رپورتاژ

تافل یا آیلتس؟ | مقایسه از لحاظ هزینه و اعتبار

تافل یا آیلتس؟ کدام آزمون برای مهاجرت مناسب است؟ هزینه کدام آزمون کمتر است؟ اعتبار تافل بیشتر است یا آیلتس؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

برای مهاجرت بیش از هر چیزی به یادگیری زبان جدید نیاز دارید. زبان انگلیسی یکی از رایج‌ترین زبان‌ها برای تحصیل و کار در کشورهای مختلف جهان است. تافل و آیلتس دو آزمون بین‌المللی مهم برای اثبات توانایی در این زبان هستند. نتایج این دو آزمون، ملاک عمل بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای پذیرش دانشجو یا نیروی کار است. انتخاب آزمون تافل یا آیلتس بستگی به این دارد که هدف شما از مهاجرت چه باشد و بخواهید به کدام کشور بروید. در ادامه به تفاوت‌های این دو آزمون اشاره می‌کنیم تا بفهمیم کدام یک در شرایط کلی انتخاب بهتری است.

تفاوت‌های آزمون تافل و آیلتس

پیش از انتخاب آزمون تافل یا آیلتس باید با ویژگی‌های این دو آزمون آشنایی داشته باشید؛ در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های این دو آزمون را که می‌توانند روی انتخاب شما موثر باشند، ذکر خواهیم کرد:

۱شیوه برگزاری

آزمون آیلتس به شکل کاغذی و آزمون تافل به شیوه کامپیوتری برگزار می‌شود. در آیلتس، ممتحن بخش مکالمه یک شخص است و در تافل، باید با میکروفون صحبت کنید. اگر کشور مقصد شما هر دو مدرک تافل یا آیلتس را می‌پذیرد، در آزمونی شرکت کنید که شیوه برگزاری آن برایتان راحت‌تر است.

۲کاربردهای آزمون

آزمون تافل بیشتر برای فعالیت‌های آکادمیک همچون تحصیل، تدریس یا پژوهش در دانشگاه کاربرد دارد. این در حالی است که از آزمون آیلتس می‌توانید برای فعالیت‌های دیگر همچون اشتغال یا دریافت اقامت کشورهای مختلف نیز استفاده کنید. پیش از شرکت در تافل یا آیلتس، هدف خود را به درستی مشخص کنید.

۳سیستم نمره‌دهی 

نمره آزمون آیلتس از ۰ تا ۹ تعیین می‌شود. کسانی که آموزش آیلتس از مبتدی تا پیشرفته را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند اصولا می‌توانند در این آزمون نمره بالاتر از ۶ کسب کنند و برای اپلای اقدام نمایند. نمره آزمون تافل از ۰ تا ۱۲۰ تعیین می‌شود و در اغلب موارد، نمره بالاتر از ۷۸ در این آزمون به منزله توانایی قابل قبول در زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی است.

۴زمان اعلام نتایج

نتیجه آزمون آیلتس بین ۳ تا ۱۳ روز و نتیجه آزمون تافل بین ۴ تا ۱۳ روز اعلام می‌شود. بنابراین اینکه آزمون تافل یا آیلتس را انتخاب کنید، تاثیری روی زمان دریافت نتیجه سریع‌تر نخواهد داشت.

۵میزان اعتبار و تعداد کشورهای پذیرنده

حدود ۱۴۰ کشور دنیا و ۱۱۰۰۰ سازمان و دانشگاه آزمون آیلتس را به عنوان آزمونی معتبر برای پذیرش دانشجو و نیروی کار به رسمیت می‌شناسند. کشورهای مهم دنیا از جمله کانادا، آمریکا، انگلیس و استرالیا در این لیست قرار دارند. آزمون تافل نیز در ۱۶۰ کشور جهان و حدود ۱۲۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی معتبر است. با این حال به یاد داشته باشید که تافل تنها برای اهداف آکادمیک کاربردی است و به همین دلیل به اندازه آیلتس جامعیت ندارد.

۶بخش‌های آزمون

در هر دو آزمون، مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه زبان انگلیسی در ۴ بخش مجزا مورد سنجش قرار می‌گیرد. با این حال نحوه برگزاری آزمون در هر بخش متفاوت است.
در بخش Listening آزمون تافل باید به یک متن گوش دهید و پس از یادداشت‌برداری به سوالات آن پاسخ دهید. در آزمون آیلتس، همزمان با شنیدن متن باید سوالات چندگزینه‌ای یا جای خالی را جواب دهید. بنابراین اگر یادداشت‌نویس خوبی هستید آزمون تافل و اگر سرعت عمل بالایی دارید آزمون آیلتس برای شما مناسب است.
در قسمت Writing هر دو آزمون باید دو متن کوتاه بنویسید. در آزمون تافل این نوشته باید تایپ شود اما در آزمون آیلتس باید روی کاغذ بنویسید. موضوع نوشته‌ها در هر آزمون متغیر است اما عموما در آزمون تافل بر اساس فایل‌های صوتی و متن‌های خوانده شده دو متن جدید می‌نویسید و در آزمون آیلتس، بر اساس نمودار و سوالات خاص باید دست به تولید متن بزنید.
قسمت Reading آزمون آیلتس ۳ بخش و آزمون تافل ۲ بخش دارد. بر اساس متن‌ها باید به سوالات داده‌شده پاسخ دهید.
در قسمت Speaking آزمون آیلتس باید با یک شخص مکالمه زنده داشته باشید اما در تافل این بخش نیز با میکروفون و به صورت کامپیوتری انجام خواهد شد.

 ۷سیستم سوالات آزمون

تنوع سوالات در آزمون آیلتس بیشتر است. در این آزمون از سوالات چندگزینه‌ای، پاسخ کوتاه، صحیح و غلط، تکمیلی، تطبیقی و تصویری استفاده می‌شود. برای آشنایی با سیستم سوالات آیلتس می‌توانید در آزمون ماک آیلتس سفیر شرکت کنید. آزمون تافل تنوع سوال کمتری دارد و بیشتر از سوالات پاسخ کوتاه یا چهارگزینه‌ای استفاده می‌کند. بنابراین پیش از انتخاب تافل یا آیلتس حتما به نوع سوالات توجه داشته باشید.

۸محتوای عمومی یا تخصصی

محتوای آزمون تافل به دلیل ماهیت آکادمیک آن کمی تخصصی‌تر است. آزمون آیلتس بسته به هدف زبان آموز دو نوع دارد: آکادمیک و جنرال. محتوای آزمون آکادمیک تخصصی است و برای اهداف دانشگاهی کاربرد دارد و محتوای آزمون جنرال عمومی است و برای اهداف مهاجرتی دیگر استفاده می‌شود. انتخاب آزمون تافل یا آیلتس به دلیل تفاوت محتوایی، می‌تواند روی روش‌های آمادگی برای این دو آزمون اثرگذار باشد.

۹مدت زمان آزمون

زمان آزمون تافل حدود ۲ ساعت و به شکل زیر است:
●    شنیدن: ۳۶ دقیقه
●    خواندن: ۳۵ دقیقه
●    نوشتن: ۲۹ دقیقه
●    مکالمه: ۱۶ دقیقه

زمان آزمون آیلتس حدود ۳ ساعت و به شکل زیر است:
●    شنیدن: ۳۰ دقیقه
●    خواندن: ۶۰ دقیقه
●    نوشتن: ۶۰ دقیقه
●    مکالمه: ۱۱ الی ۱۴ دقیقه

۱۰هزینه آزمون‌ها

هزینه آزمون تافل یا آیلتس ممکن است سالانه تغییراتی داشته باشد. با این حال آزمون تافل عموما در ایران ۲۶۵ دلار هزینه دارد. هزینه آزمون آیلتس متغیرتر است و ممکن است بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ دلار باشد. در کل قیمت، معیار مناسبی برای انتخاب آزمون نیست و بیشتر باید روی کاربردها تمرکز داشته باشید.

تافل یا آیلتس؛ در کدام آزمون شرکت کنم؟

اینکه تافل یا آیلتس برای شما بهتر است را خودتان راحت‌تر می‌توانید تشخیص دهید. در این راه به معیارهای زیر توجه کنید:
●    آیلتس برای اهداف کاری و تحصیلی قابل استفاده است اما تافل تنها برای اهداف تحصیلی است.
●    آزمون تافل الکترونیکی است اما آزمون آیلتس به شکل کاغذی برگزار می‌شود.
●    تنوع سوالات در آزمون آیلتس بیشتر است.
با توجه به معیارهای یاد شده، آزمون آیلتس در حالت کلی انتخاب بهتری به نظر می‌رسد، مگر اینکه قصد تحصیل در دانشگاهی را داشته باشید که تنها مدرک تافل را معتبر می‌داند. کلاس آیلتس سفیر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب نمره عالی در این آزمون و مهاجرت موفق به کشورهای مختلف جهان است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا