فرهنگی و هنری

سالروز تولد شاعر شعر «ناگهان چقدر زود دیر می‌شود»

سمیه تاج‌الدین: قیصر امین پور متولد ۲ اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در بخش گتوند از توابع شهرستان شوشتر استان خوزستان است. او نویسنده و شاعر ایرانی و یکی از شاعران تأثیرگذار در دوره‌ی انقلاب اسلامی و منتخب هفتمین همایش چهره‌های ماندگار سال ۱۳۷۸ است. او برگزیده‌ی اولین دوره جشنواره‌ی بین المللی شعر فجر در بخش آیینی نیز بود.

گفته می‌شود که امین‌پور از جمله شاعران اثرگذار در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه‌ی هنری بود و طی این دوران، مسئولیت صفحه‌ی شعر هفته‌نامه‌ی سروش را برعهده داشت. «در کوچه‌ی آفتاب» اولین مجموعه‌ی شعر منتشر شده از قیصر امین‌پور بود که در سال ١٣۶٣ عرضه شد. «دستور زبان عشق» آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود که تابستان ۱۳۸۶ در تهران منتشر شد و بر اساس گزارش‌ها، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

قیصر امین‌پور از شخصیت‌های مهم و اثرگذار در عرصه‌ی ادبیات معاصر است. اشعار او بازتاب اندیشه و اعتقادت او هستند به همین سبب به خاطر روانی و خالص بودن جایگاه ویژه و خاصی میان مخاطبان شعر معاصر فارسی دارد. اشعار او بکر و ساده و متنوع است. همین تنوع سبب شده تا مخاطب ارتباط بهتر و بیشتری با اشعار وی داشته باشد. اشعار عاشقانه و زیبای او، امین پور را از سایر شاعران متمایز ساخته است.

در این گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در نظر دارد برخی از اشعار و ترانه‌های او را که از سوی خواننده‌های مختلف اجرا شده است، معرفی کند.

مجموعه‌ای از آثار قیصر امین پور توسط علیرضا افتخاری در آلبوم «نیلوفرانه» خوانده شده‌است که این مجموعه پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی سنتی تاریخ ایران است. تصنیف‌های نیلوفرانه، کوی بی‌نشان، حکایت دل و بهشت یاد قطعاتی است که در این آلبوم از اشعار قیصر امین‌ پور ساخته شده‌ است.

قطعه‌ی شبان عاشق در آلبوم «شبان عاشق» به خوانندگی علیرضا افتخاری در سال ۱۳۷۹ منتشر شده‌ است. آهنگسازی این قطعه را عباس خوشدل بر عهده داشته‌ است.

اثر تنها تو می‌مانی در سال ۱۳۸۷ و در آلبوم «تنها تو می‌مانی» منتشر شده‌ است. علیرضا افتخاری، خواننده و امیر رحیمی‌آذر و علی خشتی‌نژاد آهنگسازان این قطعه هستند.

آهنگ بوی ماه مهر که توسط ناصر چشم آذر آهنگ‌سازی شده و توسط گروه کر کودکان اجرا شده است، از جمله ترانه‌های کودکانه‌ی امین‌ پور است که با استقبال بسیاری مواجه شده‌ است.

قطعه‌ی محلی بختیاری سوز قصیلی نیز اجرای غزلی محلی از قیصر امین‌پور است به آهنگسازی امید نیلدار و خوانندگی مجتبی الیاسی.

آهنگ بوی بارون نیز در سال ۱۳۸۱ در آلبوم «نون‌ و دلقک» محمد اصفهانی منتشر شد. آهنگساز این قطعه همایون خرم و تنظیم‌کننده‌ی آن بهروز صفاریان است.

ترانه‌ی به یادت از آلبوم «فاصله» محمد اصفهانی در سال ۱۳۷۹ تولید شد و آهنگسازی و تنظیم آن بر عهده‌ی علیرضا کهن‌دیری بوده‌ است.

حسام الدین سراج در سال ۱۳۸۷ و اندکی پس از درگذشت قیصر امین‌پور، در آلبوم «گریه‌ی بی‌بهانه»، چند غزل از او را به آواز خواند و در سال ۱۳۹۴ نیز در آلبوم «لب‌خوانی باران» به اجرای آثار او ادامه داد. ترانه‌ی «لاله پرپر» نیز (که در زمان حیات قیصر تولید شده بود) در آلبوم «باغ ارغوان» او منتشر شده‌ است.

قطعه حرف آخر در سال ۱۳۹۱ در آلبوم «خاطرات مبهم» رضا یزدانی با آهنگسازی کارن همایونفر منتشر شده‌ است.

آلبوم «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی و صدای بامداد (مرتضی) فلاحتی در سال ۱۳۹۰ از دیگر آثاری‌ است که پس از مرگ شاعر با محوریت اشعار وی ساخته شد. در این آلبوم عناوین همه‌ی آهنگ‌ها از جمله نشانی، آبروی آب، غزل شرقی، عاشقی را رعایت کنیم، معنی جمال، دستور زبان عشق، اگر دل دلیل است و عهد آدم برگرفته از اشعار و غزل‌های قیصر امین‌ پور است.

آهنگ لبخند صبح با صدای محمد معتمدی و آهنگسازی هادی آرزم (که در آلبوم «آبروی آب» و با صدای بامداد فلاحتی نیز خوانده شده‌است) از دیگر اجراهای اشعار امین‌ پور است که به صورت تصنیف ارکسترال در دستگاه ماهور ساخته شده‌است.

امین پور ۸ آبان سال ۱۳۸۶ در شهر تهران درگذشت. پیکر او در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.

حسرت همیشگی

«حرف‌های ما هنوز ناتمام …

تا نگاه می‌کنی

وقت رفتن است

باز هم همان حکایت همیشگی

پیش از آنکه با خبر شوی

لحظه عزیمت تو ناگزیر می‌شود

آی…

ای دریغ و حسرت همیشگی

ناگهان چقدر زود دیر می‌شود »

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا