اجتماعیپزشکی

اگر قصد پدر شدن داريد، ويتامين «د» را فراموش نكنيد

كارشناسان مي‌گويند مرداني كه قصد پدر شدن دارند و مي‌خواهند صاحب فرزند شوند بايد زمان بيشتري را در تماس با نور خورشيد باشند چون نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه افزايش ويتامين D در بدن به تقويت كيفيت و كارآيي اسپرم‌ها (سلول‌هاي جنسي مردانه) كمك مي‌كند و در نتيجه توان توليدمثلي مردان را بهبود مي‌بخشد.

 

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين كارشناسان با مطالعه روي 340 مرد شركت كننده در اين آزمايشات دريافتند ويتامين D كه در اثر تماس با نور خورشيد در بدن توليد مي‌شود كيفيت اسپرم‌ها را بالا مي‌برد.

 

به گزارش روزنامه ديلي ميل، كارشناسان دانشگاه كپنهاگ در اين آزمايشات متجه شدند كه ويتامين D در واقع قدرت بارورسازي سلولهاي جنسي مردانه را افزايش مي‌دهد. اين كارشناسان كيفيت عملكرد اسپرم‌هاي 300 مرد را كه به طور اتفاقي گزينش شده بودند با تمام جزئيات مورد تجزيه و تحليل قرار دادند و سپس اسپرم‌هاي 40 مرد ديگر را در آزمايشگاه به دقت بررسي كردند.

 

به گزارش ايسنا، همزمان مقدار ويتامين D موجود در خون اين افراد نيز اندازه‌گيري شد. بررسي‌ها نشان داد كه تقريبا در نيمي از اين مردان مقدار ويتامين D موجود در خون آنها كافي نيست كه علت آن كم بودن تماس آنها با نور خورشيد بود.

 

قرار گرفتن درمعرض نور خورشيد يكي از فاكتورهاي اصلي و اوليه براي توليد ويتامين D در بدن است كه به تنظيم ميزان كلسيم و فسفر براي توليد استخوانهاي سالم كمك مي‌كند. اين يافته در واقع تاييدي بر مطالعات قبل است كه نشان دادند ويتامين D با توليد اسپرم‌ها ارتباط مستقيم دارد.

 

جزئيات بيشتر اين مطالعه در مجله «توليد مثل انسان» به چاپ رسيده است.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا