رپورتاژ

چرا باید آروماتراپی یا عطر درمانی را انجام دهیم؟

قطعا بارها برای همه ما اتفاق افتاده است که از کار زیاد یا شرایط سختی که در آن حضور داریم به ستوه آمده و نیاز به استراحت، مدیتیشن، آرامش یا حتی ماساژ درمانی احتیاج داشته باشیم. با این حال بسیاری از افراد با چند ساعتی از شهر خارج شدن آرامش خود را به دست آورده و دوباره به روتین زندگی خود باز می گردند.

اما روشی جدید که امروزه جای خود را به بسیاری از راه و روشی های قدیمی داده است آروما تراپی یا عطر درمانیاست . ما دراین مقاله می خواهیم به بررسی کامل از این شیوه درمانی بپردازیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

آروماتراپی چیست

آروما تراپی یا عطر درمانی چیست؟

آروماتراپییاعطردرمانییک روش درمانی است که با استفاده از روغن‌های عطری طبیعی، بهبود روحی و جسمی را تسهیل می‌کند. در این روش، روغن‌های عطری طبیعی که از گیاهان، گل‌ها، ریشه‌ها، بذرها و سایر قسمت‌های گیاهان استخراج می‌شوند، برای ایجاد تأثیرات آرامش‌بخش، تسکین‌دهنده و تحریک‌کننده استفاده می‌شوند. به عنوان مثال گیاه خس خس که یکی از ترکیبات مهم در صنعت عطر سازی است می تواند در آروماتراپی کمک شایانی داشته باشد.

رایحه‌های آروماتراپی می‌توانند از طریق استنشاق، جذب پوستی و استفاده در ماساژ یا در حمام تأثیر مستقیم روی سیستم عصبی داشته باشند. اما اینکه چه تاثیراتی در روی انسان میگذارد در قسمت بعدی به آن بپردازیم.

نحوه خرید پمپ عطر و ادکلن

تاثیرات آروما تراپی یا عطر درمانی  بر روی انسان

آروماتراپییا عطردرمانی تأثیرات متعددی بر روی انسان دارد، به طور کلی می‌توان گفت که این تأثیرات به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: تأثیرات روانی و تأثیرات جسمی.

تأثیرات روانی آروماتراپی یا عطر درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

1. آرامش و آرامش: برخی رایحه‌های آروماتراپی می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس و اضطراب را کاهش دهید و حالت آرامش و را تجربه کنید. این تأثیرات می‌توانند بهبود خواب و کیفیت آن را نیز به همراه داشته باشند. معروف ترین رایحه که دراین مسیر شما را حمایت میکند رایحه لوندر است. که در بیشتر عطرها و ادکلن ها یا حتی اسانس های آن ها هم استفاده می شود.

2. تقویت خلق و خو: برخی رایحه‌ها می‌توانند احساس شادی، انرژی و خلق و خوی خوب را تقویت کنند و به افزایش انگیزه و تمرکز کمک کنند. آروماتراپی ممکن است به شما کمک کند تا احساسات منفی را کاهش دهید و به تعادل رسیدن احساسات خود کمک کنید.

3. تسکین: برخی رایحه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از درد و التهاب‌های مربوط به عضلات و مفاصل راحت شوید. همچنین، آروماتراپی ممکن است در کاهش انواع سردردها مخصوصا میگرن، تسکین نفس و کاهش علائم اضطراب مفید باشد. به شرط آنکه بدانیم که چه ادکلنی با چه رایحه ای باید انتخاب کنیم. به عنوان مثال ادکلن هایی که بر اساس رنگ آنها انتخاب می شوند می توانند تا حدودی به شما در آروما تراپی کمک برسانند. پیش از این مقاله انتخاب ادکلن با کمک رنگ آن را در وب سایت حس سوم برای شما به اشتراک گذاشتیم. (انتخاب ادکلن بر اساس رنگ آن)

تاثیرات آروما تراپی یا عطر درمانی  بر روی انسان

تأثیرات جسمی آروماتراپی شامل موارد زیر می‌شود:

1. تسکین پوست: برخی رایحه‌ها می‌توانند به پوست شما نرمی و تسکین بیشتری ببخشند. آروماتراپی ممکن است در مشکلات پوستی مانند خشکی، التهاب و آکنه مفید باشد.

2. تقویت سیستم ایمنی: برخی رایحه‌ها می‌توانند به قوه دفاعی سیستم ایمنی شما کمک کنند و آن را تقویت کنند. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

3. تنظیم عملکرد هورمون‌ها: برخی رایحه‌ها می‌توانند به تنظیم عملکرد هورمون‌های بدن کمک کنند. همچنین تأثیر مثبتی بر روی سطح استرس، خواب، اشتها و سیکل‌های زنان داشته باشد. تأثیرات آروماتراپییا عطردرمانی بر روی انسان بسیار گسترده و متنوع است. هر رایحه و روغن عطری خاصی تأثیراتمخصوص به خود را دارد و ممکن است به شرایط و نیازهای هر فرد متفاوت باشد.

تأثیرات جسمی آروماتراپی

در ادامه به برخی از تاثیرات این گیاهان بر روی بدن انسان می پردازیم:

1. کاهش استرس و اضطراب: برخی روغن‌های عطری مانند لاوندر، نعناع و کامومیل می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس و اضطراب را کاهش دهید و حالت آرامشی را تجربه کنید.

2. بهبود خلق و خو: برخی رایحه‌ها مانند برگ درخت ترنج، رزماری و لیمو ممکن است به شما انرژیبیشتری بدهند. به همین دلیل است که عطر و ادکلن ها هر کدام در جای مخصوص استفاده می شوند.

3. تسکین درد: برخی روغن‌های عطری مانند: زنجبیل، فلفل چیلی و اوجیپتوس می‌توانند به شما در کاهش درد عضلانی و مفصلی کمک کنند.

4. تقویت سیستم ایمنی: برخی روغن‌های عطری مانند چای درختی، نارنگی و رزماری ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها افزایش دهند.

5. کاهش علائم همه‌گیری: برخی روغن‌های عطری مانند رزماری و اوجیپتوس ممکن است در کاهش علائم همه‌گیری نظیر سرفه و عطسه کمک کنند.

تاثیرات این گیاهان بر روی بدن انسان

6. بهبود خواب: برخی روغن‌های عطری مانند لاوندر و یاسمن می‌توانند به شما در بهبود خواب کمک کنند و کیفیت خوابتان را ارتقا می دهند.

7. تسکین مشکلات پوستی: برخی روغن‌های عطری مانند رزماری، آلوئه ورا و زنبق می‌توانند در تسکین مشکلات پوستی مانند خشکی و التهاب کمک کنند. به همین دلیل توصیه می کنیم مقاله مربوط به انتخاب عطر و ادکلن را با توجه به نوع پوست که در سایت حس سوم برای شما به اشتراک گذاشته شده است مطالعه بفرمائید تا بدانید که چه رایحه ای برای پوست شما لازم است.

در آخر به برخی از نکاتی که درباره آروما تراپی باید دانست می پردازیم

فلسفه + تاریخچه عطر و ادکلن در فرانسه

 

نکات ضروری در آروما تراپی

نکته اول: باید بدانید که هر فرد ممکن است به روایح مختلف به طور متفاوت واکنش نشان دهد. همچنین، در صورت داشتن هرگونه حساسیتیا واکنش غیرمطلوب به روغن‌های عطری، استفاده از آنها را متوقف کنید و در صورت لزوم با یک پزشک حتما مشورت کنید.

نکات ضروری در آروما تراپی 

نکته دوم:در نظر داشته باشید؛ برای اجرای آروماتراپی، روغن‌های عطری یا اسانس های عطری می‌توانند به تنهایییا در ترکیب با روش‌های دیگر مانند ماساژ، حمام یا استنشاق استفاده شوند.

نکته سوم:همچنین هر روغن عطری دارای خواص و تأثیرات خاصی است. برخی از رایحه‌های معروف که در آروماتراپیمورد استفاده بیشتری قرار می گیرند، شامل:لاوندر، نعناع، چای درختی، گریپ‌فروت،یاسمن و زنجبیلهستند.

 

در آخر…

آنچه که مهم است و باید بدانید؛ آروماتراپییک روش تکمیلی است و نباید به تنهایی به عنوان جایگزینبرخی از درمان‌های پزشکی قرار گیرد.گاهی برخی از پزشکان یکی از راه های درمانی خود را به عطر درمانی یا اسانس تراپی می پردازند. پیشنهاد میکنیم قبل از هر گونه اقدام برای انجام رایحه تراپی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین قبل از خرید عطر یا ادکلن حتما به علایق و نیاز های خود توجه بیشتری داشته باشید و بر اساس سلیقه دیگران انتخاب نکنید. چرا که به طور مستقیم بر سلامتی شما تاثیر مخرب خواهد گذاشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا