سیاسی

روزنامه «جمهوری اسلامی»: دولتمردان ایران از دیپلماسی جلب منافع ملی چینی‌ها، الگو بگیرند

روزنامه جمهوری اسلامی به دولتمردان توصیه کرد از دیپلماسی چینی‌ها الگو بگیرند و به این واقعیت برسند راه تامین منافع ملی از برخوردهای قهری نمی‌گذرد.

همزمان با سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق کنگره آمریکا به تایوان بعضی‌ها گمان می‌کردند چین به قدرت نظامی متوسل خواهد شد تا آمریکا را از این قبیل دهن‌کجی کردن‌ها پشیمان کند. در حالی که این افراد بر این گمانه‌زنی تکیه زیادی می‌کردند، دیدیم که چین نه‌تنها هیچ اقدام نظامی علیه آمریکا نکرد بلکه مدتی بعد روسای جمهور دو کشور با هم دیدار کردند و اقدامات متنوعی نیز در زمینه‌ تقویت روابط فیمابین صورت گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: در ماجرای حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز بسیاری از صاحبنظران سیاست بین‌الملل معتقدند بودند چین در این جنگ در کنار روسیه قرار خواهد گرفت و در زمینه‌های مختلف به پوتین که آغازگر این جنگ بیهوده بود کمک خواهد کرد. در عمل دیدیم که چنین نشد و چین به جای کمک به روسیه از ضعف‌های پیش ‌آمده برای دولت روسیه حداکثر بهره‌برداری را کرد.سفر شی‌جین پینگ، رئیس ‌جمهور چین به عربستان و امضاء قراردادهای تجاری و فنی با کشورهای عربی منطقه را هم که اخیراً صورت گرفت، عده‌ای اقدامی ضدآمریکائی تلقی کردند ولی واقعیت این نیست. چین با گسترش نفوذ خود در خاورمیانه عربی درصدد همکاری با آمریکا برای پیشبرد طرح‌هائی است که در چارچوب پیمان ابراهیم تعریف شده‌اند.

جمهوری اسلامی سپس تاکید کرده است: اکنون سخن این نیست که دولتمردان ایرانی درصدد وادار ساختن چینی‌ها به جبران این حرکت ضدایرانی باشند. حرف اصلی و مهم اینست که از دیپلماسی جلب منافع ملی چینی‌ها الگو بگیرند و به این واقعیت برسند که راه تامین منافع ملی از جدال و ستیز و برخوردهای قهری نمی‌گذرد.

بیشتر بخوانید:

  • راهکار پیشنهادی نماینده مجلس برای مقابله عملی با موضع ضدایرانی چین

  • عبدالله گنجی: طبیعی است که چین به ما لگد بزند، چون …

  • روزنامه دولت: بیانیه چین و عربستان، قابل‌پذیرش است / معنای بخش جزایر ایرانی بیانیه، همسویی پکن و ریاض نیست

  • خبرگزاری دولت، بند ضدایرانی بیانیه مشترک چین و اعراب را سانسور کرد!

  • رسانه شورای عالی امنیت ملی: خطای اخیر چین را بزرگ نکنید

  • ماله کشی عجیب «کیهان» / همگرایی چین و عربستان، ضدایرانی نیست، ضدآمریکایی است

۲۱۲۲۰

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا