فرهنگی و هنری

موضوعات ناگفته از زندگی استاد بنان و همسرش/ عکس

غلامحسین بنان الدوله نوری متولد ۱۰ اردیبهشت سال ۱۲۹۰ در تهران بود. وی فرزند کریم خان بنان الدوله نوری ، شرف السلطنه است. که در زمینه موسیقی و خوانندگی فعالیت داشت . غلامحسین بنان علاوه بر خوانندگی در نواختن ساز پیانو نیز مهارت داشت . سبک موسیقی وی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک بود که در سالهای ۱۳۰۶ تا ۱۳۴۷ فعالیت داشت . مدرک تحصیلی غلامحسین بنان لیسانس بود . او دو بار ازدواج کرد و نام همسرهان وی : مریم وزیری ، پری‌دخت آور است. غلامحسین بنان دارای دو فرزند از همسر اولش بنام های گیتی بنان ، بیژن بنان بود. غلامحسین بنان در ۸ اسفند ۱۳۶۴ (۷۴ سال) در تهران فوت کردند.

به گزارش سایت دلگرم، پریدخت آور همسر استاد بنان او همسر استاد غلامحسین بنان بود. همین نگاه پر از عشق و معنی، گویای وفاداری و عمری عاشقانه و وفادارانه زیستن او نسبت به همسرش استاد بنان بزرگ بود. همین اینک استاد با آغوش گشوده همراه با فرشتگان رامشگر در درگاه بهشت به استقبال پری‌جان ایستاده. حقا که به صورت و معنی پری و پری‌زاده بود و از جنس آدمیان امروز نبود.

او ۵۶ سالِ پیش، در فروردین سال ۱۳۴۴ با بنان آشنا شد و با دستِ سرنوشت در ۹ بهمن همان سال به همسری وی درآمد.

ازدواج پریدخت آور و غلام حسین بنان به دلیل علاقه شدید مادر او به این خواننده بوده است. خانم آور درباره نحوه آشنایی با استاد بنان می گوید که در نوروز سال ۱۳۴۵ با غلامحسین آشنا شدیم و بعد از گذشت چند ماه با هم ازدواج کردیم مادرم از طرفداران پر و پاقرص او بود و از این که در خیابانها صدای همسرم را مردم گوش می‌دادند و لذت میبردم.

موضوعات ناگفته از زندگی استاد بنان و همسرش/ عکس

در ادامه همسر بنان درباره آشنایی و ازدواجش می‌گوید:

وقتی با بنان ازدواج کردم در اوج شهرت بود اما همیشه این سوال را از من می‌پرسند چرا بنان اینقدر محبوب و مورد احترام مردم است؟ می‌توانم بگویم که شاید مهم‌ترین عامل عشقی بود که به مردم داشت. همیشه می‌گفت بزرگ‌ترین افتخارم این است که وقتی از کوچه و بازار رد می‌شوم صدای مردمی را می‌شنوم که ترانه‌هایم را می‌خوانند.

شکل‌گیری رابطه من و بنان بسیار مفصل است اما در یک عید نوروز در شیراز آشنا شدیم. مادرم عاشق صدای بنان بود زمانی‌که حتی بنان را ندیده بود و من هنوز با او ازدواج نکرده بودم. وقتی رادیو را باز می‌کرد و بنان بود، گوش می‌کرد و به پهنای صورت اشک می‌ریخت.

چون خودش اهل هنر بود، دستگاه‌های موسیقی را می‌شناخت و حتی دیوان حافظ را از حفظ بود. یادم نمی‌رود زمانی که بچه بودیم لالایی ما تفالی بود که مادرم به حافظ می‌زد و ما به خواب می‌رفتیم. من هم از بچگی در خانواده اهل ذوق و هنرپرور بزرگ شدم.

ما دوستان زیادی داشتیم اما رهی معیری‌، ابوالحسن ورزی‌، کرمانشاهی، فرهنگ شریف خیلی به بنان نزدیک‌تر بودند. آقای شجریان آن موقع جوان بود ولی این اواخر ایشان از دوستان بسیار نزدیک بنان بود. شاگرد اصلی بنان هم آقای ابراهیمی هستند که امشب اینجا حضور داشتند.

مرحوم پریدخت آور در مصاحبه درباره ازدواجش با غلامحسین بیان عنوان کرد:

من به واسطه مادرم با استاد بنان آشنا شدم و مادرم عاشق آوازهای این استاد بزرگ بود. بعد از آنکه از من خواستگاری کرد با مخالفت شدید خانواده ام مواجه شدم و آنها معتقد بودند که علیرغم اینکه غلام حسین یک هنرمند موفق است لزوما نمی‌تواند یک همسر موفق هم باشد اما علیرغم همه این مخالفت ها با هم ازدواج کردیم

زنده یاد غلامحسین بنان برای اولین بار با مریم وزیری ازدواج کرد که از یک پسر و دختر به نامهای گیتی و بیژن دارد بعد از آن و در سال ۱۳۴۴ با پرداخت آور ازدواج کرد

استاد بنان یکی از مشهورترین استادان موسیقی سنتی ایرانی بود که صدای خاص و ویژه او پس از سال‌ها هنوز هم طرفداران خودش را دارد و تصنیف «الهه ناز» یکی از مشهور ترین و پرطرفدارترین آثار استاد بنان است.

۵۷۲۴۵

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا