رپورتاژ

محصولات شیرآلات فولادی

یکی از مهم‌ترین انواع شیرآلات صنعتی و پرکاربردترین آنها در صنعت لوله کشی، شیرآلات فولادی یا همان پایپینگ هستند. این ابزار با کیفیت بالا و بسیار محکم ساخته شده است و نوعی تجهیزات مکانیکی برای تنظیم و کنترل جریان مایع یا گاز همچنین باز و بسته کردن سیستم لوله کشی هستند. امروزه از شیرهای فولادی در صنایع مختلفی مانند: صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع دارویی، آب و فاضلاب، کارخانه‌های صنعتی و غیره استفاده فراوانی می‌شود. شیرهای فولادی در اندازه‌های مختلف و انواع متفاوت تولید و طراحی می‌شوند که هر کدام دارای کاربردی متفاوت در صنایع مختلف است.

نقش شیرآلات فولادی در صنایع

از لوله‌کشی‌های فولادی در صنایع مختلف انتقال نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، آب و فاضلاب، صنایع برق و انرژی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع معدنی و متالورژی، صنعت خودرو، ساختمان‌سازی، صنایع دیگر و پروژه‌های عمرانی بسیار استفاده می‌شود. انواع سیالات به‌وسیله این لوله‌ها وارد تصفیه‌خانه می‌شوند.

  • در صنعت لوله کشی فولادی از انواع شیرآلات فولادی جهت اتصالات استفاده می‌شود.
  • در سیستم تأسیسات یکی از پرکاربردترین ابزار و تجهیزات لازم جهت قطع و وصل یا کنترل جریان سیالات در لوله کشی استفاده از شیرآلات فولادی با کیفیت است.
  • از شیرآلات فولادی معمولاً در نیروگاه‌ها، خطوط انتقال سیالات آب و فاضلاب، مجتمع‌های مسکونی و تجاری، کارخانجات و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود.
  • به همین دلیل، در صنعت لوله کشی استفاده از شیرآلات فولادی یکی از مهم‌ترین تجهیزات به شمار می‌آیند.
  • به دلیل استفاده از انواع مختلف فولاد در تولید شیرآلات فولادی، این ابزار از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • همچنین قیمت نسبتاً مناسبی دارند و امروزه دارای پیشرفت بالایی شده‌اند.
  • به طور کلی شیرآلات فولادی به عنوان یک قطعه ضروری در سیستم‌های لوله کشی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش بسیار مهمی در کنترل جریان مواد دارند.

شیرآلات فولادی چه کاربردی دارند؟

همانطور که گفته شد، شیرآلات فولادی در انتقال و کنترل مایعات و گازها نقش اساسی دارند. این شیرها برای کنترل جریان، تأمین ایمنی و سازگاری با شرایط مختلف محیطی و کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای شیرآلات فولادی در صنایع عبارت‌اند از:

  • صنایع نفت و گاز: از شیرآلات فولادی برای کنترل جریان نفت، گاز و سایر مایعات در صنایع نفت و گاز استفاده زیادی می‌شود.
  • صنایع شیمیایی: شیرآلات فولادی در صنایع شیمیایی برای کنترل جریان مواد شیمیایی و مخلوط‌های خطرناک به کار گرفته می‌شود.
  • صنایع آب و فاضلاب: کاربرد شیرآلات فولادی در صنایع آب و فاضلاب، استفاده در سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب و همچنین در شبکه‌های توزیع آب و فاضلاب است.
  • صنایع معدنی و متالورژی: در معادن و عملیات فراوری مواد معدنی و فلزات از شیرآلات فولادی برای کنترل جریان استفاده می‌شود.
  • صنایع برق و انرژی: در نیروگاه‌ها و سیستم‌های تولید برق از شیرآلات فولادی برای کنترل جریان بخار، خنک‌کننده آب و سایر مواد استفاده می‌شود.
  • صنعت خودرو: برای کنترل جریان سوخت، روغن و سایر مواد در خطوط تولید خودرو و همچنین در سیستم‌های خودرو از شیرآلات فولادی استفاده می‌شود.

شیر توپی فولادی بال ولو

تمامی اجزای شیر توپی فولادی یا همان یال ولو از جنس استنلس‌استیل هستند. جنس آب بند آن نیز از PTFE است. این شیرها دارای تحمل دمایی بالا حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد است و حمل فشار آنها با افزایش کلاس کاری بالاتر می‌رود. ازآنجاکه این شیرآلات از جنس فولاد است شامل آلیاژهایی مانند سیلیکون، منگنز آهن و کروم است. استفاده از کروم در ساخت این فولاد باعث می‌شود تا یک‌لایه محافظ ایجاد شود که مانع خوردگی شود هر چقدر مقدار کروم به کار برده شده در این فولاد بالاتر رود میزان خوردگی آن نیز کم خواهد شد. چنانچه از در ساخت این فولاد از نیکل و مولیبدن استفاده شود، باعث افزایش مقاومت و شکل‌پذیری در برابر خوردگی می‌شود. این ترکیبات باعث می‌شود از شیرآلات توپی فولادی یا بال ولو استفاده زیادی شود.

شیر توپی فولادی بال ولو

شیر دیافراگمی فولادی

از انواع شیرآلات فولادی می‌توان به شیر دیافراگمی فولادی اشاره کرد. این نوع شیر فولادی، در واقع نوعی فولاد انعطاف‌پذیر است که با انتقال نیرو سبب کنترل میزان جریان مایعات در لوله کشی و باز و بسته شدن آن می‌شود. در طراحی این شیر از دیافراگم‌های الاستومری به کار گرفته می‌شود. از مزایای شیر فولادی دیافراگمی می‌توان به خاصیت آب‌بندی بالای آن اشاره کرد. در واقع از این نوع شیرآلات جهت جلوگیری از فشار بالای سیالات و انفجار استفاده می‌شود. همچنین شیر دیافراگمی فولادی، جریان عبوری سیالات را بدون آسیب و فرسایش انجام می‌دهد؛ بنابراین در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. از معایب آن نیز می‌توان به آسیب‌پذیربودن این نوع شیر در برابر دماهای بالا اشاره کرد.

شیر دیافراگمی فولادی

شیر اطمینان فولادی

شیر اطمینان (Safety Valve) از دیگر انواع شیرآلات فولادی محافظ در برابر فشار بیش از حد ورودی است. طراحی این نوع فولاد به‌گونه‌ای است که نوعی دریچه دارد که در هنگامی که فشار سیالات زیاد است، باعث تخلیه مواد می‌شود تا از حوادث ناگوار جلوگیری کند. این شیرآلات بر روی ورودی سیستم تحت‌فشار نصب می‌شود.

امکان زیادی دارد اتفاقات که خطرناکی مانند آتش سوزی یا انفجار در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به وقوع بپیوندد. از آنجایی که این نوع شیرآلات توانایی مقابله در برابر فشار بالا را دارند، در صنایع مختلفی مانند داروسازی، پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی، تصفیه نفت و غیره از آنها استفاده می‌شود. شیرهای اطمینان در کلاس‌های مختلف ۱۵۰ و ۳۰۰ تولید می‌شود و با جنس فولاد محکمی که دارد در خطوط انتقال انرژی با فشار بالا استفاده می‌شود؛ بنابراین از پرکاربردترین و مقاوم‌ترین انواع شیرآلات فولادی در کشور، شیر فولادی اطمینان است.

شیر اطمینان فولادی

شیر پروانه‌ای فولادی

مدل بعدی شیرهای فولادی، شیر پروانه‌ای فولادی است که در آن از یک دیسک با آلیاژ مختلف پروانه‌ای استفاده می‌شود که به‌اندازه یک چهارم حول محور شفت‌ها گردش می‌کند. از شیرهای پروانه‌ای فولادی برای تنظیم سیالات، توقف آنها و شروع جریان در خطوط لوله استفاده می‌شود. در بدنه این شیرها از فولاد کربنی که در برابر آسیب مقاومت بالایی دارد استفاده می‌شود. این شیرها سرعت عملکرد بالایی دارد و استفاده از آن برای اپراتور بسیار راحت است. همچنین قیمت این شیرها نسبت به سایر شیرها مناسب‌تر است و در صنایع مختلفی مانند کارخانه‌ها صنعتی و پالایشگاه‌ها برای استفاده در دمای بالا و پایین استفاده می‌شود. البته امکان دارد استفاده از شیرهای فولادی پروانه‌ای در مسیر عبور سیالات، آن هم زمانی که باز هستند باعث اختلال شوند.

شیر پروانه‌ای فولادی

شیر یکطرفه خودکار فولادی

در سیستم‌های لوله کشی زمانی که پمپ خاموش می‌شود، سیالات در داخل لوله، شروع به برگشت در خلاف جهت آن خواهند کرد که این عمل در دراز مدت باعث به وجود آمدن آسیب به سیستم پایپینگ می‌شود. در شیر یکطرفه خودکار فولادی، نوعی دریچه به شکل لولا وجود دارد که به طور خودکار در جهت جریان مایعات باز شده و در صورتی که سیالات در جهت معکوس بخواهند حرکت کنند به طور خودکار بسته می‌شود.

این نوع شیر به نام شیر یک طرفه خودکار فولادی یا Check Valve نیز شناخته می‌شود که در واقع از جریان برگشتی مایعات در لوله کشی جلوگیری می‌کند. اگر به هر علتی مایعات در جریان معکوس بخواهند حرکت کنند این شیر به طور خودکار با بسته شدن، مانع برگشت مایعات خواهد شد. این شیرها از ساختار ساده‌ای طراحی شده‌اند که باعث کاربری آسان آن در سیستم‌های لوله کشی در صنایع مختلف نفت و گاز آب و فاضلاب و سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شوند. جلوگیری از برگشت سیالات در شیرآلات باعث جلوگیری از آسیب به تجهیزات و سیستم‌ها می‌شود؛ بنابراین از این نوع شیر برای حفاظت از تجهیزات استفاده بسیاری زیادی می‌شود.

شیر یکطرفه خودکار فولادی

شیر صافی فولادی

از انواع دیگر شیرآلات فولادی، شیر صافی فولادی است که در واقع از نوعی صافی از جنس فولاد برای کنترل جریان سیالات و ذرات جامد موجود در مایعات و گازها استفاده می‌شود. با وجود این نوع صافی‌ از عبور ناخالصی‌ها جلوگیری می‌شود، بنابراین در صنایع مختلف می‌تواند کاربرد فراوانی داشته باشد.

وجود صافی بر روی خطوط لوله، از ورود ناخالصی در شبکه لوله کشی جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا تنها سیالات اجازه ورود داشته باشند. شیر صافی فولادی، علاوه بر ایجاد عمل فیلتراسیون، باعث افزایش عمر لوله‌ها و جلوگیری از آسیب تجهیزات و پمپ‌ها می‌شود.

استفاده از شیر صافی فولادی به دلیل جنس فولادی و مقاوم آن در صنایع حساسی مانند صنعت داروسازی و صنعت نفت و گاز که ورود گاز و آب تمیز و بدون ناخالصی بسیار مهم است

همساز، معتبرترین مجموعه برای خرید شیرآلات فولادی

استفاده از شیرآلات فولادی جزء جدایی ناپذیر صنایع مختلف است و در بخش‌های مختلفی مانند، ساختمان سازی، کشاورزی، همچنین در صنایع مختلفی مانند کارخانه‌های صنعتی، صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و غیره جهت عبور سیالات مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد فراوانی دارد.

شیرآلات فولادی انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربردی مجزا دارند و در صنایع گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین باتوجه‌به کاربردشان در شکل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند هر کدام کاربرد جداگانه‌ای دارند.

با خرید آنلاین شیرآلات فولادی از مجموعه معتبر همساز، با اطمینان از کیفیت بالا و قابلیت استاندارد شیرآلات فولادی در صنایع مختلف، بهره‌مند شوید. تمامی شیرآلات فولادی ارائه شده توسط مجموعه ما با استفاده از مواد باکیفیت و تکنولوژی پیشرفته تولید می‌شوند که اطمینان حاصل می‌کند که این محصولات دوام و پایداری بالایی دارند. همچنین، با سرعت تحویل و خدمات مشاوره ما در انتخاب مناسب‌ترین نوع شیرآلات فولادی، تجربه خرید آسان و مطمئنی را برای شما ایجاد خواهیم کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا