تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است/مدارس خوب طوری به دانشآموزان درس میدهند که نمرهاش بالای ۱۹ شود، تکلیف دانشآموز در مدارس دولتی چیست؟
مظاهر گودرزی: یکی دو سالی هست که روش سنجش و پذیرش دانشآموزان برای ورود به دانشگاه تغییر کرده است، حالا معدل دانشآموزان سهم ۶۰ درصدی برای پذیرش دانشگاه دارد و البته آزمون سراسری هم با ۴۰ درصد تاثیرگذاری همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است، با این وجود بهنظر میرسد بخش زیادی از داوطلبان ورود به دانشگاه از روش جدید رضایت ندارند، همینطور واکنشهای برخی از اعضای هیات دولت از جمله وزیر آموزش و پرورش نشان داد دولت مسعود پزشکیان هم رضایت چندانی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ندارد، با این وجود قرار است کنکور امسال هم میان همه نارضایتیها با همان سبک و سیاق یکی دو سال گذشته برگزار شود.
زیر پا گذاشتن عدالت آموزشی در مصوبه کنکوری
درهمینباره فروغ تیموریان کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفت: «خود دانشآموزان معتقدند شبیه موش آزمایشگاهی شدهاند. اگر قبل از تغییر روش سنجش و پذیرش ورود به دانشگاهها و راه انداختن ماجرای تاثیر ۶۰ درصدی معدل و امکان ترمیم معدل از چهارتا کارشناس باسابقه استعلام میگرفتند متوجه میشدند که این روش تاثیرگذار نخواهد بود.»
فروغ تیموریان: سهم ۶۰ درصد معدل در نتایج کنکور اجحاف کامل به دانشآموز است، دانشآموزان امروز برای درس خواندن بیانگیزه هستند.
او ادامه داد: «همین مسئله باعث شده دانشآموزان درس نخوانند، الان دانشآموز پایه دوازدهمی داریم که مجبور هست دو درس از پایه یازدهم را ترمیم معدل کند، در واقع یک وضعیت سردرگمی و بلاتکلیفی برای دانشآموزان درست کردند، اگر دانشآموزان نتوانند نمرات مدنظر را بگیرند در واقع برای همیشه آن ۶۰ درصد تاثیرگذاری معدل در نتایج نهایی قبولی را از دست میدهند و احتمالاً دستشان به دانشگاههای بزرگ و رشتههای پررقابت نمیرسد، یعنی فرصت مجددی ندارند، این یک تبعیض محسوب میشود و اصلاً عدالت آموزشی نیست.»
تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است
این کارشناس آموزش گفت: «وقتی فقط مدارس خوب و بِرَند میتوانند طوری به دانشآموزان درس بدهند که نمرهاش بالای ۱۹ شود و بتواند تاثیرگذاری ۶۰ درصدی را کسب کند تکلیف دانشآموزی که در مدرسه دولتی معمولی درس خوانده است و معلم خوب ندارد چیست؟ آموزش و پرورش امروز از نومعلمهای تازه فارغالتحصیل شده به دلیل کمبود نیرو برای تدریس در پایه دوازدهم استفاده میکند، نمیخواهم کار معلمهای جدید را زیر سوال ببرم اما متاسفانه این گروه تجربه کافی در تدریس ندارند.»
تیموریان گفت: «ترمیم معدل و تقویت کردن سهم ۶۰ درصدی معدل یک پازل است، نیاز به مدرسه، آموزش و معلم خوب و خیلی موارد دیگر دارد که این ۶۰ درصد تاثیرگذاری در قبولی دانشگاه کسب شود، بنابراین برای دانشآموزی که به این امکانات دسترسی ندارد واقعا اجحاف است.»
معدل ده یازده یعنی فاجعه
فروغ تیموریان بیان کرد: «اگر به سالهای قبل برگردیم، اصطلاحی وجود داشت بهنام دیپلم ردی، یعنی کسانیکه هیچوقت نمیتوانستند دیپلم بگیرند، اما بعدتر سیستمی را گذاشتند که دانشآموزان تحت هر شرایطی بتوانند دیپلم بگیرند، امروز انگار سیستم طوری شده که به همان دوران دیپلم ردی داریم برمیگردیم، الان شرایط طوری شده که دانشآموزان انگیزه درس خواندن و تحصیل ندارند حالا اگر قرار باشد با برخی مصوبهها این بیانگیزهگی تشدید شود که کار خیلی برایشان سخت میشود.»
او گفت: «سهم ۶۰ درصد معل اجحاف کامل به دانشآموز است، نمیگویم معدل دوره متوسطه تاثیرگذاری نداشته باشد، میشود فقط معدل سال دوازدهم را تاثیر داد و حتی میشود سهم آن را پنجاه پنجاه در نظر گرفت یا مثلاً ۳۰ درصد معدل، ۷۰ درصد کنکور، بنابراین باید وضعیت را اصلاح کرد.»
این کارشناس آموزش گفت: «وقتی میانگین معدل یک درس یا رشته در سطح کشور پایین است، چیزی حدود ۱۰ الی ۱۱ اعلام میشود یعنی فاجعه، یعنی دانشآموزان سواد کافی ندارند، این میانگین پایین معدل عوامل زیادی دارد، مانند کیفیت تدریس در کلاس، سخت بودن مطالب کتاب، طرح سوالات نامناسب در امتحانات، درس نخواندن دانش آموز، عدم استفاده از دبیر مرتبط با همان رشته برای تدریس عواملی هستند که سبب کاهش این معدل شده است.»
دانشآموزان امروز برای درس خواندن بیانگیزه هستند
تیموریان ادامه داد: «دانشآموزان امروز برای درس خواندن بیانگیزه هستند، دانشآموزانی که دهه هفتاد سرکلاس درس بودند پدرها و مادرهایشان یا بیسواد بودند یا تحصیل ششم ابتدایی داشتند، اما همان دانشآموزان رتبههای بالای کنکور آوردند و در دانشگاههای مطرح تحصیل کردند. اما والدین دانشآموزان امروز هرکدام تحصیل کرده هستند، درجات بالای تحصیل را سپری کردهاند اما فرزندشان اصطلاحاً درسخوان نیستند و معدلها پایین است، چنین وضعیتی به سیستم غلط آموزش و مدیریت اشتباه برمیگردد، معلمهای قدیمی برای تدریس کلی دوره آموزشی را سپری میکردند بعد سر کلاس میرفتند به دانشآموزان درس میدادند، امروز آن دورهها وجود ندارد و سبب میشود معلمها آمادگی لازم را نداشته باشند، امروز بسیاری از مدارس برای اینکه بودجه ندارند از معلمهای باسابقه به عنوان حق التدریس استفاده نمیکنند تا پول بیشتر هزینه یادگیری دانش آموز نکنند، در نتیجه از معلم موظفی یا دو سال سابقه خودشان استفاده میکنند، مشخص است در این وضعیت دانشآموز یاد نمیگیرد.»
۲۳۳۲۳۳