رپورتاژ

چرا برای پرورش دام از جو استفاده می کنند؟

دامداران برای پرور دام و طیور خود از انواع مواد غذایی استفاداه می کنند. یکی از این مواد غذایی دانه های پر ارزش و بسیار غنی جو است. جو به دامداران کمک می کند تا دامی سالم تر داشته باشند. دامی که رشد خوبی دارد و از سلامتی خوبی نیز برخوردار می باشد.

در ادامه برخی از خواص جو دامی آورده شده است:

تامین انرژی

دامداران از دانه هایی برای تغذیه و پرورش دامها استفاده می کنند که به تامین انرژی آن ها کمک می کند. دامی که انرژی خوبی دارد به خوبی و به اندازه حرکت دارد. چنین دامی گوشت خوبی هم خواهد داشت. دامی که کم تحرک و کم فعالیت باشد تنها مملو از چربی خواهد شد. بنابراین دانه های جو که پر از ترکیبات انرژی زا هستند کمک می کنند تا دام انرژی خوبی پیدا کند و از سلامت نسبی خوبی هم برخوردار باشد.

فیبر

یکی دیگر از ترکیبات مهم در تغذیه دامها فیبر است. فیبر به دام کمک می کند تا سیستم گوارشی خوبی داشته باشد. همچنین به جذب هر چه بهتر ترکیبات مغذی و ویتامین ها کمک می کند. یکی از ترکیبات مهم موجود در جو ماده مهم فیبر است. فیبر موجود در جو به سیر شدن دام و تامین انرژی کافی برای رشد و نمو کمک می نماید. همچنین باعث خروج راحت تر مواد دفعی از بدن وی می شود. بنابراین از رشد باکتری های روده ای و بیماری های روده ای دام پیش گیری می کند.

نشاسته

دانه های با ارزش جو سرشار از نشاسته هستند. به همین خاطر می توانند منبع خوبی برای جذب انرژی دامها باشند. بیش از نیمی از ماده غذایی جو را نشاسته تشکیل می دهد. به همین خاطر دام با خوردن این دانه های غنی از خاصیت به خوبی انرژی پیدا می کند. این انرژی به رشد هر چه بهتر دام منجر می شود.

چربی پایین

دامداران باید برای دامها از مواد غذایی استفاده کنند که چربی پایینی داشته باشد. به خصوص برای تغذیه گام و گوسفند و اسب این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. و شاید جالب باشد که بدانید جو تنها 2 درصد چربی دارد. به همین دلیل به یکی از بهترین دانه ها برای پرورش دامها تبدیل شده است.

تقویت سیستم ایمنی دام

بسیاری از بیماری ها و مشکلات ممکن است دام و طیور را نیز درگیر کند. دامها نیز در معرض بسیاری از بیماری ها هستند. تغذیه مناسب کمک می کند تا دامها کمتر درگیر چنین مشکلاتی شوند. دانه های جو با تقویت سیستم ایمنی از بروز بیماری ها و مشکلات در دامها جلوگیری می کنند. این موضوع ارزش غذایی جو را بسیار بیشتر کرده است. هنگامی که سیستم ایمنی دام قوی تر باشد حتی اگر ویروسی وارد بدن او شود ممکن است باعث بیماری نشود. حتی بسیاری از بیماری های واگیر دار که در دامها رایج است.

چرا از جوهای فراوری شده برای پرورش دامها استفاده می شود

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از دامداران برای دامهایشان از جوهای مخصوص فراوری شده استفاده می کنند توانایی هضم است. هضم دانه های جو ممکن است برای دام کمی مشکل باشد. این باعث می شود تا گاهی به طور مثال پنجاه درصد از جوی خورده شده جذب شود و مابقی به صورت سالم دفع شود. به همین خاطر دامداران از جوهایی استفاده می کنند که توسط کارخانجات کمی خرد و فراوری شده است. هضم چنین جوهایی برای دامها بسیار ساده است. همچنین جذب آن ها در بدن دام به سرعت اتفاق می افتد.

برخی از ترکیبات جو به شرح زیر است

ماده خشک 2 درصد

پروتئین خام 12 درصد

نشاسته 57 درصد

چربی 2 درصد

الیاف خام 5 درصد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا