پزشکی

دستگاه کوچک‌تر از دانه برنج جان انسان را نجات می‌دهد/ عکس

دستگاه کوچک‌تر از دانه برنج جان انسان را نجات می‌دهد/ عکس

دیجیاتو نوشت: محققان طی دستاوردی عظیم موفق به ساخت دستگاه کوچکی با اندازه کمتر از یک دانه برنج شده‌اند که می‌تواند داروها را به‌صورت مستقیم به تومورهای سرطانی در لوزالمعده یا پانکراس برساند. درنتیجه این دستگاه می‌تواند در آینده استفاده‌های مهمی برای مقابله با سرطان داشته باشد.

پژوهشگران مؤسسه آکادمیک Houston Methodist دستگاهی به نام Nanofluidic Drug-Eluting Seed (NDES) ساخته‌اند که می‌تواند داروهای ایمنی‌درمانی را در دوز پایین در قالب آنتی‌بادی‌های مونوکلونال CD40 به نقاط مدنظر بدن برساند.

مطالعاتی که روی موش‌ها انجام گرفته است، نشان می‌دهد که این درمان اثری چشمگیر در کاهش اندازه تومورها دارد. این کاهش اندازه در مقایسه با روش‌های ایمنی‌درمانی معمولی، در شرایطی اتفاق می‌افتد که دوز دارو چهاربرابر کمتر می‌شود. این یعنی برای درمان سرطان لوزالمعده پیشرفته به داروی کمتری نیاز است.

درمان موضعی سرطان واکنش ایمنی مؤثر ایجاد می‌کند

«کورین یینگ شوان چوئا»، از محققان این پژوهش می‌گوید: «یکی از هیجان‌انگیزترین یافته‌ها این بود که اگرچه دستگاه NDES فقط در یکی از دو تومور نمونه حیوانی وارد شد، ولی ما شاهد کاهش اندازه در تومور فاقد دستگاه هم بودیم. این یعنی درمان موضعی با ایمنی‌درمانی نوعی واکنش ایمنی را در بدن فعال می‌کند که سایر تومورها را هم هدف قرار می‌دهد. درواقع یکی از مدل‌های حیوانی تا 100 روز بدون تومور باقی ماند.»

دستگاه NDES وقتی به‌طور دقیق به تومور وارد می‌شود، از بدن در برابر مواجهه با داروهای ضدسرطان محافظت می‌کند. درنتیجه عوارض جانبی کمتری به‌وجود می‌آید و سلامت بیمار حفظ می‌شود. «الساندرو گراتونی»، از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «هدف ما متحول‌سازی شیوه درمان سرطان است. ما این دستگاه را به‌عنوان رویکردی با حداقل تهاجم اما مؤثر برای نفوذ به تومورهای لوزالمعده می‌بینیم که اجازه می‌دهد با داروی کمتر، درمان دقیق‌تری داشته باشیم.»

دستگاه کوچک‌تر از دانه برنج جان انسان را نجات می‌دهد/ عکس

این یافته‌ها از آن جهت اهمیت دارند که سرطان پانکراس یکی از تهاجمی‌ترین و سخت‌ترین سرطان‌ها برای درمان است. این بیماری معمولاً در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. محققان در مرحله بعدی این روش را بیشتر در آزمایشگاه بررسی خواهند کرد تا برای کارآزمایی‌های بالینی آماده شود. آن‌ها امیدوارند که تا پنج سال آینده بتوانند به درمانی برای سرطان لوزالمعده دست یابند. نتایج این پژوهش در مجله Advanced Science منتشر شده است.

5858

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا