پزشکی

طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه / عکس

طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه / عکس

ایرنا نوشت: پژوهشگران با استفاده از یک فناوری پوشیدنی به بیماران اختلال استرس پس از سانحه کمک کردند تا بر مشکلات ناشی از این اختلال غلبه کنند.

مناظر، بوها و صداها در زندگی روزمره ممکن است محرک‌هایی باشند که فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را درست به همان صحنه‌ای بازگردانند که سعی دارد آن را فراموش کند.

هنگامی که فردی دچار اختلال استرس پس از سانحه است، صدای بوق، یک قهوه‌خانه شلوغ یا یک عطر تند ممکن است خاطرات آسیب‌زا را زنده کند؛ در این وضعیت ضربان قلب و همچنین تنش عضلانی فرد افزایش می‌یابد و در وی اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود. این واکنش‌ها در خانه و محل کار بر روابط فرد تأثیر می‌گذارد و موجب تغییرات خلقی می‌شود، لازم است که از موقعیت‌های خاص اجتناب شود.

طبق گفته محققان مؤسسه ملی سلامت در آمریکا، اختلال استرس پس از سانحه ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد و گزینه‌های درمانی شامل داروها و همچنین درمان است. محققان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با شرکت تجهیزات پزشکی Zeriscope برای آزمایش دستگاهی به نام BioWare همکاری کردند.

این دستگاه برای تقویت اثرات مواجهه‌درمانی طولانی‌مدت (یک درمان متداول و مبتنی‌بر شواهد برای بیماران مبتلا به اختلال پس از سانحه) طراحی شده است.

طراحی لباسی برای غلبه بر اختلال استرس پس از سانحه / عکس

بین ۱۱ تا ۳۰ درصد کهنه‌سربازان علائم اختلال پس از حادثه را تجربه می‌کنند؛ به همین دلیل، تیم پژوهشی استفاده از BioWare را روی این افراد بررسی کردند.

در این پژوهش، بیماران باید خارج از جلسات درمانی، خود را در موقعیت‌های ایمن اما ناراحت‌کننده یا تحریک‌کننده قرار می‌دادند؛ مثلاً اگر از فضاهای شلوغ می‌ترسیدند، درمانگرشان از آنها می‌خواست در زمان شلوغی به خواربارفروشی بروند و سپس واکنش خود را در جلسه درمانی بعدی به اشتراک بگذارند. قصد درمانگران این بود که این افراد یاد بگیرند در آن موقعیت‌ها احساس راحتی بیشتری کنند و مجبور نباشند در آینده از چنین موقعیت‌هایی اجتناب کنند.

Bio Ware یک فناوری پوشیدنی است که سیستم آن شامل چند ابزار است: یک دوربین به شکل دکمه که به لباس بیمار متصل می‌شود، یک ابزار به اندازه ساعت که در اطراف مچ دست او قرار می‌گیرد و یک هدفون بلوتوث که در گوش او قرار داده می‌شود تا درمانگران بتوانند به صورت مجازی در این تجربه یا موقعیت استرس‌زا با او همراه باشند. درمانگر می‌تواند ضربان قلب، تنفس و پریشانی احساسی بیمار را ببیند و در طی این تجربه، او را راهنمایی کند.

تیم پژوهشی متوجه کاهش چشمگیری در علائم اختلال پس از سانحه و افسردگی بیمارانی شدند که از فناوری جدید استفاده کرده بودند.

پژوهشگران ضرورت استفاده از این دستگاه را این‌چنین بیان می‌کنند: شما باید به تنهایی به دنیای واقعی بازگردید؛ اما ما می‌توانیم کمک کنیم.

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا