سورپرایز جنسیس / حمله به قلب مرسدسبنز و بیامو با «ماگما»

امیرمسعود عابدین: مسیر جنسیس در آغاز بهعنوان شاخه لوکس هیوندای شروع شد، اما ظرف ده سال، این برند آرام آرام هویتی مستقل برای خود ساخت؛ هویتی که حالا قرار است با زیرشاخه تازهتاسیس ماگما (Magma) کاملتر شود. ماگما تنها نام یک تریم اسپرت نیست؛ بلکه بیانیهای است برای ورود جدی جنسیس به دنیای موتوراسپرت واقعی و ساخت خودروهایی که نه فقط زیبا و لوکس، بلکه سریع، دقیق و قابلاتکا روی پیست باشند.
این مسیر با دو خودرو آغاز شده است: ماگما GT کانسپت و GV۶۰ ماگما، نخستین محصول تولیدی که قرار است این ایده را وارد خیابانها و پیستها کند.
ماگما GT کانسپت: چشمانداز دهه آینده جنسیس
براساس گزارش motor۱، جنسیس در مراسمی در فرانسه، از ماگما GT کانسپت پرده برداشت؛ خودرویی که به گفته مدیران این برند، وظیفه دارد تا میراث عملکردی جنسیس در ده سال آینده را تعریف کند. این کانسپت ادامه مستقیم مسیری است که برند در نقشه راه جدیدش ترسیم کرده: ساخت یک «Magma Halo Car» و حرکت به سمت محصولاتی که علاوه بر لوکسبودن، توان بالایی هم داشته باشند.
در طراحی، ماگما GT حال و هوای یک سوپراسپرت مدرن را دارد؛ با کاپوتی پایین، خط سقفی افتاده و گلگیرهای عقبی پهن که یادآور محصولات کونیگزگ است. امضای نورپردازی دوقلو خطی جنسیس در جلو و عقب، اینبار با قطعات آیرودینامیکی ترکیب شده و نمایی تهاجمی اما ظریف ایجاد کرده است.

عقب خودرو با نشان نورانی جنسیس میان دو نوار LED باریک، نمایی آیندهنگر پیدا کرده و کابین قایقیشکل به همراه درهای پروانهای، آن را به یک مجسمه متحرک تبدیل کرده است.
جنسیس هنوز درباره پیشرانه این کانسپت چیزی نگفته، اما تاکید دارد که هدف، ساخت خودرویی نیست که صرفا عددهای ترسناک روی کاغذ ارائه دهد؛ بلکه تعادلی از اصالت موتوراسپرت و لوکسگرایی پالایششده است.
جالب اینکه با وجود عنوان کانسپت، ماگما GT بیش از حد به یک خودروی آماده تولید شبیه است؛ موضوعی که بسیاری را امیدوار کرده که شاید این مدل دیر یا زود وارد خیابانها شود.
GV۶۰ ماگما: لوکسِ قدرتمند

براساس گزارش carscoops، در حالی که ماگما GT نگاهی به آینده دور است، جنسیس کار را با معرفی محصولی کاملا واقعی آغاز کرده. GV۶۰ ماگما یک کراساوور تمام برقی است که در پیست پلریکار فرانسه معرفی شد تا پیام واضحی منتقل کند: جنسیس فقط درباره ظاهر حرف نمیزند؛ این برند وارد بازی قدرت شده است.

نسخه ماگما از GV۶۰ حدود ۲۰ میلیمتر پایینتر از مدل استاندارد است؛ با گلگیرهای پهنتر، رینگهای ۲۱ اینچی فورج، قطعات مشکی براق و آیرودینامیک ارتقایافته. درست مثل برادران هیبریدی و برقی هیوندای در خانواده N، این مدل نیز فلسفه ظرافت جنسیس را چند قدم به قلمرو پیست نزدیکتر کرده است.
قدرتی فراتر از یک لامبورگینی قدیمی

در بخش فنی، GV۶۰ ماگما از دو موتور برقی بهره میبرد:
این اعداد آن را از آیانیک ۵N و ۶N نیز قویتر میکنند و شتابگیری آن شگفتانگیز است:
حداکثر سرعت نیز به ۲۶۴ کیلومتر بر ساعت میرسد، هرچند وزن قابلتوجه ۲,۲۴۰ کیلوگرمی خودرو یادآور چالش رایج در خودروهای برقی است؛ باتریها همچنان سنگیناند. برای کنترل بهتر قدرت، جنسیس سیستم تعلیق را بازمهندسی کرده، بوشینگها را سفتتر ساخته، ترمزها را ارتقا داده و یک e-LSD اختصاصی اضافه کرده است.
تکنولوژیهای الهامگرفته از «N لاین»
نسخه ماگما به فناوریهایی مجهز شده که عملکرد را جذابتر و درعینحال قابلکنترلتر میکنند. سیستم Virtual Gear Shift، تغییر دندههای مصنوعی و صدای موتور مجازی را شبیهسازی میکند و «Magma Mode» طرح خاصی روی نمایشگر ایجاد میکند که دماهای مهم و نیروی g را نمایش میدهد. حالت Drift Mode نیز برای علاقهمندان رانندگی تفریحی و پیست در نظر گرفته شده است.
GV۶۰ Magma ابتدا در کره جنوبی عرضه میشود و سپس در سال ۲۰۲۶ به اروپا و آمریکای شمالی میرسد.
۳۲۲



