اجتماعی

عوامل ریشه‌ای تاثیرگذار در بیکاری کدامند؟

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: فقدان امنیت برای سرمایه‌گذاری از علل و عوامل ریشه‌ای تاثیرگذار در بیکاری است.

 

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: فقدان امنیت برای سرمایه‌گذاری از علل و عوامل ریشه‌ای تاثیرگذار در بیکاری است.

 

فرامز سنگری‌آبیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: متمرکز شدن خیل عظیم بیکاران در سنین جوانی، طولانی شدن مدت بیکاری و رسوخ بیکاری در موسسات اقتصادی و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، سه جنبه آسیب‌زا در پدیده بیکاری است.

 

وی، تمرکز بیشتر پول و سرمایه در دست اقلیتی از مردم، بوروکراسی نفس‌گیر و رسوخ فساد اداری به بدنه اجرایی جامعه، وجود قوانین و مقررات بازدارنده و مخل سرمایه و سرمایه‌گذاری، فقدان امنیت برای سرمایه و سرمایه‌گذاری، شرایط بد و نامناسب محیطی، فرار مداوم سرمایه‌های انسانی و فیزیکی و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اداری و اجرایی را از علل و عوامل ریشه‌ای تاثیرگذار در بیکاری برشمرد.

 

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی در استان با بیان اینکه رشد آسیب‌های اجتماعی و کاهش امنیت انسانی – اجتماعی از جمله اثرات بیکاری بر ساختار اجتماعی جامعه است، اظهار کرد: افزایش هزینه‌های امنیتی و انتظامی با گسترش ناامنی، کم شدن تمایل به سرمایه‌گذاری خارجی، فرار سرمایه‌های انسانی و فیزیکی و وجود نابرابری و شکاف طبقاتی بین اقشار جامعه از جمله اثرات بیکاری است.

 

سنگری‌آبیز، شتاب بخشیدن به حرکت اصلاحات اداری و اجرایی، مبارزه با رانت خواران، سوق دادن اعتبارات بانکی به سمت بنگاه‌های کوچک زودبازده و کارآفرین متوسط و خرد، تجدید نظر در قوانین و مقررات اقتصادی به ویژه حذف آن دسته از قوانینی که مخل سرمایه‌گذاری هستند، حذف بوروکراسی منحط و حذف قید و بندهای نابه‌جا در سیستم اداری، اعمال نظارت بر کارهای عمرانی، ارتقاء و کارآیی و توجه به کیفیت کارهای کارهای عمرانی و تاکید بر استفاده از مزیت‌های ترانزیتی از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیت بیکاری در جامعه ایران برشمرد.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا