‌شود و از عطر و بوی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کیفیت برنج عنبربو هنگام پخت

هنگام خرید برنج عنبربو باید بدانید که برنج عنبربو دانه بلند نیست که هنگام پخت قد بکشد و برعکس دانه‌های برنج ریز هستند اما خوش طعم و خوش پخت است. عنبربو طعمی ملایم و عطری بسیار دل‌انگیز دارد که به دلیل وجود اسانس‌های طبیعی در آن است. این برنج به دلیل داشتن نشاسته بالا، پختی خوب دارد و به راحتی له نمی‌شود.

تفاوت برنج عنبربو و چمپا

برخی از مردم برنج چمپا را با برنج عنبربو اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند هر دوی آن‌ها یکی هستند. اما باید بگوییم برنج چمپا و برنج عنبربو جدای از هم هستند. برنج چمپا در شمال کشور کشت می‌شود و در شمال به برنج‌های دانه کوتاه چمپا می‌گویند. حتماً در هنگام خرید توجه کنید که برنج عنبربوی خوزستان را بگیرید چرا که دلیل طبع گرم برنج آن مناطق به همین دلیل است.

از این برنج می‌توان در انواع غذاها مانند پلو، چلوکباب، آش و سوپ استفاده کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا