سیاسی

احمدي‌نژاد: ايران منتظر قدم‌هاي مثبت غرب در مذاكرات هسته‌يي است

رييس‌جمهور با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا درباره مساله غني‌سازي 20 درصد به عنوان موضوعي براي گفت‌وگو و همكاري مذاكره كند، اظهار كرد: اعتمادسازي موضوعي دوطرفه است و بايد ديد كه طرف مذاكرات هسته‌يي ايران در نقطه مقابل چه مي‌كند و اگر قدم مثبتي در اين زمينه برداشته شود، ما هميشه آماده همكاري بوده و هستيم و اميدوارم در مذاكرات مسكو قدم‌هاي خوبي برداشته شود.

 

رييس‌جمهور با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا درباره مساله غني‌سازي 20 درصد به عنوان موضوعي براي گفت‌وگو و همكاري مذاكره كند، اظهار كرد: اعتمادسازي موضوعي دوطرفه است و بايد ديد كه طرف مذاكرات هسته‌يي ايران در نقطه مقابل چه مي‌كند و اگر قدم مثبتي در اين زمينه برداشته شود، ما هميشه آماده همكاري بوده و هستيم و اميدوارم در مذاكرات مسكو قدم‌هاي خوبي برداشته شود.

 

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه فرانكفورتر آلمان در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه با توجه به پيچيده‌تر شدن اوضاع در سوريه، جمهوري اسلامي ايران چه نقشي در بهبود اوضاع اين کشور مي‌تواند داشته باشد؟ گفت: متأسفانه امروز شرايط در سوريه مناسب نيست و هر روز عده‌ بيش‌تري از مردم كشته شده و مسائل جديدي در اين كشور به‌وجود مي‌آيد.

 

او با اشاره به اين كه البته حادث شدن اين شرايط تنها مختص سوريه نيست، افزود: نزديك به 100 سال است، جرياني مديريتي بر دنيا حاکم است كه مشكلات فراواني را در جهان به‌وجود آورده؛ دوره طولاني جنگ‌هاي خسارت بار اول و دوم جهاني، جنگ‌هاي كره و ويتنام، جنگ خاورميانه و جنگ‌هايي در آفريقا و آمريكاي جنوبي و امروز نيز درگيري‌هاي گسترده در سوريه، بحرين و يمن كه تمامي آن‌ها حاصل حاکميت مديريت مذکور بر جهان و نظم برآمده از آن است.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين كه راهبرد جمهوري اسلامي ايران در سوريه و همه كشورهاي ديگر، تأكيد بر لزوم رعايت و احقاق حقوق اساسي مردم است، گفت: همه مردم بايد از حق انتخاب آزاد برخوردار بوده، عدالت و احترام را تجربه كرده و خود براي اداره كشورشان تصميم گيري كنند؛ اين موضوعي است كه هيچ استثنايي نداشته و همه ملت‌ها بايد به طور يکسان از اين حقوق برخوردار باشند.

 

رييس‌جمهور با تأكيد بر اين كه در همه دنيا از جمله كشورهاي منطقه خاورميانه و در آمريكا و اروپا بايد اصلاحاتي صورت بگيرد، تصريح کرد: اين اصلاحات بايد در همه کشورها با تفاهم همگاني و عمومي ملت‌ها شكل گرفته و مقدمه‌اي براي دوستي ميان مردم بوده و موجب ايجاد دشمني و كينه‌ورزي نشود.

 

وي‌ دخالت بيگانگان در امور داخلي كشورها را به عنوان مشكلي اساسي در مسير اين اصلاحات مورد تاکيد قرار داد و اضافه كرد: متاسفانه دخالت‌هاي خارجي و به‌ويژه دخالت‌هاي كشورهاي عضو ناتو و سرازير كردن اسلحه توسط آنان به كشورهاي منطقه، شرايط را پيچيده كرده و به سمتي مي‌برد كه حل آن هر روز بسيار دشوارتر از قبل مي‌شود.

 

رييس‌جمهور با بيان اين كه هر انساني كه از هر طرف درگيري‌ها كشته مي‌شود، كينه‌اي جديد ايجاد مي‌كند، گفت: معتقدم مسأله سوريه مي‌توانست و مي‌تواند به روش‌هاي بهتري از جمله گفت‌وگو حل و فصل شود. بايد حقوق اساسي مردم تأمين شده و هر رويدادي از جمله برگزاري انتخابات، تشكيل دولت و هر اقدامي در مسير اصلاحات در فضاي دوستي انجام شود.

 

منافع قدرت‌هاي بيگانه اجازه نمي‌دهد تفاهم در سوريه حاصل شود

احمدي‌نژاد افزود: متأسفانه منافع قدرت‌هاي بيگانه در روند اصلاحات دخيل شده و اجازه نمي‌دهد، تفاهم حاصل شده و به سرانجام برسد.

 

او در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران راه‌حلي براي برقراري شرايطي همانند آن چه در يمن اتفاق افتاد در سوريه دارد؟ تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران بنا ندارد، در امور داخلي كشورها دخالت كند و محور تلاش هايش در مورد سوريه بر اين اصل استوار است كه ديدگاه‌ها را به يكديگر نزديك و زمينه گفت‌وگوها را فراهم كند.

 

احمدي‌نژاد اظهار كرد: همه مردم سوريه از هر گروه و طايفه‌اي كه هستند، در نظر ملت ايران محترم بوده و دوست داريم، آن‌ها در صلح، امنيت و با عزت زندگي كنند و معتقديم اگر ساير كشورها نيز همين منش را در مورد مشكلات سوريه پيش گيرند، مسايل اين کشور با تفاهم حل خواهد شد.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه نقش ايران در حال حاضر در سوريه چيست و آيا اين كشور حضوري نظامي در سوريه دارد يا خير؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران در تمامي نقاط دنيا، حتي آمريكا و اروپا حضور دارد، اما حضوري فرهنگي، انساني و سياسي که در خدمت ايجاد صلح و تفاهم در همه نقاط جهان است.

 

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اساسا با هر اقدامي كه كينه‌ها را تشديد كرده، موجب ايجاد خشونت شده و جان انسان‌ها را از هر گروه و دسته‌اي كه هستند، به خطر بيندازد، مخالف است.

 

ايران در هيچ نقطه دنيا حضور نظامي ندارد

رييس‌جمهور در پاسخ به اصرار خبرنگار روزنامه فرانكفورتر در پاسخ اين سوال كه آيا ايران هيچ حضور نظامي در سوريه ندارد؟ خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در هيچ نقطه دنيا حضور نظامي ندارد. البته جمهوري اسلامي ايران با بيش از 100 كشور دنيا تبادل اطلاعات و ارتباط اطلاعاتي دارد و از سوي ديگر بسياري از كشورها هستند كه از ايران در زمينه آموزش هاي نظامي کمک مي گيرند و اين موضوعي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا معمول است.

 

او در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران براي حل مناقشات در سوريه مي‌تواند بخشي از يك راه‌حل براي كاهش بحران‌ها باشد؟ اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران خواهان صلح و امنيت براي همه ملت‌هاي جهان است.

 

رييس‌جمهور افزود: ايران در حال حاضر براي حل مشكلات بسياري از كشورها از جمله بحرين، ‌ليبي و سوريه و حتي براي رفع مشكلات اساسي در اروپا پيشنهادهايي دارد، اما فضايي كه امروز ناتو و كشورهاي عضو آن در دنيا ايجاد كرده اند، فضاي مباحث منطقي و گفت‌وگو نيست، بلكه فضايي يك‌طرفه و در جهت گسترش سلطه است كه اين به ضرر همه خواهد بود.

 

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا ايران به طور مشخص طرح و پيشنهادي براي حل مسائل سوريه دارد؟ خاطرنشان كرد: ايران تاكنون چندين بار تلاش كرده است، گروه‌هاي مختلف سوري را به يكديگر نزديك كرده و زمينه را براي گفت‌وگو بين آن‌ها مهيا كند، اما همواره در اين مسير تنها بوده و بسياري از كشورهاي منطقه، اروپا و آمريكا در نقطه مقابل اين تلاش‌ها قرار داشته‌اند؛ امروز نيز جمهوري اسلامي ايران خواستار آن است كه با كمك همه طرف‌ها در سوريه روند مذاكره و گفت‌وگو شكل گرفته و موضوعات و مسايل در همه سطوح با انتخاب، راي و تشخيص مردم حل شود.

 

رييس‌جمهور در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي درباره موضع جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات پيش روي با كشورهاي گروه 1+5 در مسكو، با توجه به نتايج حاصل شده از مذاكرات استانبول و بغداد، گفت: مواضع جمهوري اسلامي ايران روشن است؛ معتقديم حقوق و قانون بايد براي همه و به طور عادلانه و يكسان برقرار باشد و همواره به دنبال گفت‌وگو و تفاهم بوده‌ايم و هم‌چنان همين مسير را دنبال مي‌كنيم و لازم است متذكر شوم كه همه اين‌ها در شرايطي است كه ايران تاكنون بيش‌ترين همكاري را با آژانس داشته و در برخي موارد فراتر از قانون و تعهدات خود عمل كرده است.

 

احمدي‌نژاد افزود: جمهوري اسلامي ايران پيشنهادهاي خوبي براي همكاري و اعتمادسازي متقابل دارد و اميدواريم در مذاكرات مسكو قدم‌هايي به جلو برداشته شود.

 

رييس‌جمهور با بيان اين كه دشمني آمريكا و كشورهاي اروپايي با ملت ايران موضوعي تازه و جديد نيست، تصريح كرد: نزديك به 60 سال پيش دشمنان ملت ايران در اين كشور كودتا و دولت ملي را ساقط كردند و براي مدت 25 سال رژيمي ديكتاتور را بر ايران حاكم كردند و پس از قيام مردم و به دست آوردن آزادي نيز همان كساني كه همواره در برابر اين ملت ايستاده بودند، در همان سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي، با تحريك رژيم بعثي صدام جنگي هشت ساله را به كشور ما تحميل كردند و پس از ناكامي در تحقق اهداف تحميل جنگ نيز هر روز به بهانه‌اي به دشمني با ملت ايران ادامه داده‌اند.

 

وي‌ با اشاره به اين كه امروز مستكبران به بهانه فعاليت‌هاي هسته‌يي در برابر ملت ايران ايستاده‌اند، گفت: همه آن‌ها مي‌دانند كه جمهوري اسلامي ايران، هيچ تصميم و نيتي براي ساخت تسليحات هسته‌يي نداشته و اساسا چنين اقدامي را خلاف انسانيت مي‌داند، اما به هر حال ملت ايران به بهانه‌جويي‌ها و دشمني آن‌ها عادت كرده است.

 

اين‌طور نيست كه اگر دولت آلمان به صهيونيست‌ها ماليات پرداخت مي‌كند، ما نيز اقدام به اين عمل كنيم

رييس‌جمهور در پاسخ به اين گفته خبرنگار كه دولت آلمان تصميم گرفته است، به‌خاطر خطرات و حوادث احتمالي ناشي از استفاده از انرژي هسته‌يي، ديگر از آن استفاده نكند، چرا ايران بايد براي استفاده از آن سختي‌ها و فشارهاي زيادي را تحمل كند؟ اظهار كرد: دولت آلمان مي‌تواند هر تصميمي براي كشورش اتخاذ كند، اما اين بدان معنا نيست كه ايران نيز بايد همان كار را انجام دهد؛ اين‌طور نيست كه اگر دولت آلمان به صهيونيست‌ها ماليات پرداخت مي‌كند، ما نيز اقدام به اين عمل كنيم؛ البته بعيد مي‌دانم كشوري كه 40 تا 50 سال از انرژي هسته‌يي استفاده كرده، تصميم به تعطيلي نيروگاه‌هاي خود گرفته باشد.

 

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين كه بايد براي همه ملت‌ها و كشورها حقوق مساوي قائل بود، افزود: جمهوري اسلامي ايران عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و حق استفاده صلح‌آميز از اين انرژي را دارد، در عين حال مجدانه بر اصل، حق بهره‌گيري از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي براي همه و ممنوعيت برخورداري هر كشوري از بمب اتمي پافشاري مي كند.

 

او در پاسخ به اين سوال كه چرا جمهوري اسلامي ايران اجازه بازرسي از تاسيسات پارچين را به بازرسان آژانس نمي‌دهد؟ تصريح كرد: انرژي هسته‌يي بيش از 16 كاربرد دارد كه مهم‌ترين آن‌ها مصارف پزشكي است؛ امروز بخش وسيعي از اورانيوم غني شده در ايران در رآكتور تهران براي توليد دارو استفاده شده و بخشي هم براي نيروگاه بوشهر ذخيره مي‌شود.

 

پارچين و بازرسي از آن در توافقات و مقررات ميان ايران و آژانس وجود ندارد

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين كه درست به نظر نمي‌رسد، از كسي درباره استفاده از حق مسلم او سوال شود، ادامه داد: پارچين و بازرسي از آن در توافقات و مقررات ميان ايران و آژانس وجود ندارد و اگر تصور كنيم آژانس تابع هيچ قانوني نبوده و هرگونه كه بخواهد مي‌تواند عمل كند، اين رويه منجر به ايجاد هرج و مرج خواهد شد؛ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قوانين مشخصي دارد كه جمهوري اسلامي ايران در چارچوب آن تاكنون هرگونه همكاري را انجام داده و خواهد داد.

 

رييس‌جمهور با اشاره به اين كه به هر حال هر ملتي طراحي‌ها و برنامه‌هايي براي دفاع از خود دارد، تصريح كرد: ملت ايران در طول اين سال‌ها شاهد آن بوده، كساني كه اصرار به انجام بازرسي‌ها از ايران مي‌كنند، صدام را با انواع سلاح‌هاي كشتار جمعي و حتي ممنوعه تجهيز كرده و به وسيله او جنگي هشت ساله را به ملت ايران تحميل كردند و امروز نيز با حمايت از صهيونيست‌ها آن‌ها را براي تهديد ايران تجهيز مي‌كنند؛ ايران تنها كشوري است كه هرگونه اطلاعاتي از فعاليت‌هاي هسته‌يي و دانشمندان خود را در اختيار آژانس قرار داده است، اما در حالي كه آژانس متعهد است، اين اطلاعات را به طور سري نگهداري كند، متاسفانه بلافاصله در شبكه‌هاي اطلاعاتي غربي و صهيونيستي منتشر مي شوند.

 

رفتارهاي آژانس تبعيض‌آلود است و اساس مخالفت ايران نيز با همين شيوه مديريتي است كه تبعيض را در دنيا حاكم و ملت‌ها را به درجه يك و دو تقسيم كرده است

وي با طرح اين سوال كه اگر ايران نيز يكي از كشورهاي وابسته به بلوك غرب و يا عضو ثابتي در شوراي امنيت بود و دوست انگليس و آمريكا به‌شمار مي‌رفت و صدها مستشار آمريكايي در ايران زندگي مي‌كردند، باز هم آژانس به همين منوال با آن برخورد مي‌كرد؟ تصريح كرد: رفتارهاي آژانس تبعيض‌آلود است و اساس مخالفت ايران نيز با همين شيوه مديريتي است كه تبعيض را در دنيا حاكم و ملت‌ها را به درجه يك و دو تقسيم كرده و فقر، جنگ‌ها و كينه‌ها را بين ملت‌ها تحميل كرده است.

 

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ملت‌هاي جهان با يكديگر دوست بوده و هيچ مشكل و دشمني با هم ندارند، گفت: منافع نظام مديريتي كه امروز بر جهان حاكم است، در ايجاد تبعيض، فقر و درگيري است و ما با اين شيوه مديريتي مخالف هستيم.

 

او خاطرنشان كرد: تمام تأسيسات هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران، تحت نظر دوربين‌هاي آژانس قرار داشته و هر اقدام و جابه‌جايي كه در آن‌ها صورت مي‌گيرد، حتي در مقياس‌هاي بسيار كوچك به ثبت مي‌رسد.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين كه مستكبران مي‌خواهند در برابر پيشرفت ملت‌ها ايستاده، جهان را با تبعيض اداره كرده و ملت‌ها را تحقير كنند، اظهار كرد: سلطه‌طلبان پيشرفت‌هاي ماهواره‌يي، بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي ايران را تهديد قلمداد مي‌كنند و اين در حالي است كه كشورهايي وجود دارند كه بمب اتم هم دارند، اما از آن جا كه با مستكبران دوست هستند، نه تنها تحت فشار قرار نگرفته اند بلكه حتي مورد حمايت سلطه‌طلبان هستند.

 

وي اظهار كرد: مطمئناً اين تبعيض‌ها دنيا را به سقوط خواهد كشاند چرا كه دنيا بايد با مشاركت همه مردم، همراه با عدالت و دوستي اداره شود.

 

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تاكنون به هيچ كشوري تجاوز نكرده اما امروز دشمنان ملت ايران در تمام اطراف مرزهاي كشورمان نيروي نظامي دارند.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه اصرار بر تفاهم و اعتمادسازي و اعمال استانداردهاي دوگانه و تأكيد و اصرار ايران بر مواضع خود در 10 سال گذشته باعث شده تا مذاكرات متعدد بي‌نتيجه بماند، آيا نبايد پيشنهاداتي وجود داشته باشد كه منجر به رسيدن به راه‌حل در پرونده هسته‌يي ايران شود، گفت: قبول دارم كه بايد اين پيشنهادات وجود داشته باشد، اما آيا تا به حال ايرانيان به مردم اروپا ديكته كرده‌اند كه چطور بايد زندگي كنند؟ معتقديم مردم در هر كشوري بايد خودشان در خصوص نحوه و چگونگي زندگي‌شان تصميم بگيرند، ولي دولت‌هاي اروپايي به خود اجازه مي‌دهند تا براي ملت ايران روش زندگي كردن، تعيين كنند و اعلام مي‌كنند كه ما نبايد از انرژي هسته‌يي صلح‌آميز استفاده كنيم.

 

او افزود: نه تنها موضوع هسته‌يي بلكه مبناي اين‌گونه رفتارها براي ما اهميت دارد و معتقديم كه اگر در نقطه‌اي اين گونه رفتار را بپذيريم در همه موارد مطرح شده از سوي آنان نيز بايد پذيراي سخنان آن‌ها باشيم.

 

رييس‌جمهور اظهار كرد: ما در گذشته و حال پيشنهادات خوبي براي حل موضوع هسته‌يي ايران داشته‌ايم، به گونه‌اي كه مدت دو سال و نيم، تمامي تأسيسات هسته‌يي خود را تعطيل كرديم اما دولت‌هاي اروپايي به جاي تشكر از همكاري ايران توقعات را بالاتر برده و شروط بيش‌تري مقابل پاي ملت ايران قرار دادند.

 

احمدي‌نژاد با طرح اين سوال كه چرا دولت‌هاي اروپايي تلاشي براي جلب اعتماد ملت ايران را نمي‌كنند، تصريح كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريكا و كشورهاي اروپايي 6 قرارداد اتمي در دوره رژيم ديكتاتوري پهلوي با ايران امضا كرده بودند، اما به محض پيروزي انقلاب اسلامي به طور يك‌طرفه اين قراردادها را لغو كردند و تنها دليل و بهانه آنان براي اين كار اين بود كه ملت ايران مي‌خواست روي پاي خود بايستد.

 

دولت فرانسه يك ميليارد دلار تجهيزات اتمي به ايران بدهكار است

وي افزود: دولت فرانسه در حال حاضر يك ميليارد دلار تجهيزات اتمي به جمهوري اسلامي ايران بدهكار است و مواد غني شده‌ متعلق به ايران از 33 سال پيش در اين كشور نگه داشته شده و آن‌ها اين مواد را در اختيار ما قرار نمي‌دهند؛ ملت ايران چگونه مي‌تواند به آنها اعتماد كند، در حالي كه به صورت يك‌طرفه قراردادهاي‌شان با ايران را لغو كرده و ضمن هجمه و تهديد، دانشمندان ايراني را نيز ترور مي‌كنند.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران مي‌تواند موضوع غني‌سازي 20 درصد را به عنوان يك گام براي ادامه مذاكرات به بحث بگذارد؟ گفت: غني‌سازي در سطح 20 درصد در ايران تنها براي توليد دارو انجام مي‌شود و برخلاف تبليغات دروغ، غني‌سازي در اين سطح به معناي نزديك شدن به بمب اتم نيست.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين كه بخش قابل توجهي از اورانيوم غني‌سازي شده در ايران براي توليد راديو داروها تبديل به سوخت رآكتور شده‌اند، تصريح كرد: نكته حائز اهميت اين است كه هر كس بتواند غني‌سازي در سطح 3,5 درصد را انجام دهد تا هر درصد و ميزان ديگري نيز مي‌تواند آن را غني كند.

 

او با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران از ابتدا اعلام كرد كه اگر كشورهاي اروپايي سوخت 20 درصد غني شده را در اختيار ايران قرار دهند، اقدام به غني‌سازي در اين سطح نخواهد كرد، اظهار كرد: امروز نيز اگر آنان تضمين بدهند كه سوخت 20 درصد رآكتورهاي ايران را تأمين مي‌كنند، هيچ مشكلي نخواهيم داشت.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين كه توليد دارو با استفاده از اورانيوم غني شده 20 درصدي در حقيقت موضوعي انساني است، چرا كه فقط در ايران سالانه بيش از 800 هزار نفر از اين قبيل داروها استفاده مي‌كنند، تصريح كرد: زياده‌خواهان حتي براي فروش دارو نيز براي ملت ايران شرط گذاشته‌اند و اين در حالي است كه يك ملت بايد با اتكا به توان داخلي نيازهاي خود را تأمين كند و ملت ايران نمي‌تواند اجازه دهد كه بيماران در كشور خودشان بخاطر درگيري‌هاي سياسي بين‌المللي از بين بروند و البته اين در شرايطي است كه توليد اورانيوم 20 درصدي حق قانوني ايران و هر كشور ديگري است.

 

رييس‌جمهور با تأكيد مجدد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا درباره اين مساله به عنوان موضوعي براي گفت‌وگو و همكاري مذاكره كند، اظهار كرد: اعتمادسازي موضوعي دوطرفه است و بايد ديد كه آن‌ها در نقطه مقابل چه مي‌كنند و اگر قدم مثبتي در اين زمينه بردارند ما هميشه آماده همكاري بوده و هستيم و اميدوارم در مذاكرات مسكو قدم‌هاي خوبي برداشته شود.

 

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران هرگز از ايجاد فضاي درگيري و تزاحم استقبال نكرده و نمي‌كند و آن را به ضرر همه ملت‌ها دانسته و همواره خواستار همكاري بجاي درگيري بوده است.

 

دولت‌هاي ناتو از درگيري با ايران هرگز سودي نخواهند برد

او با بيان اين كه دولت‌هاي ناتو از درگيري با ايران هرگز سودي نخواهند برد، گفت: زماني كه بسياري از اين كشورها در نقشه جغرافيايي جهان وجود نداشتند، ايران با قدمتي تاريخي جايگاهي درخشان در دنيا داشت؛ هيچ‌كس نمي‌تواند ايران را از جغرافياي جهان محو كند و تنها راه پيش روي آنان اين است كه با ملت ايران دوست باشند.

 

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه مستكبران هميشه با ادبياتي توهين‌آميز با ملت بزرگ و فرهنگ‌ساز ايران سخن مي‌گويند، اظهار كرد: ملت ايران همواره دوستدار همه مردم جهان بوده و هيچ‌گاه با مردم هيچ كشوري مشكل و دشمني نداشته است و حتي هنگامي كه مردم قسمتي از آمريكا در اثر طوفان با مشكل مواجه شدند، ملت ايران در جهت ياري رساندن به آن‌ها كمك‌هاي خود را روانه اين كشور كردند.

 

رييس‌جمهور با بيان اين كه به نفع دشمنان ملت ايران است كه رفتار خود را در قبال اين ملت اصلاح كنند، گفت: آن‌ها بايد بدانند كه خاورميانه هرگز به شرايط 100 سال گذشته برنخواهد گشت.

 

وي‌ افزود: انگليس و آمريكا مي‌خواهند بر خاورميانه و نفت منطقه مسلط شوند و در اين مسير برخي متحدان آمريكا و انگليس نيز فقط نقش تامين كننده مالي براي تحقق اين سلطه را ايفا مي‌كنند، در حالي كه سود احتمالي آن به جيب زياده‌طلبان بين‌المللي مي‌رود.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا تحريم‌ها، تأثيري بر اقتصاد ايران داشته است؟ تصريح كرد: هيچ‌گاه از درگيري استقبال نمي‌كنيم و معتقديم كه در شرايط تحريم هر دو طرف ضرر مي‌كنند و اين‌طور نيست كه فقط كشوري كه تحريم مي‌شود، دچار زيان و خسارت شود.

 

احمدي‌نژاد ادامه داد: بسياري از شركت‌ها و دولت‌ها پيشنهاد دادند كه ايران مسير تجاري خود را از اروپا به سوي كشور آنان تغيير دهد، همان‌گونه كه در حال حاضر اين اتفاق در حال انجام است. بدخواهان ملت ايران بايد بدانند كه ايران كشوري نقطه‌اي و جزيره‌اي نيست و از اخم مستكبران هراسي ندارد؛ مشكلات ناشي از تحريم‌ها آن طور نيست كه بتواند ملت ايران را از دستيابي به اهداف خود منصرف كند.

 

تحريم تأثيرگذار است، اما اين تأثيرات قطعاً دوطرفه خواهد بود و طرف مقابل ما نيز ضرر خواهد كرد

او در پاسخ به اين سوال كه آيا تحريم‌ها مشكلاتي را در زمينه فعاليت‌هاي نفتي ايران ايجاد كرده است؟ گفت: بالاخره تحريم تأثيرگذار است، اما اين تأثيرات قطعاً دوطرفه خواهد بود و طرف مقابل ما نيز ضرر خواهد كرد؛ در حال حاضر پنج سال است كه اتحاديه اروپا ايران را تحريم كرده اما اگر بخواهيد منصفانه ارزيابي كنيد، بايد بگوييد كه در حال حاضر اوضاع اقتصادي و كسري بودجه در اروپا بيش‌تر است يا در جمهوري اسلامي ايران؟

 

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: امروز فشار اقتصادي بر مردم اروپا بسيار زياد است و البته ما از اين موضوع ناراحت هستيم، اما دوستي و دشمني موضوعي دوطرفه است كه سود و زيان آن براي هر دو طرف خواهد بود، اما اگر دشمنان تصور مي‌كنند كه با فشار اقتصادي اوضاع ايران بهم مي‌ريزد، چنين آرزويي هيچگاه محقق نخواهد شد.

 

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه حجم اقتصاد ايران در حال حاضر 1400 ميليارد دلار است، اظهار كرد: تجربه نشان داده كه ملت ايران هر جا و در هر مقطعي با تحريم مواجه شده ظرف مدت كوتاهي توانسته با اتكا به توان داخلي آن را جبران و و كالاهاي مورد نياز خود را توليد كند.

 

رييس‌جمهور با تأكيد بر اين كه ما با نوع نگاه و رفتار غرب در مواجهه با ملت ايران مخالف هستيم و معتقديم كه قانون بايد براي همه يكسان باشد، خاطرنشان كرد:‌ مسير دشمني با ملت ايران مسيري بي‌نتيجه است كه قطعاً دشمنان بيش‌تر در آن ضرر خواهند كرد، چنان كه امروز در اثر مخالفت ها و دشمني كشورهاي اروپايي ارزش يورو در حال سقوط است.

 

او اظهار كرد: چرا مردم اروپا بايد به خاطر تصميمات غلط سياستمداران خود تحت فشار قرار داشته باشند، در حالي كه هيچ نقشي در پيدايش اين شرايط نداشته و تنها هزينه تصميمات سرمايه‌سالاران را پرداخت مي‌كنند.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به اين گفته خبرنگار روزنامه فرانكفورتر مبني بر اين كه تحريم‌ها را موجب كاهش توليدات نفتي در ايران عنوان كرد، اظهار كرد: يكي از آرزوهاي ما اين است، روزي برسد كه ما هرگز نفت خود را صادر نكنيم و همه آن را در داخل كشور تبديل به كالاهاي مصرفي كنيم؛ بدخواهان و مستكبران تصور نكنند، مي توانند ملتي هم‌چون ايران را با كاهش خريد نفت، زمين بزنند.

 

احمدي‌نژاد تصريح كرد: توليد نفت پيش از انقلاب در ايران روزانه 6 ميليون بشكه و در حال حاضر 4 ميليون بشكه است؛ در آن دوران روزانه پنج ميليون و 400 هزار بشكه نفت از كشور صادر مي‌شد و امروز تنها 2,5 ميليون بشكه نفت صادر مي‌شود و اين‌ها در حالي است كه جمعيت كشور دو برابر و سطح رفاه مردم 10 برابر شده است.

 

وي با تاكيد بر اين كه ملت ايران ملتي بزرگ است و راه پيشرفت و تعالي خود را پيدا كرده است، اظهار كرد: با اين تفكر كه چند كشور خود را مالك و تصميم‌گير دنيا مي‌دانند، مخالفيم؛ امروز برخي از دولت‌هاي اروپايي در حقيقت ميراث‌داران دوران استعماري و برده‌داري هستند و نگاه اينچنين به دنيا داشته و براي تحقق اهدافشان، حتي ملت‌هاي خود را قرباني مي‌كنند كه البته و خوشبختانه دولت آلمان سابقه استعماري در كارنامه خود ندارد، اما آن‌ها بايد اخلاق و رفتار خود را عوض كرده، به ملت‌ها احترام گذاشته و مسير دوستي و همكاري را در پيش بگيرند.

 

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه در حالي كه طبق برخي گزارش‌ها نرخ بيكاري افزايش داشته و اين مساله نشان‌‌دهنده سخت‌تر شدن وضعيت معيشت مردم است، ارزيابي شما از سياست اقتصادي دولت‌هاي نهم و دهم چيست؟ گفت:‌ مشكلات اقتصادي در همه جاي دنيا وجود دارد اما بايد هميشه شرايط را با هم مقايسه كنيم؛ طي سال‌هاي اخير و در طول دوران دولت نهم و دهم ما پيشرفت‌هاي زيادي در همه زمينه‌ها از جمله بخش اقتصاد داشته‌ايم و حجم سرمايه‌گذاري‌ها و توليدات اساسي در كشور چند برابر شده و اين در حالي است كه حجم صادرات غيرنفتي از 7 ميليارد دلار به 45 ميليارد دلار رسيده است؛ البته مشكلاتي نيز وجود داشته اما مهم آن است كه بر آن‌ها غلبه كرده و جلو خواهيم رفت.

 

رييس‌جمهور با اشاره به اين كه در 5 سال اخير كه بحران اقتصادي جهاني بوقوع پيوسته و ملت ايران نيز مثل بقيه كشورها متأثر از اين بحران جهاني بوده است، گفت: در دوره دولت‌هاي نهم و دهم، در عرصه‌هاي علم و فن‌آوري و صنعت و كشاورزي كارهاي بزرگي به انجام رسيده، اما آنچه مسلم است اين است كه ما هنوز در ميانه راه قرار دارد.

 

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين گفته خبرنگار روزنامه فرانكفورتر مبني بر اين كه قطع يارانه‌ها موجب افزايش قيمت‌ها و تورم در كشور شده و مردم از گراني كالاهاي اساسي در كشور گلايه دارند؟ تصريح كرد: اعتراض به اوضاع اقتصادي در همه جاي دنيا وجود دارد، اما بايد ديد ملت ايران كه تحت تحريم است، مشكلات بيش‌تري دارد يا فرانسه و انگليس و اين سوال مطرح است كه اگر روزي آن‌ها هم‌چون ايران تحريم شوند، چه اتفاقي خواهد افتاد.

 

موضوع مهم قدرت خريد مردم است نه سطح قيمت‌ها؛ تمامي آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه قدرت خريد و سطح رفاه مردم در حال افزايش است

رييس‌جمهور با بيان اين كه در جمهوري اسلامي مشكلات با ياري مردم حل مي‌شود، گفت: موضوع مهم قدرت خريد مردم است نه سطح قيمت‌ها؛ تمامي آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه قدرت خريد و سطح رفاه مردم در حال افزايش است؛ البته قطعاً مشكلاتي هم در اين مسير وجود دارد اما به فضل الهي بر همه آن‌ها غلبه مي‌كنيم.

 

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره اظهار نظرهاي گوناگون درباره پرونده فساد اقتصادي و نام‌ بردن از برخي افراد دولتي در اين پرونده گفت: ايران كشوري آزاد است اما بخش مهمي از اين بحث‌ها حقوقي و قضايي نبوده و بيش‌تر جنبه سياسي دارد و تا هنگامي كه در يك مرجع قضايي موضوعي به اثبات نرسد، هيچ فردي مجرم نيست.

 

رييس‌جمهور با بيان اين كه تاكنون در هيچ دادگاهي عليه افرادي كه نام آن‌ها مطرح مي شود، اتهامي اثبات نشده است، گفت: اين‌ها تنها ادعاهاي برخي افراد است كه چندان مهم نيست.

 

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين گفته كه ايران كشوري قانونمند است و هيچ تحقيقاتي درباره افراد بدون دليل نمي‌تواند صورت پذيرد، گفت: موضوع تحقيقات با اتهام‌زني متفاوت است، اما متأسفانه برخي افراد هستند كه از آزادي سوء استفاده كرده و اقدام به اتهام‌زني مي‌كنند.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم و برخورد و بازداشت برخي از افراد گفت: انتخابات رياست جمهوري دهم انتخاباتي باشكوه، آزاد و پاك بود كه نه دولت‌هاي مخالف و نه مدعيان داخلي نتوانستند سندي مبني بر آزاد نبودن و مخدوش بودن آن ارائه دهند و همه بر صحت آن اذعان كردند، اما برخي با سوءاستفاده از فضاي به‌وجود آمده اقدام به تخريب ساختمان‌ها و فضاي شهر كردند كه قوه قضاييه با آن‌ها برخورد كرد.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين كه قوه قضاييه در نظام جمهوري اسلامي ايران در اختيار دولت نبوده و مستقل عمل مي‌كند و طبق قانون تصميم‌گيري كرده و دولت هيچ دخالتي در آن ندارد، گفت: ممكن است در مواردي برخي افراد نسبت به برخي رفتارهاي قضايي اعتراض داشته باشند، اما نمي‌توان در روند كار قوه قضائيه دخالت كرد. البته در مجموع اگر كسي تخلفي نكرده باشد، برخوردي با او نخواهد شد.

 

تنها برنامه‌ام پس از رياست جمهوري بازگشت به دانشگاه است

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه برنامه وي براي انتخابات سال آينده و دوران پس از رياست جمهوري خود چيست، گفت: تنها برنامه‌اي كه دارم اين است كه به دانشگاه بازگشته و به كار علمي خود ادامه دهم.

 

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه مردم ايران بنده را به مدت هشت سال به عنوان رييس‌جمهور انتخاب كردند و پس از پايان اين دوران هيچ طرح سياسي خاصي ندارم، گفت: البته بنده سياستمدار هستم ولي نه با آن تفسيري كه در غرب وجود دارد، چنان كه پيش از اين دوران نيز فعاليت سياسي داشته‌ام، اما اين كه بخواهم پس از پايان دوران رياست جمهوري حزب و گروهي تاسيس كنم، اين طور نخواهد بود.

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه عده‌اي مي‌گويند كه شما مي‌خواهيد مدل روسيه را در ايران اجرا كرده و پس از مدتي دوباره به عنوان رييس‌جمهور به كار برگرديد، گفت: كار در طول اين 8 سال براي همه ما كافي است، ضمن اين كه در ايران حكومت حزبي نبوده و وابسته به انتخاب مردم است البته برخي افراد بداخلاقي و رفتار ناصحيح دارند اما ملت ما در نهايت انتخابي آزادانه دارد.

 

احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: البته ميان بنده و مردم رابطه‌اي ويژه برقرار است و من با همه وجودم ملت ايران را دوست دارم و آن‌ها نيز نسبت به بنده اظهار محبت مي‌كنند كه اين انرژي بسيار خوبي براي كار و تلاش در مسير سازندگي و پيشرفت ايران به انسان مي دهد.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا