صداهای خودرو را بیشتر بشناسید | صداگیری اتاق خودرو
یک دقیقه در حال رانندگی با ماشین خود هستید و همه چیز خوب به نظر می رسد، و لحظه بعد که در حال شتاب گرفتن هستید، صدای عجیبی از ماشین خود می شنوید. یکسری صداهای معمولی وجود دارد که قابل برطرف شدن نیستند و نباید توجهی به آنها داشت ، ، از زمزمه لاستیک ها تا آینه هایی که در باد سوت می زنند. اما یکسری صداها غیرمعمول هستند و در صورت شنیده شدن باید به آن توجه ویژه داشت.
خوشبختانه در دهه های اخیر مراکز تخصصی جهت صداگیری خودرو به وجود آمدند که خودرو را کارشناسی کرده و صداها و دلایل به وجود آمدن صداهای خودرو را شناسایی و تعمیر می کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از صداهای خودرو بیشتر آشنا شوید.
صدای خش خش زیر کاپوت
اگر بعد از خاموش کردن ماشین خود صدای خش خش زیر کاپوت را می شنوید، می تواند نشانه نشتی از سیستم خنک کننده باشد. هنگامی که صدای خش خش با صدای بلند در حین کار کردن خودرو به گوش می رسد، این اغلب به این معنی است که نشتی در شلنگ یا اتصالات وجود دارد.
صداهای کوبیدن یا تق تق
اگر صدای کوبیده شدن یا تق تق می شنوید، این می تواند به معنای مشکل در سیستم اگزوز شما باشد. یک سیستم اگزوز آسیب دیده می تواند صداهای زیادی تولید کند و هر صدای منحصر به فرد ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد. صدای کوبیدن می تواند به معنای انسداد در سیستم اگزوز باشد. صدای تق تق ممکن است به این معنی باشد که چرخ ها از هم تراز نیستند. صدای خش خش می تواند به معنای ترک در سیستم اگزوز باشد، بنابراین در این صورت، باید ماشین خود را برای بررسی سیستم اگزوز ببرید.
صدای زمزمه کم صدا از زیر ماشین شما
این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، توجه داشته باشید که چه زمانی صدا ایجاد می شود تا بهتر بتوانید به مکانیک خود در تشخیص مشکل کمک کنید. اگر ماشین شما صدای زمزمه می دهد، می تواند به این معنی باشد که دیفرانسیل به روان کننده نیاز دارد، گیربکس از کار می افتد یا اتصالات یا بلبرینگ چرخ ها فرسوده شده اند.
به اتفاقات قبل و زمانی که ماشین شما شروع به تولید صدا می کند، به خوبی توجه کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است اطلاعات بیشتری به مکانیک خود بدهید تا با او کار کند. بدون یک بازرسی کامل و حرفه ای، تشخیص مشکل از کجاست.
صدای تق تق یا جیر جیر قطعات اتاق خودرو
از صداهای آزاردهنده دیگر در خودرو ، می توان به صداهای اتاق خودرو اشاره کرد. حتما برای شما هم پیش آمده که حین رانندگی متوجه صداهای تق تق از ستون ، درب یا حتی قطعات داشبورد خودرو شوید و در چنین شرایطی با فشار دادن قطعه مورد نظر سعی در برطرف کردن صدای مورد نظر دارید. برای صداگیری قطعات اتاق خودرو نباید به مکانیک مراجعه کنید و لازم است که به مرکز تخصصی صداگیری خودرو که به صورت تخصصی به صداگیری ستون ، داشبورد ، درب ، صندوق عقب و به صورت کلی کابین خودرو می پردازند مراجعه نمایید.
از دلایل به وجود آمدن این صداها می توان به شکسته شدن خارها، شل شدن پیچ ها ، از بین رفتن عایق های درون قطعات در اثر گذر زمان اشاره کرد.
صدای جیغ یا صدای بلند ترمزهای شما
اگر هر بار که ترمز میکنید صدای میخ روی تخته گچی میشنوید، این میتواند به این معنی باشد که زمان تعویض ترمز فرا رسیده است. اگر صدا در حال خراشیدن یا ساییدگی باشد، ممکن است به این معنی باشد که لنت های ترمز کاملا فرسوده شده اند، که می تواند هر بار که ترمز می کنید به روتورهای ترمز آسیب برساند. در اسرع وقت ماشین خود را چک کنید.
صداهای خراشیدن از برف پاک کن ها
اگر صدای خراشیدن را می شنوید، این می تواند به این معنی باشد که برف پاک کن های شما فرسوده شده اند. اگر برف پاک کن فرسوده، شیشه جلوی شما را خراش دهد، تعویض آن ممکن است گران تمام شود. یک برف پاک کن بد همچنین دید را هنگام بارندگی کاهش می دهد و رانندگی را بسیار خطرناک تر می کند. توصیه میشود که فوراً این مشکل را برطرف کنید، یا آن را به یک متخصص حرفهای ببرید یا خودتان آن را جایگزین کنید.
کلیک کردن در حین چرخش
اگر در حین چرخیدن صدای کلیک یا تق تق شنیدید، اتصال CV (سرعت ثابت) که محورهای جلو را روغن کاری می کند، ممکن است مقصر باشد. هنگامی که فرسوده می شود، گریسی که محورها را روان نگه می دارد از دست می دهد. بهتر است به جای اینکه منتظر بمانید تا زمانی که به تعویض های پرهزینه اکسل نیاز داشته باشید، مفصل CV را تعویض کنید.
جمع بندی
صداهایی که از خودرو شنیده می شوند ، بسیار متفاوت و در عین حال شایع هستند. از آنجایی که در این مقاله نمی توان پیرامون تمام صداهای خودرو صحبت کرد ، ما در این مبحث پیرامون نویزهای شایع خودرو صحبت کردیم. توصیه ما به شما اینست که حتما رفع صداهای ماشین را به نیروهای متخصص در این زمینه بسپارید و خودتان به تنهایی در صورتی که تخصص کافی ندارید ، اقدامی نسبت به صداگیری ماشین انجام ندهید.