اقتصادی

صادرات کنندگان مرکبات و مرغ بدون تعهد به بازگشت ارز! / نیاز مصرف کنندگان داخلی تامین می شود؟

صادرات کنندگان مرکبات و مرغ بدون تعهد به بازگشت ارز! / نیاز مصرف کنندگان داخلی تامین می شود؟

اقتصاد ۱۰۰ نوشت: همزمان با آشفته شدن بازار پیاز که برخی آنرا ناشی از صادرات بیش از اندازه برای کسب درآمدر ارزی توسط تجار می دانند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش ۹۰ درصدی تعهد ارزی صادر کنندگان مرغ و مرکبات خبرداد!

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، از کاهش ۹۰ درصدی تعهد ارز حاصل از صادرات مرکبات و گوشت مرغ خبر داد.

محسن شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی در خصوص کاهش تعهد ارزی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به این که بخش خصوصی به دنبال حذف و یا تعدیل تعهد ارز حاصل از صادرات بود و از آنجایی که خصوصی‌ترین بخش اقتصاد کشور بخش کشاورزی است، طی سال‌های گذشته یک روند نزولی در تراز تجاری محصولات کشاورزی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ویژگی‌های ذاتی محصولات کشاورزی باعث از دست رفتن بازارهای درجه یک و تراز اول در این بخش شده است و تمرکز بخش کشاورزی به سمت بازارهای درجه دو رفته است.

شیراوند تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بازگشت رونق صادرات به بخش کشاورزی است تا جامعه کشاورزی از نفع آن منتفع شوند.

وی افزود: براساس کارشناسی‌های انجام شده با متخصصان و بخش خصوصی، یکی از مهمترین مسایل اصلی لزوم رفع تعهد ارز حاصل از صادرات برشمرده شد و بر همین اساس در گام اول، وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را برای حذف و یا تعدیل عوارض ارز حاصل از صادرات صورت داد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بر اساس توافق صورت گرفته، صادرکنندگان بخش کشاورزی در حوزه مرکبات و گوشت مرغ می‌توانند با کاهش ۹۰ درصدی تعهد صادراتی نسبت به صادرات اقدام کنند، تصریح کرد: برای سایر محصولات کشاورزی مانند خشکبار هم مراحل کارشناسی در حال انجام است که امیدواریم در مدت زمان کوتاه محصولات اساسی دیگر راهم از این مزیت برخوردار کنیم.

وی افزود: رفع تعهد ارز حاصل از صادرات باعث رونق بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی خواهد شد و از این طریق می‌توانیم با ایجاد رقابت بین محصولات صادراتی ایران با رقبای بین‌المللی به جایگاه صادراتی خود در جنوب غرب آسیا دست پیدا کنیم.

شیراوند با بیان این که تفاوت‌هایی در ماهیت و نوع تجارت در محصولات کشاورزی با محصولات صنعتی و پتروشیمی وجود دارد، گفت: رقابت و برنامه‌ریزی در حوزه تجارت محصولات کشاورزی سخت‌تر و پیچیده‌تر از محصولات صنعتی و پتروشیمی است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و معاونت بازرگانی به صورت ویژه نسبت به مشکلات، چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی آگاه است و تمام تلاش خود را براساس توافقات انجام شده با بخش خصوصی انجام خواهد داد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: با مساعدت سایر بخش‌های دولت و تداوم پیگیری مستمر و ارتباط وسیع بخش خصوصی با معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، بتوانیم چالش‌ها را پیش از اتمام سال به صورت میدانی برطرف کنیم و با آغاز سال نو، شاهد شروع جدیدی در صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

بیشتر بخوانید:

  • چرا پیاز گران شد؟

۳۵۲۲۰

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا