رپورتاژ

نحوه کارکرد کمپرسور اطلس کوپکو | آشنایی با انواع کمپرسورها

کمپرسور های اطلس کوپکو ابزارهایی مکانیکی هستند که برای افزایش فشار سیالات گوناگون استفاده می‌شوند. کمپرسورها در بسیاری از صنایع و از ساده‌ترین کارها مانند باد کرد تایرها تا پیچیده‌ترین فعالیت‌ها مانند تولید برق در نیروگاه‌ها کاربرد دارند. این دستگاه‌ها در اندازه‌ها، ظرفیت‌ها و مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند تا برای کاربردهای گسترده‌ای مانند صنعت خودروسازی، حمل‌وتقل، پتروشیمی، خطوط تولید هواپیما وجت، تولید لوازم خانگی و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

کمپرسور چیست و چگونه کار میکند؟

کمپرسور همان‌طور که از نامش پیداست (Compressor = متراکم‌کننده) ابزاری‌ست که برای کاهش حجم گازها و افزایش فشار آن‌ها استفاده می‌شود. این ماشین‌ها با تحت فشار قرار دادن هوای اتمسفر یا هر گاز دیگری و ذخیره کردن آن در مخزن خود، نیرو و انرژی بالقوه‌ای را برای انجام کاری تولید می‌کنند. به‌طور کلی کمپرسور های اطلس کوپکو از دو بخش تشکیل شده‌اند: بخش بلوک موتور و بخش تنظیم‌کننده‌ی فشار. بخش موتور گاز را از محفظه‌ای کوچک‌تر به محفظه‌ای بزرگ‌تر پمپ می‌کند و بخش تنظیم‌کننده‌ی فشار در این حین فشار را ثابت نگه می‌دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تعمیر و نگهداری کمپرسور های اطلس کوپکو مطالعه بفرمایید.

کارکرد کمپرسور های اطلس کوپکو

کمپرسور های اطلس کوپکو از انرژی‌های گوناگونی مانند انرژی برق، سوخت‌های فسیلی یا بخار برای راه‌اندازی بلوک موتور بهره می‌گیرند. کمپرسورهای مدرن به ابزارهای کنترل و نظارت مجهز هستند که به اپراتور امکان می‌دهد تا بر فرآیند فشرده‌سازی نظارت کند. کمپرسورها انواع بسیار متنوعی دارند که کارکرد هر کدام از آن‌ها برای فشرده‌سازی هوا متفاوت است و برای مقاصد گوناگونی استفاده می‌شود. کمپرسور اطلس کوپکو در بسیاری از صنایع، کارخانه‌ها، کشاورزی و حتی در لوازم خانگی استفاده می‌شود.

کمپرسور های اطلس کوپکو

آشنایی با انواع کمپرسور و کاربرد آنها

ملاک اساسی برای بخش‌بندی کمپرسورها نحوه‌ی عملکرد آن‌هاست که از این جهت کمپرسورها به دو دسته‌ی کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت و کمپرسورهای دینامیکی بخش‌بندی می‌شوند که هر کدام از این دو نیز شامل دسته‌بندی‌های مجزایی هستند. در ادامه با نحوه کارکرد کمپرسور های اطلس کوپکو آشنا می‌شویم.

کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت (positive displacement compressors)

در کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت، در ابتدا میزان مشخصی از حجم گاز به داخل یک یا چند محفظه‌ کشیده می‌شود و سپس ورودی هوا بسته می‌شود. پس از آن به‌تدریج حجم هر محفظه کاهش می‌یابد و از این طریق هوای محصورشده در داخل محفظه فشرده می‌شود. هنگامی که فشار هوا به نقطه‌ی طراحی‌شده رسید دریچه یا شیر باز می‌شود و هوا به دلیل کاهش مداوم حجم محفظه‌ی تراکم به سیستم خروجی تخلیه می‌شود. این کار به صورت پیوسته و متناوب انجام می‌شود.

این نوع از کمپرسور های اطلس کوپکو به چند دسته‌ی کمپرسور های رفت و برگشتی (کمپرسور های پیستونی)، کمپرسورهای مداری (کمپرسور های اسکرول)‌ و انواع گوناگون کمپرسور های دوار (پیچی، دندانه‌ای و پره‌ای) تقسیم می‌شوند. در این کمپرسورها جریان سیال ثابت است. در ادامه نحوه‌ی کارکرد سه نوع کلی کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت را بررسی می‌کنیم.

کمپرسور های پیستونی یا رفت‌وبرگشتی (reciprocating [piston] compressors)

کمپرسور پیستونی در میان کمپرسورها رایج‌ترین و قدیمی‌ترین نوع کمپرسور های اطلس کوپکو به شمار می‌آید. هوا در این دستگاه‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن فشرده می‌شود. نحوه کارکرد کمپرسور اطلس کوپکو رفت‌وبرگشتی به این صورت است که سیال به داخل محفظه‌ی سیلندر کشیده می‌شود و از طریق پیستون متحرکی فشرده می‌شود.

اصول کارکرد این کمپرسورها بسیار ساده است: آن‌ها از پیستونی بهره می‌گیرند که حرکت رو به جلو و عقب آن‌ها از طریق شاتون و میل‌لنگ دواری انجام می‌شود. این مدل‌ها می‌توانند به صورت‌های یک‌طرفه، دوطرفه، تک‌مرحله‌ای و چندمرحله‌ای کار کنند و میزان ظرفیت آن‌ها گستره‌ی وسیعی دارد و کاربردهای گوناگونی دارند.

کمپرسور های اسکرول (orbital [scroll] compressors)

کمپرسور های اطلس کوپکو اسکرول به نام‌های کمپرسور مارپیچ یا پمپ اسکرول نیز شناخته می‌شود. این مدل‌ها می‌توانند روغن‌کاری شوند یا بدون روغن فعالیت کنند. فعالیت بدون روغن برای زمان‌هایی که به هوایی تمیز، خشک و بدون آلودگی نیاز است مناسب‌تر است. این دستگا‌ه‌ها از دو صفحه‌ی مارپیچی تشکیل شده‌اند که به یکدیگر متصل هستند؛ یکی از آن‌ها ثابت و دیگری متحرک است.

زمانی که کمپرسور کار می‌کند قطعه‌ی مارپیچی متحرک به صورت پیوسته می‌چرخد و هوا را به داخل می‌کشد. سپس هوا بین حفره‌های دو قطعه حبس می‌شود و به حجم‌های کوچک‌تری در حفره‌های هلالی‌شکل فشرده می‌شود و همچنان به سمت دریچه‌ی خروجی حرکت می‌کند. در مسیر خروجی وجود چک ولو از بازگشت جریان هوا به داخل کمپرسور جلوگیری می‌کند.

کمپرسور های اطلس کوپکو اسکرول

نحوه کارکرد کمپرسور های اطلس کوپکو دوار (rotary compressors)

در این مدل‌ها پس از آنکه گاز به داخل محفظه‌ی کمپرسور مکیده می‌شود از طریق چرخش دو قطعه‌ی مارپیچی دوار فشرده می‌شود. این قطعات مارپیچی یک جفت روتور پیچی به‌هم‌پیوسته هستند که با سرعت بالایی در حال چرخشند، درواقع روتورها در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند و از این طریق هوای محبوس را فشرده می‌کنند و به سمت پایین محفظه هدایت می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا برای کارکرد پیوسته و کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند.

نحوه کارکرد کمپرسورهای دینامیکی (dynamic compressors)

در کمپرسور های اطلس کوپکو دینامیکی تغییرات فشار گاز به هنگام کشیدن هوا به داخل محفظه رخ می‌دهد. به این صورت که هوا بین تیغه‌های روی پروانه‌ای که به‌سرعت در حال چرخش است به داخل کشیده می‌شود و به این ترتیب شتاب بالایی پیدا می‌کند. پس از این مراحل گاز از طریق دیفیوژر تخلیه می‌شود و انرژی جنبشی آن به فشار استاتیک و ثابت تبدیل می‌شود.

کمپرسورهای دینامیکی با الگوی جریان‌های محوری یا شعاعی کار می‌کنند. در این کمپرسورها برخلاف نوع قبلی، فشار ثابت است و ایجاد تغییر کوچکی در فشار به تغییرات زیادی در سرعت جریان سیال منجر می‌شود. در ادامه با دو نوع از کمپرسوهای مکانیکی یعنی کمپرسورهای گریز از مرکز و کمپرسورهای محوری آشنا می‌شویم.

کمپرسورهای گریز از مرکز یا جریان شعاعی (Centrifugal)

همان‌طور که از نام این کمپرسور های اطلس کوپکو پیداست جریان هوا در آن‌ها به صورت شعاعی حرکت می‌کند. این مدل‌ها برای فشرده‌سازی هوا از پروانه‌های دواری بهره می‌گیرند که دارای پره‌های شعاعی است. هوا از طریق این پره‌های شعاعی به داخل مکیده می‌شود و با کمک نیروی گریز از مرکز به بیرون از محیط پروانه‌ی چرخان پرتاب می‌شود.

حرکت شعاعی هوا هم‌زمان باعث افزایش فشار و تولید انرژی جنبشی می‌شود. پیش از آن‌که هوا به مرکز پروانه‌ی چرخان بعدی هدایت شود از یک حلقه و یک دیفیوژر عبور می‌کند. پس از عبور از این بخش انرژی جنبشی به فشار ثابت تبدیل می‌شود.

هر مرحله بخشی از افزایش فشار کلی کمپرسور را بر عهده دارد. از آن‌جایی که نسبت فشار در هر مرحله پایین است از بخش‌های زیادی برای رسیدن به فشار مورد نظر استفاده می‌شود. در طی این مراحل دمای هوا به‌شدت بالا می‌رود به همین دلیل در بین این مرحله‌ها نیاز به خنک‌سازی سیال الزامی است و از مکانیزم‌های مختلفی برای خنک کردن جریان هوا استفاده می‌شود.

کمپرسورهای محوری (axial)

برخلاف مدل قبلی، در کمپرسور اطلس کوپکو محوری جریان هوا به صورت محوری حرکت می‌کند؛ به این صورت که سیال به صورت محوری به داخل مکیده می‌شود و جریان محوری آن در امتداد محور چرخان کمپرسور از میان پره‌های دوار و ثابت عبور می‌کند. پس از این مراحل سرعت هوا به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند و هم‌زمان پره‌های ساکن انرژی جنبشی سیال را به فشار تبدیل می‌کنند.

آشنایی با کاربرد کمپرسور های اطلس کوپکو

گفتیم که کمپرسور های اطلس کوپکو با فشرده کردن سیالات، انرژی پتانسیلی ایجاد می‌کنند که با تبدیل این انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی می‌توان کارهای گوناگونی را در صنایع مختلف انجام داد. به همین دلیل کمپرسورها را در انواع و ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌کنند که بسته به نیرویی که تولید می‌کنند توانایی‌های گسترده‌ای را دارا هستند.

از کمپرسورها در صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌های برق، تولید تجهیزات حرارتی و برودتی، صنایع ساخت ماشین‌آلات سنگین، هواپیما، زیردریایی و …، صنعت گاز و انتقال آن، حرکت دادن ابزارهای پنوماتیکی، صنعت کشاورزی، تولید لوازم خانگی برقی و غیره استفاده می‌شود. چند نمونه از کاربردهای جزئی این دستگاه را در ادامه بررسی می‌کنیم.

باد کردن تجهیزات ساختمانی

باد کردن لاستیک ماشین‌هایی مانند لیفتراک، بالابرها یا لودر با کمک کمپرسور انجام می‌شود. از سوی دیگر ابزارهای پنوماتیکی که با نیروی هوا کار می‌کنند مانند چکش یا تفنگ میخ‌کوبی از کمپرسور استفاده می‌کنند.

تغذیه‌ی پمپ آب در مزارع

تامین انرژی پمپ‌های آب در مزارع یکی دیگر از وظایف کمپرسورهاست. آبیاری مناسب و موثر زمین‌های کشاورزی بسیار حیاتی است و در زمان‌های ضروری کمپرسورها می‌توانند از سیستم آب‌رسانی و پمپاژ آب پشتیبانی کنند.

بسته‌بندی مواد غذایی در کارخانه‌ها

در صنایع غذایی و آشامیدنی از کمپرسورها برای بسته‌بندی و هواگیری مواد غذایی استفاده می‌شود. این کار از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند و ماندگاری بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

خرید قطعات اطلس کوپکو

اطلس کوپکو یکی از شرکت‌های بنام در تولید قطعات و ابزارهای صنعتی از جمله کمپرسورها است. کیفیت بالا، رعایت استانداردهای جهانی در خط تولید، دوام و ماندگاری طولانی و تنوع بالا از جمله ویژگی‌های قطعات اطلس کوپکو به شمار می‌آید. برای خرید قطعات اطلس کوپکو یا خرید کمپرسور های اطلس کوپکو می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا