رپورتاژ

چگونه رتبه برتر شویم

C:\Users\Zagros\Desktop\چگونه-رتبه-برتر-شویم.jpg

چگونه رتبه برتر شویم سوال خیلی از دانش آموزان و داوطلبان کنکوری است. موفقیت در آزمون سراسری مرهون فاکتورهای است که باید در کنار هم قرار بگیرد تا بهترین نتیجه از آن حاصل شود. به ظن خیلی از دانش آموزان رتبه برتر شدن فقط یک فرمول دارد و اگر آن را کشف کنند میتوانند به سادگی رتبه برتر شوند. طبق آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، این آیتم ها حرف آخر موفقیت در کنکور را میزنند. توجه و شناخت عالی آنها تاثیر شگرفی در موفقیت داوطلبان خواهد داشت. که در این مقاله به مهمترین آیتم های که در موفقیت آزمون سراسری نقش دارند خواهیم پرداخت.

چگونه رتبه برتر شویم

رقابت برای برتر شدن در آزمون سراسری کار ساده ای نیست. نه اینکه بخواهیم شما را ناامید کنیم. به طور مثال در گروه تجربی، سالانه حداقل 600 هزار نفر با هم برای رشته برتر(پزشکی، دارو و دندان) به رقابت می پردازند که 5 درصد از این داوطلبان، از حیث علمی بسیار قوی و مسلط هستند و رقابت با این 30 هزار نفر، برنامه و تدابیر خاصی میخواهد که باید با دقت پیگیری شود.

مشخص کردن اهداف

برای اینکه بتوانید به نیت خود در آزمون سراسری برسید باید مقدمتا هدف خود را مشخص کنید. باید مشخص کنید از خود چه خواسته ای دارد. در آینده میخواهید چکاره شوید. هدفتون از رقابت و شرکت در آزمون سراسری چیست. به طور واضح و کامل باید هدف خود را مشخص کنید. چون هیچ آدم بی هدفی به مقصد نمیرسد و همیشه سردرگم است.

C:\Users\Zagros\Desktop\planing-summer-768x487.jpg

مشخص کردن نقاط قوت و ضعف

وقتی هدفت مشخص شد باید زمینه های قوت و ضعف رسیدن به هدف خود را بشناسید و بدانید چه نقاط قوت و ضعفی دارید. این مساله باعث میشود واقع بینانه دنبال رو هدف خود باشید.گاها خیلی از داوطلبان بدون شناخت نقاط ضعف و قوت خود دنبال آرزوهای بزرگ هستند و برای رفع ضعف خود هیچ گامی برنمیدارن و مدام درجا میزنند و بعد از مدت کوتاهی دلسرد و به کلی نا امید میشوند. سد رسیدن شما به هدفتان همان ضعفهای آموزشی است که به شما اجازه نمیدهد تست بیشتری را حل کنید. برای رسیدن به درصد بالا باید این ضعف را برطرف کردن و در قدم نخست به سراغ آنها رفت.

برنامه ریزی

همه انسانهای که به موفقیت عالی رسیدن، بی شک بدون برنامه ریزی نبوده است. شما هیچ کسی را نمیتوانید پیدا کنید که بدون برنامه ریزی به اهدافش رسیده باشد. برنامه ریزی باعث روشن شدن مسیر رسیدن به هدف میشود و از سوی دیگر زمان و انگیزه داوطلب را مدیریت میکند. بنابراین بعد از اینکه ضعف های خود را شناسایی کردید برای تبدیل آنها به نقطه قوت باید برنامه ریزی کنید. نکته بسیار مهم در این ارتباط این است که داوطلبان فکر میکنند که باید شخص دیگری برای آنها برنامه ریزی کند و بدون برنامه دیگران قادر به پیشرفت نیستند. این مساله باعث شده تا مشکل آموزشی داوطلبان بیش از قبل شود. بهترین برنامه ریز و تنها کسی که میتواند به شما در این موضوع کمک کنید فقط خود شما هستید. برحسب شناختی که از خود دارید برنامه ریزی کنید.

تلاش و پشتکار

تعیین هدف، شناسایی نقاط ضعف و برنامه ریزی منوط به داشتن تلاش و پشتکار منظم و پایدار است. مشکل اساسی که خیلی از داوطلبان با آن مواجه هستند و باعث نابودی سه آیتم اول میشود، عدم پشتکار پایدار است. اکثریت در این زمینه احساسی و هیجانی برخورد میکنند و روزهای اول بسیار پر انرژی استارت میزنند و بعد از گذشت 2 هفته از میزان نظم و پشتکار آنها کاسته میشود. باید سعی کنید که ریتم پایداری در مطالعه داشته باشید و روند شما ثابت باشد. سیکل سینوسی نمیتواند به شما جهت رتبه برتر شدن کمک کنید.

انتخاب منبع مناسب

بی شک اکثریت در دروس مهم دارای مشکل آموزشی و یادگیری هستید. زمان شما هم بسیار محدود است و نمی توانید هر منبعی را تست کنید. برای این موضوع باید بسیار آگاهانه و حساب شده عمل کنید. بهترین منبع آموزشی را انتخاب کنید تا بتوانید در اسرع وقت نقاط ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنید. اکثریت منابع موجود در بازار کنکور متکی بر روش های سنتی هستند که قادر به کمک زیاد به شما نیستند.

ساعت خواب خود را منظم کنید

داشتن خواب منظم در انضباط کاری بسیار مهم است.دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن نظم فیزیولوژیکی شما را برهم میزند و باعث میشود که همیشه احساس خستگی کنید. خواب شبانه تاثیر قوی در بهبود انرژی و انگیزه شما دارد. سعی کنید از ساعت 12 شب به بعد بیدار نباشید و صبح به موقع بیدار شید تا بتوانید به خوبی به برنامه های خود برسید.

در این مقاله سعی شد مهترین فاکتور چگونه رتبه برتر شویم را خدمت شما توضیح دهیم. این فاکتورها کلی هستند ولی بسیار موثر که باید در کنار هم دیگر قرار بگیرند تا شما بتوانید به نتیجه مطلوب در این زمینه برسید. مواردی که اشاره شد تجربه رتبه های برتر کنکور در حرف آخر است. هر چند که هر انسانی یکی سری ویژگی های منحصربفرد دارد اما این آیتم ها در موفقیت رتبه های برتر کنکور تاثیر گذار بوده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا