هر آنچه در مورد آپدیت های جدید گوگل و خرید بک لینک با ید بدانید
در 14 دسامبر 2022، گوگل از راه اندازی به روز رسانی هرزنامه لینک به الگوریتم جستجوی خود خبر داد که برای مبارزه با وب سایت های هرزنامه در نتایج جستجو طراحی شده است . این الگوریتم از سیستم هوش مصنوعی اسپم برین استفاده می کند که برای به حداقل رساندن تأثیر بک لینک های مصنوعی بر نتایج جستجوی ارگانیک طراحی شده است.
در حال حاضر، گوگل می گوید که استقرار به روز رسانی به الگوریتم تشخیص هرزنامه حدود 2 هفته طول می کشد و در پایان دسامبر به پایان می رسد.
اسپم برین چیست؟
اسپم برین یک الگوریتم بسیار دقیق است که توسط موتور جستجوی گوگل در سال 2018 برای شناسایی هرزنامه های وب و وب سایت های بی کیفیتی که از خرید بک لینک به منظور دستکاری نتایج موتور جستجو سوء استفاده می کنند، توسعه یافته است. این الگوریتم به طور مداوم در حال یادگیری و بهبود است، وب سایت ها را در انواع مختلف، در موضوعات و جایگاه های مختلف بررسی می کند و آنها را با یکدیگر مقایسه می کند. اگر متوجه شود که نمایه لینک یک وب سایت حاوی بک لینک های هرزنامه است، اقداماتی را برای کاهش رتبه بندی جستجوی ارگانیک خود انجام خواهد داد.
گوگل با کمک اسپم برین در سال 2018 با کمک اسپم برین توانست سهم وب سایت های دارای بک لینک های اسپم را در نتایج جستجوی خود بیش از 60 درصد نسبت به سال 2018 کاهش دهد. در سال 2021، اسپم برین 70 درصد بیشتر از سال 2020 وب سایت های هرزنامه را خنثی کرد.
گوگل چه لینک هایی را می تواند به عنوان هرزنامه شناسایی کند؟
پیوندهای هرزنامه پیوندهایی هستند که برای کاربران ارزشی ندارند، آنها را گمراه می کنند یا به اهداف جستجوی آنها نمی رسند.
به عنوان مثال، اگر مقاله ’10 دستور پخت پیتزای خوشمزه در خانه’ به یک وب سایت در مورد آشپزی یا یک فروشگاه آنلاین با لوازم تهیه پیتزا پیوند داده شود، پیوند ارگانیک در نظر گرفته می شود. با این حال، اگر مقاله به وب سایت تعمیر لوازم خانگی لینک داده شود، قطعاً این لینک هرزنامه است.
لینک های هرزنامه را می توان با ویژگی های زیر شناسایی کرد:
آنها منبع محتوا را نشان نمی دهند
آنها محتوا را تکمیل نمی کنند و مطالب گویا نیستند
آنها با محتوای صفحه یا وب سایتی که در آن منتشر می شوند مطابقت ندارند
بیش از 50 درصد محتوای صفحه از پیوندهای دیگر تشکیل شده است
آنها در وب سایتی با محتوای کم کیفیت منتشر می شوند که برای کاربران ارزشی ندارد
آنها در وب سایت هایی منتشر می شوند که می توانند به طاقچه خاکستری و سیاه نسبت داده شوند (وب سایت های تقلبی، قمار و غیره)
پیوندی که حتی یکی از این معیارها را داشته باشد باعث نگرانی است. اگر شرایط متعددی را داشته باشد، قطعاً باید به عنوان هرزنامه طبقه بندی شود که باید در اسرع وقت حذف شود.
میتوانید خرید بک لینک قوی وبسایت خود را در بخش «پیوندها» ابزار Google Search Console مشاهده کنید:
چرا لینک های هرزنامه در پروفایل لینک یک وب سایت ظاهر می شوند؟
هرزنامه در پروفایل های بک لینک همیشه نتیجه تبلیغات نادرست وب سایت نیست. اغلب، پیوندهای هرزنامه به عنوان نتیجه کار تولیدکنندگان محتوای خودکار یا تجزیه کننده های موتورهای جستجو، «مستقل» ظاهر می شوند.
در زیر نمونه ای از تجزیه کننده دامنه رتبه الکسا آورده شده است:
وب سایت های اسپم زیادی مانند این در اینترنت وجود دارد. اکثر آنها در مناطق دامنه .pw یا .in قرار دارند و شامل عباراتی مانند “لیست دامنه برتر الکسا”، “سایت های مشابه” در نام هستند.
چگونه می توانید از شر بک لینک های اسپم خلاص شوید؟
اگر بک لینک هرزنامهای را پیدا کردید که به وبسایت شما منتهی میشود، میتوانید برای مالک وبسایت بنویسید و از او بخواهید پیوند ناخواسته را حذف کند. با این حال، این وبسایتها معمولاً اطلاعات تماس بهروزی را برای مالک یا سرپرست ارائه نمیکنند، بنابراین تماس با آنها تقریباً همیشه غیرممکن است.
بنابراین، تنها گزینه برای مقابله با بک لینک های ناخواسته اغلب ابزار Disavow Google است.
برای استفاده از این ابزار، به سادگی یک فایل متنی با لیستی از دامنه ها یا صفحات دارای وب سایت های هرزنامه ایجاد کنید و آن را در رابط Google Disavow Tool آپلود کنید:
رابط Google Disavow Tool
فایل باید شرایط زیر را داشته باشد:
هر URL یا دامنه باید در یک خط جداگانه باشد
فرمت ‘domain: prefix’ برای رد یک دامنه یا زیر دامنه استفاده می شود، مانند domain:example.com
فایل متنی باید دارای رمزگذاری UTF-8 یا نویسه های ASCII 7 بیتی باشد
پسوند فایل باید txt. باشد
طول URL ها باید کمتر از 2048 کاراکتر باشد
حجم فایل نباید از 100000 خط تجاوز کند (شامل خطوط خالی و خطوط با نظر) و حجم فایل نباید از 2 مگابایت تجاوز کند.
از علامت پوند (#) برای افزودن نظرات استفاده کنید (که گوگل نادیده می گیرد)
لیست نمونه:
# دو صفحه برای رد کردن
http://example.com/page.html
https://sub.example.com/page.html
# دو دامنه برای رد کردن
domain:example.com
domain:sub.example.com
بهترین وب سایت ها برای ارسال بک لینک کدامند؟
اگر قصد دارید یک پست مهمان با بک لینک در یک وب سایت شخص ثالث منتشر کنید، باید انتخاب وب سایت را جدی بگیرید.
باید به موارد زیر توجه کنید:
موضوع وب سایت اهدا کننده مطمئن شوید که با موضوع وب سایت شما هماهنگ است.
وب سایت باید دارای رتبه دامنه (متریک Ahrefs) حداقل 30 باشد
سهم وب سایت از ترافیک ارگانیک طبق نسخه SimilarWeb یا SimilarTech باید حداقل 20٪ باشد (هر چه بیشتر، بهتر)
وابستگی جغرافیایی وب سایت اهداکننده باید با وابستگی جغرافیایی وب سایت شما مطابقت داشته باشد
شما همیشه می توانید این معیارها را برای وب سایت های فردی بررسی کنید، اما منطقی است که یک لیست کامل از اهداکنندگان بالقوه را به طور همزمان بررسی کنید.
می توانید با استفاده از Netpeak Checker فهرستی از دامنه های بالقوه را به صورت انبوه بررسی کنید. برای انجام این کار، مورد “Enter manually” را در بخش “List of URLs” انتخاب کنید → لیست دامنه ها را در پنجره باز شده وارد کنید و روی “Add” کلیک کنید. . مثال:
نتیجه میگیریم که :
گوگل در مورد وب سایت هایی با لینک های اسپم در پروفایل های بک لینک آنها جدی است. برای یافتن و تنظیم این وب سایت ها، موتور جستجو از الگوریتم هوش مصنوعی اسپم برین استفاده می کند. برای جلوگیری از گرفتار شدن توسط این الگوریتم، باید دائماً نمایه پیوند خود را کنترل کنید و با استفاده از ابزار Google Disavow پیوندهای هرزنامه را رد کنید.