رپورتاژ

5 دلیل مهم سرماخوردگی سگ ها

سگها هم مثل ما آدمها به دلایل مختلفی مثل قرار گرفتن در هوای سرد یا کاهش سیستم ایمنی بدن میتوانند خیلی راحت گرفتار ویروس سرماخوردگی شده و باهاش دست و پنجه نرم کنند. پس سرماخوردگی یک بیماری کاملا طبیعی در بین سگهاست. حالا در ادامه به صورت مفصل بهتون توضیح میدیم که اصلیترین دلایلی که باعث میشه این حیوانهای دوست داشتنی به بیماری سرماخوردگی دچار شوند چیه پس با ما همراه باشید برای پیدا کردن نزدیک ترین دامپزشکی کلیک کنید.

ایا سگها هم سرما می خورند

شاید شما هم مثل خیلی از افراد تصور کنید که سگها سرما نمیخورند اما این یک باور اشتباهه چرا که این حیوان هم مثل ما آدمها میتونه به هزار و یک دلیل گرفتار این ویروس مزاحم بشه، سرماخوردگی در سگها با علائمی مثل سرفه، عطسه و آبریزش بینی همراهه البته با آنفولانزای ما آدمها کمی متفاوته. ما همه ی آنچه شما باید درباره ی سرماخوردگی سگها، علائم و درمان خانگی سرما خوردگی سگ بدانید را در مقاله ای جداگانه توضیح دادیم و اگر شما نمیدونید علائم سرماخوردگی سگ اشپیتز یا دیگر نژادها چیه و برای سرماخوردگی سگ چی خوبه لازمه که حتما بر روی لینک “سرماخوردگی سگ” کلیک کنید تا کلی نکات آموزنده درباره ی سرما خوردگی سگ و درمان آن یاد بگیرید.

چرا سگم سرما خورده

دلایل مختلفی وجود داره که باعث میشه سگ سرما بخوره و ما در ادامه 5 تا از مهمترین علتهای سرما خوردن سگها را توضیح دادیم.

  1. قرار گرفتن سگ در معرض هوای سرد

همونطوری که سرما باعث میشه ما آدمها سرما بخوریم کاهش دما و سرد شدن یکی از عاملهای مهمیه که باعث ایجاد سرماخوردگی در سگ میشه برای همین حتما باید سگ خودتون را در برابر سرما محافظت کنید، یک نکته ی جالب اینکه  این موضوع به نژاد سگ هم ربط داره یعنی قرار گرفتن در معرض هوای خیلی سرد برای سگهای نژاد مالاموت یا سیبرین هاسکی هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه و این نژادهای سگ میتوانند برای ساعتهای طولانی در هوای سرد قرار داشته باشند اما وقتی نژاد شیتزو یا تریر حتی برای ساعاتی کوتاه در هوای سرد قرار بگیره به سرعت سرما میخوره. علاوه بر نژاد سگ، سن، نوع پوشش و اندازه هم میتونه در مبتلا شدن سگها به این مریضی تاثیرگذار باشه.

پیشنهاد مطلب : در رابطه با بیماری های قابل انتقال سگ ها به انسان ها چقدر اطلاعات دارید؟ اگر برای شما هم خطرات کنه سگ برای انسان سواله حتما این مقاله رو بخونید

  1. رژیم غذایی ناسالم سگ به خصوص در فصول سرد

از دیگر دلایل سرما خوردگی سگها میتوانیم به تغذیه نامناسب آن ها اشاره کنیم. این حیوانات در فصل های سرد به کالری بیشتری نیاز دارند از طرفی یک برنامه ی غذایی مناسب برای سگها در زمستان باید غنی از پروتئین و چربی های مفید بوده و یادتون باشه که مکملهای غذایی را فراموش نکنید.

علاوه بر غذای مقوی مصرف آب کافی در فصل سرما مثل تابستان هم برای این حیوان لازمه پس در فصل زمستان هم به رسیدن آب و غذای کافی به این حیوان توجه داشته باشید. بالا رفتن سیستم ایمنی میتونه خطر ابتلا به سرماخوردگی را کم کنه.

  1. خشک نکردن سگ بعد از استحمام

خشک نکردن و گرم نگه نداشتن سگها بعد از استحمام میتونه باعث سرماخوردگی در سگها بشه. حتما سگ خودتون را با آب گرم شسته و بعد از حموم کردن کاملا خشکش کنید تا خدایی نکرده سرما نخوره، حتی در فصلهای گرم وقتی سگتون را حموم میکنید حواستون باشه که در مقابل باد کولر یا پنکه نخوابه چرا که احتمال داره مریض بشه.

  1. قرنطینه نکردن سگ سرماخورده

اگه در خونتون چند تا سگ دارید به محض اینکه احساس کردید یکی از آنها دچار سرماخوردگی شده باید سگ بیمار را قرنطینه کنید چرا که این بیماری مسریه و به محض ابتلای یک سگ به ویروس سرماخوردگی خیلی سریع این مریضی به سگهای دیگه هم منتقل میشه. اگر برای سگهایی که ازشون نگهداری میکنید یک لانه درست کردید بهتره در موقع سرماخوردگی سگ بیمار را در لانه ای جداگانه بذارید.

  1. گرم و مناسب نبودن لانه ی سگ

در صورتیکه سگتون در باغ یا حیاط زندگی میکنه بهتره فصل سرد در خانه ازش نگهداری کنید اما اگر به هزار و یک دلیل این شرایط را ندارید که سگ را داخل بیاورید میتوانید یک سرپناه گرم و ایمن برایش آماده کنید بعضی ها فکر میکنند سگها به هوای سرد عادت میکنند اما اصلا اینطور نیست و فقط بعضی از نژادهای سگ تاب و تحمل سرما را دارند.

سعی کنید لانه ای که برای سگتون آماده میکنید کاملا عایق باشه که برف و باران به داخل آن نفوذ نکنه بهتره یک سقف شیب دار هم داشته باشه که خیالتون بابت عدم نفوذ رطوبت به داخل لانه راحت باشه.

کف لانه را هم بالاتر از سطح زمین قرار بدید تا سرمای کمتری به کف منتقل شده و لانه گرمتر بمونه حتما یک پتوی نرم هم در داخل خانه ی سگتون قرار بدید تا موقع استراحت کاملا گرم بمونه.

برای سرماخوردگی سگ چه باید کرد

اگر نکات مهمی که بهتون یاد دادیم را رعایت کنید در اینصورت سگ مهربونتون گرفتار ویروس سرماخوردگی نمیشه اما در صورت بی توجهی سگتون دچار سرما خوردگی میشه.

سگم سرما خورده چیکار کنم؟ این سوالیه که وقتی سگتون سرما میخوره باهاش مواجه میشین بهترین راه درمان سرماخوردگی در توله سگ ها، سگ پامرانین و دیگر نژادهای سگ اینه که حیوان را خیلی سریع نزد دامپزشک ببرید به هیچ عنوان داروی درمان سرماخوردگی سگ شامل قرص و شربت سرماخوردگی را بصورت خودسرانه به سگتون ندین که کار کاملا اشتباهیه!  حتما درمان سرماخوردگی سگ باید طبق نظر دامپزشک باشه پس از شما خواهش میکنیم از درمان خانگی سرماخوردگی سگ خودداری کنید.

کلام آخر:

ممنونیم که ما را تا آخر این مقاله همراهی کردید حتما بعد از آشنایی با این 5 دلیل مهم سرماخوردگی سگ ها میتوانید از سگتون در برابر ویروس سرماخوردگی آن هم در فصول سرد مراقبت کنید تا حیوان دلبندتون به این بیماری گرفتار نشه چونکه این مریضی به همون میزان شاید هم بیش تر برای سگها دردناکه! بهتره برای یادگیری بهترین درمان سرماخوردگی سگ پامرانین، شیتزو، هاسکی و… به مقاله ای که در ابتدای مطلبمون بهش اشاره کردیم مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا