اقتصادی

آیفون 14 به صورت تجاری وارد نشده خرید و فروشش، ممنوع است

آیفون 14 به صورت تجاری وارد نشده خرید و فروشش، ممنوع است

ایسنا نوشت: رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با بیان اینکه تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است، گفت: البته کسبه دارای جواد کسب معمولاً تخلف نمی‌کنند و در حال حاضر عموما سایت‌ها هستند که آیفون ۱۴ خرید و فروش می‌کنند.

تقریبا از مهر ماه آیفون ۱۴ وارد ایران شد. اما پیگیری ایسنا نشان می‌دهد که بعد از گذشت بیش از دو ماه هنوز خبری از رجیستر شدن این کالا نیست. موبایل‌های آیفون ۱۴ که در حال حاضر در بازار هستند به صورت قاچاق یا از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده و رجیستر نشده است.

در این رابطه محمدرضا رمضان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت تاکنون اجازه ثبت سفارش آیفون ۱۴ را به کسی نداده، اظهار کرد: دولت همچنین اعلام کرده که به این کالا اجازه ورود نمی‌دهد، اما برخی از مسافران آیفون ۱۴ را به صورت مسافری وارد کرده که عموماً حق گمرکی هم پرداخت نکرده‌اند.

وی افزود: آیفون ۱۴ ارزبری زیادی دارد و سخنگوی وزارت صمت هم گفته بود اجازه واردات این کالا داده نشده است. برخی هم در بازتر می‌گویند آیفون ۱۴ قابلیت وصل شدن به استارلینک را دارد که البته صحت این موضوع را نمی‌دانیم و آن را تایید یا رد نمی‌کنیم.

رمضان ابراز امیدواری کرد راه حلی برای این موضوع اتخاذ شود که هم کسبه و هم کسانی که به صورت مسافری آیفون ۱۴ وارد کردند مشکلشان حل شود و گفت: دولت بابت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ هیچ قول یا وعده‌ای نداده و هنوز هم راهکاری اعلام نشده است. اما برخی افراد و سایت‌ها با صحبت‌های خود بازار تلفن همراه را منتشنج می‌کنند و معلوم نیست چه منفعتی می‌برند. اما تنها جایی که می‌تواند درباره خرید و فروش تلفن همراه اظهار نظر کند، اتحادیه صوت و تصویر و تلفن‌همراه با بیش از ۵۰۰۰ عضو است.

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با بیان اینکه فروش آیفون ۱۴ در بازار غیر قانونی است، تصریح کرد: روی آیفون ۱۴ که به صورت مسافری وارد شده، عبارت مسافری درج شده است نه تجاری. حقوق گمرکی آن‌ها هم پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه با فروش آیفون ۱۴ برخورد می کند، اظهار کرد: اگر از فروشگاهی شکایت شود، اتحادیه با آن برخورد می‌کند. اما تا شکایت نشود اتحادیه بابت موبایل آیفون ۱۴ با مغازه داران برخورد نمی‌کند، چرا که مرجع رسیدگی به این موضوع نیست. ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و نهادهای بالادستی این وظیفه را بر عهده دارند.

دولت برای واردات آیفون ۱۴ قولی نداده است

رمضان در ادامه تاکید کرد: آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد کشور نشده و تا این لحظه اجازه واردات آن داده نشده است. البته ممکن است در آینده این مجوز داده شود اما مشخص نیست و این اختیار هم دست ما نیست. بنابراین تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است. البته کسبه دارای جواد کسب معمولاً تخلف نمی‌کنند و در حال حاضر عموما سایت‌ها هستند که آیفون ۱۴ خرید و فروش می‌کنند.

به گفته وی تاکنون دولت درباره واردات آیفون ۱۴ قولی نداده، اما گفته که به دنبال راهکاری برای حل مشکل موبایل‌هایی است که به صورت مسافری وارد شده است.

گفتنی است هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیر قانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مسئله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴، تعیین تکلیف نشده است. البته اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و این کالاها در بازار فروخته می‌شوند.

پیش‌تر سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی هشدار داده بود که فروشندگان و مردم از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. چرا که اگر این موبایل‌ها رجیستر نشود، به عنوان دستگاه ثانویه‌ای که در شبکه ارتباطی کشور فعال نخواهد شد، قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید:

  • آیفون ۱۴ به بازار نرسیده، طرح آیفون ۱۵ لو رفت! / عکس

۴۶۲۲۰

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا