فرهنگی و هنری

رهایم کن، روایتی از ابتذال و فساد قبل از انقلاب

رهایم کن تازه‌ترین سریال عرضه شده در شبکه نمایش خانگی، نمایشی شفاف از ابتذال و فساد سیستماتیک در ایران قبل از انقلاب ارائه داده است.

در روزهایی که کمپین وکالت رضا پهلوی به بن بست خورده و تجمع ضد انقلاب نیز با جمع اضداد و افزایش اختلافات درون گفتمانی به اوج رسیده، تصویری شفاف از فساد سیستماتیک در ایران قبل از انقلاب را در قالب سریال «رهایم کن» به شبکه نمایش خانگی آمده است.

سریال «رهایم کن» به تهیه کنندگی مجید مولایی و کارگردانی شهرام شاه‌حسینی روایت خانواده‌ای است که در مسیر اتفاقاتی ناگهانی و تلخ، سرنوشتی عجیب پیدا می‌کنند؛ محسن تنابنده، مهدی حسینی نیا، هدی زین العابدین، هوتن شکیبا، یوسف تیموری، آزاده صمدی، حسن معجونی از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند که رویدادهای اصلی آن در روستایی در حاشیه تهران و در جوار یک معدن رخ می‌دهد. مروری بر حوادث تاریخی دهه پنجاه و تهران قدیم از جمله وجوه ممیزه این سریال است که در روزهای پایانی بهمن، در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

روایتی تلخ از فقر و فلاکت مردم، فساد اداری و رخنه آن در درون دستگاه‌های نظارتی و بازرسی، در کنار ابتذال محض جریان‌های به ظاهر هنری دوران قبل از انقلاب که دامن دختران معصوم بسیاری را آلوده کرد و یک عمر زندگی‌شان را بر باد داد.

روایت پلیسی که دنبال چرب شدن سبیلی است تا قتل و غارت و تعرض را زیرسبیلی رد کند، بازرسی و نظارتی که با بهانه‌جویی دنبال پرکردن جیب ماموران خود است و رهاشدگی جوانانی که یا در دام گروهک‌های تروریستی گرفتار شده‌اند یا غرق در کافه‌بارهای رنگارنگ بی‌خیالی و خوشگذرانی شده‌اند.

«رهایم کن» تابلوی فلاکت مردمی است که هیچ ملجا و پناهی نداشتند و عمر خود را در بیچارگی و تبعیض آشکار گذراندند؛ تاریخ تلخ کشوری بزرگ با جوانانی مستعد، که در دورانی سیاه، حسرت و حقارت را زندگی می‌کرد… تاریخ تلخ مردمانی مظلوم که طعم خوش زندگی را نچشیدند و در بلبشوی رهاشدگی کشور، گاه همرنگ حاکمان شدند و برای بقا به جان هم افتادند…

اگرچه قصه این سریال با پیرنگ‌های متنوع از قاب‌های زندگی در دوران پهلوی، در مسیر عاشقانه‌ای عجیب رقم می‌خورد، اما باید منتظر ماند و دید آیا تماشاگر شبکه نمایش خانگی، از سال‌های نه چندان دور روایت داستان، استقبال می‌کند یا خیر؟

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا