رپورتاژ

آیا ایمپلنت دندان خیلی درد دارد؟

افرادی که می خواهند کاشت ایمپلنت دندان انجام دهند یک نگرانی مشترکی دارند که آن هم این است که آیا کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

همانطور که می دانید هر عمل دندانپزشکی مانند جراحی دندان معمولا دارای برخی عوارض موقت و ناراحتی ها است. همچنین در عمل کاشت ایمپلنت کشیدن دندان، برش لثه، سوراخ کردن استخوان فک و قرار دادن پایه تیتانیومی ایمپلنت درون لثه  انجام می شود که فرآیند های سختی برای بیمار است.

برای انجام این کارها باید برنامه ریزی دقیق انجام شود تا عمل کاشت ایمپلنت با درد بیش از حد و عوارض دیگر روبه رو نشود. اگر جراحی ایمپلنت شما نزد یک دندانپزشک با تجربه و ماهر انجام شود مطمعنا به دلیل تجربه ی زیاد دندانپزشک خبری از درد بعد از عمل جراحی نخواهد بود.

در صورتی که میخواهید درباره هزینه ایمپلنت دندان بیشتر بدانید و مشاوره رایگان دریافت کنید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

جراحی ایمپلنت دندان درد دارد ؟

عمل جراحی کاشت ایمپلنت به تنهایی دردناک نیست زیرا این عمل را یا با داروهای بی حسی یا با بیهوشی موضعی انجام می دهند و اگر از عمل جراحی و صدای دریلی که برای سوراخ کردن استخوان فک استفاده می شود می ترسید یا شما را آزرده خاطر می کند می توانید از جراح دندانپزشک خود بخواهید تا از داروهای آرامبخش برای شما استفاده کند.

درد ایمپلنت دقیقا چه زمانی است ؟

پس از، از بین رفتن بی حسی یکی از اولین چیزهایی که متوجه آن می شوید درد در نواحی کاشت ایمپلنت است. معمولا تعداد کمی از بیماران پس از انجام عمل ایمپلنت دچار درد می شوند و این موضوع بیشتر متعلق به افرادی است که عمل کاشت ایمپلنت آنها با شکست مواجه شده است.

به هر حال این دردی که همه ی افرادی که کاشت ایمپلنت انجام می دهند فکر می کنند به آن دچار می شوند، معمولا این درد را در نواحی زیر چانه یا گونه ها و یا زیر چشم ها حس می کنند البته این موضوع بستگی به محل کاشت ایمپلنت نیز دارد. به طور کلی تمامی بیماران از جهت این که بعد از عمل جراحی از استفاده از ایمپلنت خود و مزایای آن راضی بودند این درد را قابل تحمل و ارزش می دانند و میگویند که درد ناشی از این عمل جراحی همانند عصب کشی یا کشیدن دندان است.

آیا طی انجام جراحی ایمپلنت دندان درد حس می شود؟

این عمل باید کاملا برنامه ریزی شود و به صورت دقیق و منظم اجرا شود ولی با این حال ممکن است کمی درد با خود به همراه داشته باشد و به همین دلیل است که جراح دندانپزشک تشخیص می دهد که این عمل باید تحت بیهوشی موضعی انجام شود یا بی حسی، همچنین این موضوع باعث می شود تا لثه ها و فک کاملا در طول انجام جراحی بی حس باشند. بیماران بسیار زیادی وجود دارند که بیشتر از این که از درد بترسند از صدای ابزار دندانپزشکی واهمه دارند و به همین دلیل است که افرادی که فوبیای یا ترس از عمل جراحی دارند میتوانند در حین انجام کار تقاضای بی حسی یا بیهوشی کنند که این موضوع می تواند به صورت استنشاقی یا تزریقی باشد. همچنین این موضوع به بیماران کمک می کند تا هنگام عمل جراحی چیزی از فرآیند کاشت ایمپلنت متوجه نشوند. در صورتی که نگرانی از بابت انجام جراحی داشته باشید آرام بخش می تواند کمک بسیار زیادی به آرامش شما کند.

بعد از عمل جراحی ایمپلنت باز هم درد وجود دارد؟

یکی از عواملی که می تواند تاثیر زیادی روی میزان درد و مدت زمان درد داشته باشد میزان پیچیده بودن عمل جراحی است. یکی دیگر از عواملی که تاثیر زیادی بر روی ایجاد حساسیت بیشتر بر روی شما بعد از عمل جراحی ایمپلنت را دارد پیوند استخوان فک یا همان سینوس لیفت قبل از عمل جراحی است.

ممکن است برخی عوارض بعد از انجام عمل جراحی ایمپلنت به سراغ شما بیایند مانند تورم، کبودی و خونریزی که البته میزان آن به سلامت لثه ، استخوان فک بیمار و نوع جراحی بستگی دارد. همچنین باید بدانید که این موضوع و میزانش در هر فرد متفاوت است و به سرعت بهبودی بیمار و مقاوم بودن بدن بیمار بستگی دارد. تمامی تورم و کبودی های ایجاد شده و حساسیت های بعد از جراحی کاشت ایمپلنت  باید طی 3 الی 5 روز از بین برود همچنین مدت زمان مورد نیاز برای بهبود درد بیمار به صورت تقریبی بین 7 الی 10 روز می باشد.

اگر پس از بهبودی متوجه بروز هرگونه حساسیت، درد و تورم یا کبودی شدید باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا به صورت دقیق بافت لثه و گراف ایمپلنت به صورت دقیق بررسی شود و همچنین اگر این مشکلات بیش از 2 الی 3 هفته به طول انجامد حتما خطایی در روند کاشت و جراحی رخ داده است و مشکلی وجود دارد که باید سریعا توسط دندانپزشک شناسایی و رفع شود.

ایمپلنت های دندانی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که شما یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید، همچنین پایه این ایمپلنت ها درون استخوان فک قرار می گیرد و می تواند عملکرد و وظیفه ریشه دندان را اجرا کند و دقیقا مانند ریشه دندان تاج روی آن قرار خواهد گرفت. هنگامی که شما عمل کاشت ایمپلنت را انجام می دهید این ایمپلنت ها به استخوان فک باید جوش خورده و این امکان را فراهم کنند که مثل دندان های طبیعی با آنها بتوانید انواع مواد خوراکی را بجوید و به راحتی را غذا بخورید همچنین این ایمپلنت ها ظاهری کاملا طبیعی و شبیه به دندان های شما به چهره می دهند. همچنین در این نوع از عمل جراحی باید تا حدودی انتظار درد بعد از کاشت را داشته باشید.

پس از انجام عمل جراحی ایمپلنت بهتر است برای 24 ساعت رانندگی نکنید همچنین برای کاهش یا تسکین درد با تجویز پزشک جراحتان می توانید از مسکن برای کاهش درد استفاده کنید که معمولا درد آن به حدی نیست که نتوانید آن را تحمل کنید اما بهتر است که از پزشک خود بخواهید تا مسکن تجویز کند تا در صورت افزایش درد با استفاده از آن درد خود را به خوبی تسکین دهید.

ایمپلنت خیلی درد داره؟

  • درد عمل ایمپلنت پس از یک هفته

درد عمل ایمپلنت پس از یک هفته امری کاملا طبیعی است و تنها کاری که باید انجام دهید اجرای دستورالعمل ها و تجویزات دندانپزشک است همچنین این موضوع می تواند تا 10 روز زمان ببرد تا درد تسکین یابد.

  • درد عمل ایمپلنت پس از دو هفته

پس از گذشت 2 هفته درد بیمار باید به طور قابل توجهی تسکین یافته باشد در غیر این صورت و داشتن درد بیش از اندازه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا به طور کلی و دقیق مورد معاینه قرار بگیرید زیرا ممکن است محل زخم جراحی عفونت کرده شده باشد.

  • درد جراحی ایمپلنت بعد از 3 الی 4 ماه

احساس درد سه الی چهار ماه پس از کاشت ایمپلمنت ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد :

  1. بیماری سیستم ایمنی
  2. خون رسانی ضعیف به بافت های اطراف ایمپلنت
  3. تداخل دارویی با سایر قرص های مصرفی
  4. سلامت عمومی پایین
  5. وجود عفونت
  6. وارد شدن فشار زیاد به پایه ایمپلنت
  7. پس زدن ایمپلنت دندان
  8. واکنش های آلرژیک
  9. آسیب دیدن بافت یا رشته های عصبی

 

  • احساس درد یک سال پس از جراحی ایمپلنت

اگر یک یا چند سال پس از کاشت ایمپلنت در ناحیه کاشت احساس درد داشتید به احتمال زیاد دلیل آن یکی از موارد زیر است :

  1. کشیدن سیگار
  2. دندان قروچه کردن و ساییدن دندان ها بهم
  3. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  4. ناکافی بودن کیفیت بافت لثه در ناحیه ایمپلنت
  5. رادیوگرافی اطراف سر و گردن
  6. ناکافی بودن تراکم و کیفیت استخوان فک
  7. عفونت

در این شرایط نیز حتماً باید با مراجعه به ایمپلنتولوژیست منشا این احساس درد ایمپلنت را مشخص کرده و درمان های لازم را شروع کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا