رپورتاژ

انواع ساندویچ پانل و ۱۰ کاربرد مهم آن‌ها

انواع ساندویچ پانل کاربردهای گوناگونی دارند و از همین رو استفاده از پنل ساندویچی در ساخت‌وساز بسیار منطقی‌تر از بکارگیری سایر متریال‌های ساختمانی به‌خصوص مصالح بنایی است. کاربرد پانل‌ها در سالیان اخیر به شدت افزایش یافته و این متریال در تمام بخش‌های صنعت ساختمان به کار می‌رود.

شناخت ساندویچ پانل

برای شناخت ساندویچ پانل باید ساختار و بافت آن را مورد مطالعه قرار داد. پنل ساندویچی دارای ساختاری یکپارچه اما چند لایه و کامپوزیتی است. هر لایه با وجود دارا بودن ویژگی‌های خاص و انحصاری، همزمان بخشی از یک کل پیوسته می‌باشد. دو لایه‌ی کناری کم‌وبیش یکسان هستند اما بخش مرکزی کاملاً متفاوت است.

معرفی انواع ساندویچ پانل

اکثر مصالح ساختمانی در چند مدل و نوع مختلف تولید می‌شوند. پنل ساندویچی هم در انواع گوناگونی عرضه می‌گردد. محل نصب مهم‌ترین تمایز میان انواع ساندویچ پانل به حساب می‌آید.

پنل ساندویچی اتاق تمیز

پنل ساندویچی اتاق تمیز سطحی کاملاً نفوذناپذیر ایجاد می‌کند. این متریال تنوع رنگی ندارد و به دلایل مرتبط با مسائل بهداشتی فقط در رنگ سفید عرضه می‌گردد.

ساندویچ پانل دیواری

اجرای دیوارها با آجر، سنگ و سفال فرآیندی بهینه نیست و موجب اتلاف وقت و هزینه می‌شود. استفاده از ساندویچ پانل دیواری احداث دیوارهای داخلی و خارجی را متحول نموده و پنل دیواری متریالی ایده‌آل به منظور ساخت دیوارها به حساب می‌آید.

ساندویچ پانل سقفی

برآمدگی‌های سطحی یا گام وجه مشخصه اصلی ساندویچ پانل سقفی می‌باشند. گام‌ها نقشی دوگانه دارند. از یک طرف مقاومت در برابر نیروهای وارده را افزایش می‌دهند و از طرف دیگر بستری مناسب به منظور همپوشانی دو پنل مجاور ایجاد می‌کنند.

ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پانل سردخانه ای در چندین ضخامت مختلف از ۸ تا ۱۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. برای تعیین مناسب‌ترین ضخامت این متریال باید به نوع سردخانه و شرایط نگهداری اقلام داخل آن توجه نمود.

انواع پنل ساندویچی از نظر جنس ورق

کارخانه‌های تولیدکننده برای لایه‌های کناری پنل‌های ساندویچی از چندین نوع ورق مختلف بهره می‌گیرند. ورق‌های فلزی قابلیت‌های بیشتری نسبت به انواع غیرفلزی دارند. آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم رایج‌ترین ورق‌ها بدین منظور محسوب می‌شوند. هر سه ورق در مقایسه با فولاد در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری دارند.

گالوانیزه پوششی از جنس فلز روی می‌باشد اما آلوزینک که با نام گالوالوم هم شناخته می‌شود ترکیبی شامل آلومینیم و روی (زینک) است. در مناطقی که رطوبت هوا شدید نیست ساندویچ پانل گالوانیزه از دوام کافی برخوردار است. اما در مناطقی که میزان بارندگی و رطوبت بیش از حد معمول می‌باشد بکارگیری پنل ساندویچی آلوزینک نتایج بهتری به همراه دارد.

در ساختمان‌هایی که اولویت اصلی افزایش عمر مفید جداره‌ها به بیشترین حد ممکن است و البته هیچ محدودیتی در بودجه وجود ندارد می‌توان در اجرای سقف و دیوارها از ساندویچ پانل آلومینیوم بهره برد. این متریال دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی می‌باشد.

انواع ساندویچ پانل از نظر جنس فوم عایق

بسیاری از ویژگی‌های انواع ساندویچ پانل به جنس فوم عایق قرار گرفته در بخش میانی آنها بستگی دارد. پلی یورتان، پلی استایرن منبسط شده و پلی ایزوسیانورات رایج‌ترین فوم‌های عایق قابل استفاده در تولید این متریال هستند. هر یک از فوم‌های مذکور مزیت‌های متفاوت و خاص خود را دارند. در احداث اکثر ساختمان‌ها ساندویچ پانل پلی یورتان بهترین متریال به منظور اجرای دیوارها و سقف است.

مزیت‌های شاخص انواع ساندویچ پانل

  • مقاومت بالا در برابر عبور حرارت
  • پایداری بالا، دوام زیاد و عمر مفید طولانی
  • برخورداری از امکان دمونتاژ و استفاده دوباره از ساندویچ پانل
  • امکان جای‌گذاری و نصب سریع
  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی
  • چگالی کمتر نسبت به اکثر مصالح دیگر

۱۰ مورد از شاخص‌ترین کاربردهای انواع ساندویچ پانل

مزایای متعدد پنل ساندویچی موجب می‌شود تا این متریال کاربردهای بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشته باشد. آجر، سنگ و مصالح بنایی دیگر قابلیت‌های کارکردی مشخص و محدودی دارند اما ساندویچ پانل دارای کاربردهای مختلفی است که در این بخش به ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

اجرای کف عایق

در برخی از پروژه‌های ساختمانی ورود گرما یا سرما از کف ساختمان به چالشی اساسی تبدیل می‌شود. پنل ساندویچی دورو نایلون را می‌توان برای عایق‌بندی کف به کار گرفت.

ساخت سوله‌های صنعتی و کشاورزی

اولین و شاخص‌ترین کاربرد پنل‌های عایق در ساخت سقف و دیوار سوله است. در مورد سوله‌ها عمر مفید جداره‌ها و مقاومت آنها در برابر آسیب‌های محیطی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

احداث سالن‌های بزرگ

ساخت فضاهایی با دهانه وسیع که مساحت زیادی را به صورت یکپارچه تأمین نمایند به خواسته اصلی بسیاری از کارفرمایان تبدیل شده است. انواع ساندویچ پانل سقفی به‌صرفه‌ترین متریال برای پوشش سقف در سالن‌های بزرگ محسوب می‌شوند.

تولید کانکس با ساندویچ پانل

انواع کانکس یا اتاقک‌های پیش‌ساخته کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان و سایر صنایع دارند. اتاقک پیش‌ساخته‌ی پنلی از جنبه ماندگاری و عملکرد برتر از انواع دیگر این محصول (ورقی و چوبی) می‌باشد.

ساختمان پیش‌ساخته

ساندویچ پانل دیواری و سقفی بهترین متریال برای اجرای پروژه‌های ساختمانی به شیوه پیش‌ساختگی محسوب می‌شوند. عناصر مختلف ساختمان پیش‌ساخته در کارخانه و با استفاده از متریال‌های صنعتی از جمله پنل‌های عایق تولید می‌شوند و سپس به محل احداث پروژه انتقال داده می‌شوند.

اجرای انواع سردخانه

کم کردن دمای داخل سردخانه و رساندن آن به صفر درجه سانتی‌گراد یا حتی کمتر نیازمند مصرف مداوم انرژی است. با استفاده از ساندویچ پانل سردخانه به منظور اجرای سقف و دیوارها، اتلاف انرژی از جداره‌ها کاهش می‌یابد.

احداث انبار

انبارها از جمله فضاهای ساده اما پرکاربرد هستند. با بکارگیری پنل ساندویچی به منظور احداث انبار، سرعت ساخت‌وساز افزایش می‌یابد و دوام ساختمان برای چند دهه تضمین می‌گردد. به منظور ساخت انبار باید از میان انواع پنل‌های عایق ساختمانی با توجه به شرایط آب‌وهوایی بهترین نوع را انتخاب نمود.

ساخت اتاق تمیز

برخی از تحقیقات پزشکی و داروسازی و همچنین بعضی از آزمایشات در حوزه تکنولوژی باید حتماً در کلین روم (اتاق تمیز) انجام شوند. ساندویچ پانل اتاق تمیز متریالی استاندارد است که با هدف بکارگیری در ساخت کلین روم عرضه می‌شود.

تولید اتاق حمل بار

اتاق حمل بار محفظه‌ای است که بر روی وانت و سایر خودروهای باری نصب می‌شود و عموماً به منظور جابه‌جایی و توزیع کالاهای تندمصرف به کار می‌رود. با توجه به اینکه تبادل حرارتی بین فضای داخل اتاق حمل بار و محیط بیرون باید به حداقل ممکن کاهش یابد انواع ساندویچ پانل بهترین انتخاب برای سقف و دیوار این محصول هستند.

احداث ویلا

ویلاها معمولاً خارج از شهر‌ها احداث می‌شوند. سبک بودن ساندویچ پانل حمل آن به محل احداث ویلا را آسان می‌کند. به علاوه تنوع رنگ این متریال امکانی ارزشمند را به طراحان می‌دهد تا ویلایی مطابق با سلیقه خریدار بسازند.

مقایسه قیمت انواع ساندویچ پانل

جنس ورق تأثیر زیادی بر قیمت انواع ساندویچ پانل دارد. نوع فوم عایق و ضخامت کلی پنل هم سایر عوامل موثر بر قیمت هستند. از میان ورق‌های فلزی مختلفی که در تولید پنل‌ها به کار می‌روند ورق آلومینیوم گران‌تر از بقیه می‌باشد و برای پروژه‌هایی با بودجه کم مناسب نیست. در مجموع ساندویچ پانل گالوانیزه اقتصادی‌ترین قیمت را دارد.

منبع: https://mammutco-panel.com/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا