پزشکی

آيا مي‌توان توليد كلسترول را در بدن كنترل كرد؟

دانشمندان علوم پزشكي در آمريكا روشي اميدبخش براي متوقف ساختن توليد كلسترول در بدن كشف كرده‌اند.

 

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين يافته به دانشمندان كمك خواهد كرد كه به روش‌هاي درماني موثرتري براي مقابله با افزايش كلسترول دست پيدا كنند در حالي كه در مقايسه با روش‌هاي دارويي فعلي نيز عوارض جانبي كمتري داشته باشند.

 

گروهي از محققان دانشكده بيوتكنولوژي و دانش زيست مولكولي در دانشگاه نيو سوات ويلز به سرپرستي اندرو براون در مطالعات خود دريافته‌اند كه نوعي آنزيم موسوم به «squalene mono-oxygenase» نقش كليدي در توليد كلسترول در بدن ايفا مي‌كند.

 

به گزارش سايت اينترنتي ماي هلت ديلي نيوز، معمولا ميزان كلسترول با كمك سيستم‌هاي كنترلي و تعادلي خود بدن تنظيم مي‌شود اما برخي از عادات نامناسب در زندگي روزمره مثل تغذيه بد و بي‌تحركي در تركيب با فاكتورهاي ژنتيكي شرايطي را بوجود مي آورد كه اين تعادلات به هم مي خورد و يكي از پيامدهاي آن افزايش زياد از حد توليد كلسترول است.

 

به گزارش ايسنا، کلسترول ماده‌اي است از جنس چربي که در تمام سلول‌هاي بدن وجود دارد و در ساخت ديواره سلولي و برخي هورمون‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌کند. مولکول‌هاي چربي پس از جذب از روده در سيستم گردش خون توسط کلسترول حمل مي‌شوند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته مي‌شود و بقيه آن با مصرف غذاهاي پرکلسترول و پر چرب وارد بدن مي‌شود.

 

کلسترول بالا به افزايش ميزان کلسترول در خون گفته مي‌شود. بدن با استفاده از کلسترول، برخي از هورمونها، ويتامين د و اسيدهاي صفراوي که به هضم غذا کمک مي‌کنند را مي‌سازد. اگر مقدار کلسترول خون بيش از حد شود، مي‌تواند در سرخرگها باعث ايجاد گرفتگي شود و بيماري‌هايي مانند بيماري عروق کرونر و بيماري قلبي رخ دهد.

 

دانشمندان اميدوار هستند كه با كشف عملكرد اين آنزيم در بدن به راه‌كارهاي جديدي براي كنترل توليد اين چربي در بدن دست پيدا كنند.

 

رسيدن به وزن مناسب، تغذيه مناسب و ورزش اثر بسيار زيادي بر سطح کلسترول خون دارد. عوارض کلسترول بالا مشخصا با درمان و پايين آوردن ميزان کلسترول کاهش مي‌يابند. يک درصد کاهش ميزان کلسترول، خطر بروز بيماريهاي عروق کرونري را تا دو درصد کاهش مي‌دهد. کنترل ديابت و پرفشاري خون و ترک سيگار نيز خطر افزايش كلسترول را به ميزان زيادي کاهش مي دهند.

 

اين تحقيق در محله متابوليسم سلولي به چاپ رسيده است.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا