چگونه به خوبی ترمز دوچرخه را بگیرید؟ روش ها و تکنیک های ترمز زدن صحیح
ترمز دوچرخه چقدر مهم است؟ شما هرگز چگونگی رانندگی دوچرخه را فراموش نمی کنید، این یک ضرب المثل آمریکایی است که اکثرا گفته می شود. این مسئله درست است اما همچنین مشکل هم هست که به درستی بتوانید مانند یک حرفه ای دوچرخه سواری کنید. نه اینکه بگوییم هر کسی ممکن است دوچرخه سواری را فراموش کند، بلکه به دلیل اینکه بسیاری از ما زمانی که کودک بودیم چگونگی دوچرخه سواری با دوچرخه هایی که اکنون به عنوان بزرگسالان داریم رانندگی می کنیم را یاد نگرفتیم. پس این مسئله می تواند مشکل باشد.
زیرا مثلا تفاوت زیادی بین لغزش در یک کوچه کوچک با سرعت 8 مایل در ساعت روی یک دوچرخه کروزر با صندلی موزی خواهید داشت و یا اینکه شما با ترمز کوستر یا کار با ترمز های دیسکی یا شیاری در باران در یک سراشیبی کوهستانی با شیب بالا با سرعت 20 مایل در ساعت باشید وجود دارد. مگر اینکه شما یک حرفه ای دوچرخه سوار که مرتب در برنامه های ورزشی و مسابقه ای شرکت می کنید باشید. ترمز کردن یک مهارت مهم دوچرخه سواری است.
اهمیت ترمزگیری صحیح
مطمئناً، اگر یک دوچرخه سوار باشید که مرتب با دوچرخه تان سواری میکنید اهمیت ترمز زدن را درک کرده اید. برای مثال فرض کنید شما دسته ترمز را کشیدید، پد ترمز شما روی طوقه های دوچرخه شما فشرده شد (یا در بسیاری از موارد امروزی، روتورهای شما) و دوچرخه شما به توقف رسید. اما بیایید فرض کنیم که اگر شما در کوهستان به دنبال یک گوزن رفته اید، از دوچرخه افتاده، از کنترل خارج شده یا در یک گوشه بصورت معلق بین دو سنگ بزرگ گیر کرده اید، حالا درک می کنید که ترمز کردن بسیار بیشتر از آنچه فکر می کرده اید است.
وزن خود را به سمت عقب نگه دارید
جاش هورویتز، قهرمان پنج بار ایالت کالیفرنیا، سابق مربی دوچرخه سواری و مربی کلینیک می گوید «من قبلاً کارگاه های مهارتی برگزار می کردم، اما استقبال مردم بسیار بد بود و به حد نصاب نمی رسید»، او می گوید «مردم علاقه ای به تمرین مهارت ها ندارند زمانی که می توانند بیرون رفتن با دوچرخه را تجربه کنند. اما تمرین کردن تکنیک کمک بسیاری به شما می کند»، در ادامه، میخواهیم روش صحیح ترمز کردن با دوچرخه و تکنیک های ترمز دادن را برای شما توضیح می دهیم.
چرا ترمز عقب بهتر است؟
زمانیکه ترمز میکشید و دوچرخه کند میشود، وزن شما به سمت چرخ جلو منتقل میشود، که باعث میشود تمام قدرت ترمز شما روی ترمز جلو قرار بگیرد. این کار کنترل دوچرخهتان را دشوار و توقف موثر آن را کاهش میدهد. «برای اینکه بهتر ترمز کنید بهتر است ابتدا وزن خود را به عقب ببرید زمانی که ترمز میکشید تا وزن روی چرخ عقب حفظ شود و نیروهای ترمز را مساوی کنید»، جاش میگوید. اگر بخواهید با سرعت بالا به شدت ترمز کنید، این کار می تواند از اینکه شما از روی دوچرخه بیفتید جلوگیری کند. جاش می گوید «هر چه بیشتر بخواهید ترمز کنید، بیشتر باید وزن خود را به عقب ببرید. من برای این کار واقعا باسنم را پشت صندلی انداختهام، و شکمم روی صندلی است. این کار تفاوت زیادی در قدرت و کنترل ترمز شما ایجاد میکند.» شما میتوانید این مهارت را با انجام چند توقف اضطراری در یک پارکینگ یا در علفزار تمرین کنید. کمی سرعت بگیرید، دستهای خود را در قسمت پایین دسته بگیرید، بازوهای خود را راست کنید، و وزن خود را به عقب صندلی ببرید در حالی که با هر دو دست به شدت ترمز میکشید، و همزمان به سمت پایین روی دوچرخه بمانید.
آرام ترمز بگیرید و از چرخ عقب استفاده کنید
به طور ایدهآل، شما میخواهید قبل از رسیدن به پیچ سرعت کافی را کاهش دهید تا نیازی نباشد در پیچ ترمز بزنید. با دستهایتان در قسمت پایین دستهها به منحنی نزدیک شوید، که به شما قدرت ترمزگیری بیشتری میدهد و مرکز جرم شما را پایینتر نگه میدارد، که این کنترل دوچرخهتان را بهبود میبخشد. وزن خود را به عقب بیاندازید و فشار یکنواختی را بر روی ترمزها اعمال کنید. سپس ترمزها را رها کنید و با سرعت قابل کنترلی از پیچ عبور کنید.
البته، زندگی همیشه ایدهآل نیست. اگر با سرعت زیادی وارد پیچ شوید و نیاز به کاهش سرعت داشته باشید، از لمس خیلی سبک استفاده کنید. ترمزگیری خیلی سریع در پیچ یک روش مطمئن برای زمین خوردن با سرعت زیاد است! برای این که، ترمز زدن باعث میشود دوچرخهتان به حالت عمودی برخیزد، که این آخرین چیزی است که شما در پیچ میخواهید داشته باشید. بدتر از آن، این کار باعث میشود دوچرخهتان چسبندگی اش را به جاده از دست بدهد.
جان ورهول، سرمربی JBV میگوید از ترمز جلو دست برداشتن در حین پیمایش پیچ جاده قانون صد در صدی است، ورهول میگوید: وقتی شما در حال پیمایش پیچ هستید، شما نزدیک به حد چسبندگی تایرهایتان هستید. یعنی اینکه هر لحظه ممکن است از حد چسبندگی عبور کنید. پس، وقتی شما نیروی ترمزگیری را اضافه میکنید، شما نزدیکتر به شکستن آن حد و لغزش تایر میشوید. اثر ترمز و کنترل آن بر چرخ عقب راحتتر از کنترل آن بر چرخ جلو است و بنابراین برای کاهش تدریجی سرعت، از ترمز عقب خود استفاده کنید.
وضعیت بازو ها و شانه ها در هنگام دوچرخه سواری
اگر بازوها و شانههایتان در هنگام ترمزگیری تنش داشته باشند، بدنتان نمیتواند نیروهای متوقف کننده را جذب کند، بنابراین آنها به دستانتان منتقل میشوند، باعث میشوند دستانتان به سرعت ترمز را فشار دهند و ناگهان شدیدتر از قصدتان ترمز بزنید، که این باعث میشود کنترل دوچرخهتان را به شدت از دست بدهید. شانههایتان را آزاد، آرنجهایتان را خم کنید و کتی های ترمز را روی دستهها شل کنید، هوروویتز میگوید این کار به شما امکان میدهد که با انعطافپذیری مورد نیازتان سرعتتان را تنظیم کنید و در اطراف موانع حرکت کنید و کنترل را حفظ کنید.
در شرایط مرطوب جاده آهسته تر ترمز بزنید
ممکن است در شرایط مرطوب، زمان توقف سه برابر زمان توقف در خشکی باشد، پس این موضوع را در نظر داشته باشید. ورهول میگوید تایرهای شما در شرایط مرطوب، چسبندگی کمتری دارند، پس وقتی ترمز میزنید، باید لمس خیلی سبکتری داشته باشید. چون کاهش سرعت و توقف سختتر است، بسیاری از مردم دیرتر و شدیدتر از قصدشان ترمز میزنند. این میتواند باعث قفل شدن چرخها و لغزش آنها شود… و احتمالا تصادف.
با لمس سبک ترمزها، سرعتتان را کاهش دهید. اگر لغزندگی زیاد است و نیاز به فشار بیشتری دارید، از ترمز عقب استفاده کنید تا از قفل شدن چرخ جلو جلوگیری کنید. شاید بتوانید با لغزش چرخ عقب یا حتی پایین انداختن پا، خودتان را نجات دهید – اما وقتی چرخ جلو قفل شود، شما میافتید زیرا کنترل و آزاد بودن چرخ جلو برای هندلینگ دوچرخه ضروری است.
نتیجه گیری
اگر از تایرهای باکیفیت و چسبندگی خوب استفاده کنید شما میتوانید ترمزگیری بهتری داشته باشید، ورهول میگوید:از تایرهای بزرگتر دوری کنید و آنها را بیش از حد باد نکنید، او میگوید. روی جاده، سوارکاران با تجربه اغلب این روزها با تایرهای 25 تا 28 سانتیمتری سواری عمومی خود را انجام میدهند، که خیلی کمتر از فشار باد 100 پیاسآی هستند. سواری راحت روی بیشتر سطوح، اما هنوز به اندازه کافی سریع برای سواری گروهی محلی و مسابقات آموزشی چیزی است که میخواهید.