فرهنگی و هنری

سازمان اسناد ملی به عنوان نهادی فرابخشی، گنجینه ای ارزشمند از داشته های ایران عزیز است/ باید از آسیب به اسناد به عنوان میراث ملی جلوگیری شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ امروز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه در مراسم گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب که در سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به جایگاه حوزه اسناد ملی در مدیریت حکمرانی کشور گفت: حوزه اسناد ملی، محمل تجربه نگاری، پاسداشت حوزه های کاری و انتقال تجربیات به آیندگان است.

وزیر فرهنگ با بیان این که ایران بزرگ و باعظمت از پیش از ورود اسلام عزیز شکلی متعالی از نظام حکمرانی را تجربه کرده است، گفت: وقتی به ایران عزیز به عنوان سرزمینی با تمدن عظیم چند هزار ساله می نگریم و به جزییات آن توجه می کنیم با یک نظام حکمرانی و دیوانسالاری مواجه می شویم که بدون توجه به نظم مکتوب اجزای مختلف قابل تصور نیست و این نظم مکتوب، فضای تمدنی و فرهنگی را انتقال می دهد.

اسماعیلی ادامه داد: از همین رو دانش دیوانسالاری که محصول نظم مکتوب است، پس از اسلام در خدمت توسعه و گسترش دولت اسلامی قرار گرفت و ایرانیان به واسطه این تجربه تاریخی و تمدنی خود، این دانش را در خدمت گسترش و توسعه تعالیم اسلام قرار می دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اهمیت ارزش اسناد تاریخی افزود: وقتی به دوره های مختلف تاریخی می نگریم با ابهامات و پرسش هایی مواجه می شویم که پاسخ به آن ها تنها با دسترسی به نظم مکتوب یا بازنمایی اسناد پس از مدتی مشخص امکان پذیر است از سویی بسیاری از مسائل تاریخی گنگ و مبهم باقی می ماند تا زمانی که اسناد آن در طی دوره مشخصی بازنمایی شود.

وی افزود: در ایران و سایر کشورهای جهان، اجزاء بسیاری از رویدادها به خاطر حجاب هم عصر بودن قابل کشف نیست اما با گذر از سال ها، وقتی اسناد در دسترس پژوهشگران قرار می گیرد، این اجزا کامل می شود و بسیاری از ابهامات برطرف می‌شود که این تنها یک بخشی از عظمت کاربردی اسناد به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: انتقال تجارب و فرهنگ مزیت عظیمی است که همگان را به پاسداشت هر چه بیشتر اسناد ملی و میراث مکتوب ملزم می کند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس سازمان اسناد ملی در دوره معاصر ایران و رسمیت بخشی به اسناد در ساختار اداری کشور گفت: امروز اسناد دیوانی تعاملات فی مابین گروه های مختلف مردم در سازمان اسناد نگهداری می شود تا مورد استفاده پژوهشگران و دغدغه مندان قرار گیرد.

وزیر فرهنگ از نهادهای دولتی و غیردولتی خواست به سازمان اسناد ملی به عنوان گنجینه ای ارزشمند از داشته های کشور در دوره های مختلف توجه کنند و با تاکید بر اینکه این سازمان از ظرفیت لازم برای انتقال داشته های امروز به آیندگان برخوردار است، گفت: اسناد امروز باید بر اساس ملزومات آن طبقه بندی و نگهداری شود، خصوصا اسناد دوره اخیر کشور که در آن نظام حکمرانی جدیدی با همه اقتضائات آن را تجربه می کنیم؛ تجربه ای نوین که اجرای آن باید برای روایت اتفاقات و اسیب شناسی و حل چالش های آینده حفظ شود.

وی با بیان این که دولت انقلابی به سازمان اسناد ملی به عنوان ارگان فرابخشی می نگرد، گفت: در حدود قانونی مشخص شده، همه نهادها باید اسناد مربوطه را در اختیار سازمان قرار دهند تا این گنجیته بزرگ برای ایرانی قوی و با شکوه در اختیار دغدغه مندان قرار گیرد.

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر لزوم دامن زدن نگا علمی به اسناد در مراکز اسنادپژوهی گفت: دستگاه ها و نهادهای مختلف با همکاری سازنده با سازمان اسناد، نباید اجازه دهند اسناد به عنوان میراث ملی با خسارت و آسیب مواجه شوند، زیرا هر برگ سند که در جای خود قرار نگیرد ممکن است فردا روایتی مخدوش از امروز ایران عزیز رقم بزند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد طرح های مربوط به بهبود و ارتقای فعالیت های سازمان اسناد ملی با حمایت دولت با جدیت پیگیری شـود.

گفتنی است در پایان این مراسم، با حضور وزیر فرهنگ از دستگاه های برتر، آرشیویست های نمونه و اهدا کنندگان برتر اسناد تقدیر شد.

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا