اجتماعی

انکار مطلق، پس از تایید رسمی با افتخار اولیه / عقب نشینی شهرداری زاکانی از پذیرش مسئولیت نصب «بنرها»ی ضدانگلیسی اطراف سفارت بریتانیا

  • «به گزارش همشهری آنلاین، پس از حواشی خبر پاک کردن شعارها از روی دیوار سفارت انگلیس توسط سفیر، شهرداری تهران بنرهای جدیدی را در اطراف این سفارت نصب کرد»؛ این متن خبر رسانه وابسته به شهرداری تهران است که در روزهای بعد نام «شهرداری تهران» از آن پاک شده اما همچنان در حافظه گوگل باقی‌ مانده است. به عبارتی ساده‌تر اگرچه روز ۲۷ آذر «همشهری ‌آنلاین» رسما «شهرداری تهران» را عامل نصب بنر کنار سفارت انگلیس معرفی کرده اما در روزهای بعد و با اصلاح این خبر، نام شهرداری تهران حذف شده و حالا هم سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» نه‌تنها هرگونه ارتباط بین شهرداری و این تابلو را رد می‌کند که می‌گوید شهرداری سازنده و نصب‌کننده این بنر را نمی‌شناسد.
  • آغاز ماجرا به روزهای پایانی پاییز برمی‌گردد؛ روز ۲۶ آذر، «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران با انتشار تصاویری از خود با کلاه معروف بابانوئل و با انتشار توییتی از همکاری نمایندگان ۱۲ کشور خارجی و همچنین مردم رهگذری که در پاک کردن شعارها از روی دیوارهای سفارت این کشور در تهران همکاری کردند، قدردانی کرده بود و همین هم آغازگر چالش تازه‌ای شد که شهرداری تهران را درگیر ماجرا کرده است. این تصاویر و توییت سفیر، همان طور که پیش‌بینی می‌شد در کمتر از چند ساعت و با وجود کندی اینترنت و مسدود بودن تلگرام و واتساپ و اینستاگرام با سرعتی باورنکردنی در فضای مجازی منتشر و باعث واکنش‌های تندوتیز کاربران این فضا به شهرداری تهران شد.
  • برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی بودند که لابد شهرداری با شعارنویسان همدلی دارد و از چنین اقدامی دفاع می‌کند یا اینکه نقش پررنگ‌تر در این ماجرای خبرساز برعهده دارد. کار تا جایی بالا گرفت که حتی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز واداربه واکنش شد. «ناصر کنعانی» در پاسخ به پرسشی درباره شعارنویسی بر دیوار سفارت انگلیس در تهران و موارد مشابه درباره سفارت ایران در بریتانیا گفته بود که «سفارتخانه‌ها مصونیت دارند و نباید نسبت به آنها تعرضی صورت بگیرد و این انتظاری است که از سوی کشورهای میزبان خواستیم به مسوولیت‌های خود عمل کنند. نقض مصونیت سفارتخانه‌ها و امکان دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیریم و به این موضوع پایبند هستیم.»
  • جست‌وجویی ساده در پایگاه‌های خبری رسمی کشور نشان می‌دهد که همچنان بسیاری از رسانه‌ها، شهرداری تهران را عامل نصب بنر کنار سفارت بریتانیا می‌دانند اما شهرداری نظر دیگری دارد؛ سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» منکر هرگونه ارتباط بین شهرداری و دیوار نویسی مزبور می‌شود. «عبدالمطهر محمدخانی» در توضیح این ادعای خود می‌گوید: «آخر چه لزومی دارد که شهرداری تهران با این حجم وسیع از فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر مانند پل‌ها، بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری و… بخواهد چند بنر کوچک در اطراف سفارتخانه نصب کند تا به این طریق اعتراض خود را نسبت به دولت انگلیس نشان بدهد؟! ضمن آنکه پایین تمام بنرهای شهرداری، لوگوی ما نقش می‌بندد [اما زیر این بنرها لوگوی شهرداری نیست] بنابراین این بنرها را ما نصب نکرده‌ایم.»
  • محمدخانی هر گونه ارتباط شهردار تهران با این اقدام و تعلل تعمدی شهرداری در پاک کردن شعارهای دیوار سفارت را تکذیب کرده و می‌گوید: «ما رسما تعمدی بودن این مساله را تکذیب می‌کنیم. تا الان هم اقدامی مخفیانه برای نشان دادن خشم و ناراحتی مردم کشورمان در مورد اقدامات انگلیس به عنوان حامی پهلوی و همچنین عروسک‌گردانی حوادثی مانند حادثه ۲۸ مرداد انجام نداده‌ایم. اگر هم بخواهیم چنین کاری کنیم، آنقدر هنرمند برجسته در تهران و کشور وجود دارد و آنقدر فضاهای شهری در اختیارمان هست که بخواهیم به راحتی حرف‌مان را بزنیم!»
  • او در پاسخ به این پرسش که مگر می‌شود بدون اطلاع شهرداری بنرهایی در سطح شهر نصب شود، می‌گوید: «بله، ممکن است این بنرها را یک جریان یا نهاد خاصی نصب کرده باشد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم.» این سخنان محمدخانی در حالی است که افراد آشنا با شیوه فعالیت سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گویند که نصب هر گونه بنری روی سازه‌های شهرداری، بدون اطلاع و موافقت این سازمان، غیرممکن است! منتقدان می‌گویند اگر این ادعای سخنگوی شهرداری درست باشد به معنای آن خواهد بود که هر کسی می‌تواند به راحتی برود و روی بیلبوردها یا پایه‌های سازه‌های تبلیغاتی این سازمان، هر بنری را که بخواهد، نصب کند.
  • سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش «اعتماد» مبنی بر اینکه آیا حتما سفارت باید با آنها تماس می‌گرفت تا شهرداری برای پاک کردن این سازه‌ها اقدام می‌کرد، نیز می‌گوید: «مسلما یا باید از طریق تماس تلفنی به ما خبر داده می‌شد یا از همکاران ما این مورد را می‌دیدند و گزارش می‌کردند. در هر صورت اگر سفیر و سایران کمی صبر می‌کردند، حتما شهرداری خودش این شعارها را پاک می‌کرد.» او همچنین با انتقاد از پیگیری‌های رسانه‌ها در این باره می‌گوید: «اگر واقعا به دنبال حقیقت هستید، این سوال من را هم منتشر کنید که چطور است که چند رسانه خاص این ‌همه به دنبال جریان‌سازی در این مورد هستند؟» محمدخانی در پایان اما خبر تازه‌ای را هم در سخنان خود می‌آورد و درباره کم‌اهمیت‌ بودن این پرونده می‌گوید که «به هر حال فکر می‌کنم بنرها الان جمع شده باشند!»
  • درباره این موضوع اما «علیرضا نادعلی»، سخنگوی شورای شهر و نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی این شورا هم توضیحات تازه‌ای را در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح می‌کند. او با تاکید بر اینکه واقعیت این است که ما نیز چندان در جریان اصل این ماجرا نیستیم و هنوز اطلاع چندانی از چند و چون این ماجرا نداریم، می‌گوید: «قدر مسلم این است که شهرداری صدها سازه تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر دارد که طبیعتا نظارت روی همه آنها کار ساده‌ای نیست؛ بنابراین بعید نیست که به دور از چشم شهرداری چنین اتفاقی رخ داده باشد.»
  • او اما در عین حال بر این نکته هم تاکید می‌کند که مسوولیت نظارت روی این سازه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی برعهده شهرداری است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای قصور در این مورد پذیرفته شدنی نیست. نادعلی در این باره می‌گوید: «اینکه شهرداری و سازمان زیباسازی بر اساس وظایف خود به عنوان متولی «باید» بر چگونگی نصب بنرها و بیلبوردهای شهری نظارت داشته باشد موضوعی درست و غیرقابل انکار است ولی ممکن است برخی از مواقع جریان‌های مردمی اقدام به نصب بنرهایی روی تابلوهای شهرداری کنند که از چشم شهرداری دور بماند.»
  • با این توضیحات به نظر می‌آید اگرچه در روزهایی ابتدایی افراد و رسانه‌های فراوانی ضمن تمجید از این اقدام، به‌زعم خود مسوول و نهاد منتشرکننده این بنرها را نام می‌بردند اما حالا کسی مسوولیت این موضوع را برعهده نمی‌گیرد؛ موضوعی که شاید اهمیت آن بیش از این ماجرای خبرساز، به موارد احتمالی آینده و همچنین قوانین مصوب و مسوول مشخص فضاهای شهری برگردد.

بیشتر بخوانید:

  • دهباشی: جرات دارید روی دیوار سفارت‌های چین یا روسیه، ولو با مداد، نقطه‌ای بگذارید

  • مجلسی : وزارت خارجه را تعطیل کنید تا شهرداری زاکانی، رابطه با جهان را تنظیم کند / دولت رئیسی، نه می‌خواهد بجنگند، نه برجام را قبول کند

  • نهادهای نظارتی و شورای شهر کجایند؟ / مشارکت فعال شهرداری زاکانی در حمله بنری و شعارنویسی علیه سفارت انگلیس

  • نصب بنرهای عجیب شهرداری تهران اطراف سفارت انگلیس / واکنش به پاک کردن شعارها از دیوارها / + عکس‌ها

  • شعارنویسی دوباره روی دیوار سفارت انگلیس / ادامه تو پاک‌ کن ، من بازم می‌نویسم در خیابان فردوسی + عکس

  • تیتر عجیب رسانه صدا و سیما از بیلبوردهای شهرداری، جنجالی‌تر شد / رقابت اصولگرایان برای موضع‌گیری‌های تندتر ضدانگلیسی + عکس

  • واکنش کنایی «کیهان» به شعار پاک‌کردن سفیر انگلیس از دیوار سفارت / «پاک نکن!»

۲۱۲۱

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا