جهان

دموکرات‌ها برای سلب پست دولتی از ترامپ به قانون اساسی متوسل می‌شوند

تارنمای دیلی میل نوشت: این قانونگذاران آمریکایی از طرح «دیوید سیسیلین» (David Cicilline) عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا حمایت می کنند که با استناد بر بخش سوم متمم قانون اساسی آمریکا موسوم به بند «رد صلاحیت»، افراد را از تصدی پست های دولتی در صورت «مشارکت آنها در قیام یا شورش علیه برخی و یا کمک یا تسلی به دشمنان» منع می کند.

متمم قانون اساسی آمریکا در ۹ ژانویه سال ۱۸۶۸ در کنگره تصویب شد و از جمله قوانین مهم در خصوص شهروندی در آمریکا است.

سیسیلین در بیانیه ای گفت: ترامپ به وضوح در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (حمله به کنگره آمریکا) با هدف ابطال نتایج قانونی انتخابات نقش داشته اشت. نباید فردی که تلاش کرده دولت را تخریب کند ریاست آن را برعهده بگیرد.

این نماینده دموکرات اولین بار در ۱۵ نوامبر، شبی که ترامپ اعلام کرد که دوباره به دنبال رقابت برای دستیابی به کاخ سفید است، این طرح را به همکارانش ارائه کرد.

وی در نامه ای که در اختیار نشریه هیل قرار گرفته، نوشت: با توجه به شواهد متعددی -که از طریق جلسات استماع کمیته ۶ ژانویه، محاکمه استیضاح ترامپ و گزارش‌های دیگر بدست آمده – ترامپ در ۶ ژانویه به قصد لغو نتایج قانونی انتخابات ۲۰۲۰ دست به شورش زده است. من پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده‌ام که بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی از تصدی دوباره ترامپ در یک پست دولتی جلوگیری می کند.

سیسیلین با اشاره به تحقیقات کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در زمینه حمله به کنگره، به همکارانش گفت که طرح وی شامل «جزئیات شهادت ها و شواهدی است که نشان می‌دهد ترامپ چگونه در شورش علیه ایالات متحده شرکت کرده است».

انتظار می رود با کنترل جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا این کمیته منحل شود.

ترامپ پس از ترک قدرت، به دلیل نقشی که در تحریک شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ ایفا کرده بود استیضاح شد اما با رای سنا این استیضاح شکست خورد و ترامپ تبرئه شد. اگر سنا به محکومیت ترامپ رای می داد، او نمی توانست بار دیگر رئیس جمهور شود.

به گزارش ایرنا، موضوع رد صلاحیت ترامپ برای شرکت در انتخابات تاکنون از سوی هم حزبی های او و افکار عمومی آمریکا مطرح و مورد حمایت قرار گرفته است.

آدام کینزینگر عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت ترامپ در حمله به کنگره مرتکب جرم شده است.

ترامپ به تازگی در سخنانی مدعی شد می توان مقررات انتخابات بر اساس قانون اساسی را ابطال کرد.

وی چنین استدلال کرد که انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری با «تقلب گسترده» مواجه بود و این موضوع « لغو همه مقررات، قوانین، مفاد قانونی حتی در قانون اساسی را امکان پذیر می کند».

با وجودی که ترامپ سپس این سخنان خود را پس گرفت اما نتایج نظرسنجی دانشگاه کوئینپیاک حکایت از آن داشت که ۵۱ درصد رای دهندگان واجد شرایط فکر می کنند که اظهارات اخیر ترامپ باید مانع شرکت او در انتخابات آینده ریاست جمهوری شود.

310310

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا