فرهنگی و هنری

نقد سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد به آثار هدایت الله بهبودی در مورد امام خمینی(ره)

به گزارش مبلغ، مظفر نامدار طی سخنانی در هفتمین محفل فکرت با عنوان”بازکاوی پدیده تحریف امام خمینی (ره) در رسانه” که در سالن جلسات مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به این که مساله تحریف، یک مساله عمیق و پیچیده است که از زوایای گوناگون باید به تحلیل آن پرداخت، اظهار داشت: پیشینه‌ی تحریف به سنت و عملکرد یهودیان بازمی‌گردد که تنها قوم ذکر شده در قرآن کریم به جهت مبدأ و منشأ تحریف‌ها هستند و جالب این که عملکردشان در حال حاضر نیز در رستای تحریف بسیار قوی و قابل توجه است.

وی افزود: توجه امام خمینی (ره) به پدیده‌ی تحریف در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی کاملاً مشهود است، کما این که ایشان اوایل انقلاب در تاریخ ۲۸ آبان ۵۸ وقتی مصاحبه با خبرگزاری cbs آمریکا را پذیرفتند، تاکید می‌کنند بر عدم تحریف صحبت‌هایشان و اینکه تحریف خلاف کار خبرنگار است.

وی اضافه کرد: نکته‌ی قابل توجه در تبیین تحریف از نگاه حضرت امام، عدم فاصله‌ی بین رخداد و گزارش است و اینکه خبرها بدون کم و زیاد شدن و دخالت خبرنگار در انتقال ماهوی خبرها باید اتفاق بیفتد.

عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به دلایل و انگیزه‌ها در مساله تحریف گفت: آثار و پیامدهای تحریف شامل شبهه و تردید افکنی، عدم واکنش‌های درست در مسیرهای درست و … است و در این خصوص باید توجه داشت که اساساً فتنه‌ها از دل شبهات بیرون می‌آیند، کما این که گفته اند”کلمه‌الحق یراد به‌الباطل”.

وی در ادامه بیان داشت: در تاریخ معاصر ایران آنچه به صورت تهاجمی از حوزه‌ی تعلیم و تربیت تا حوزه‌ی سیاست را درگیر خودش کرده، روبرو شدن با نظم سکولار بوده که چهار پایه‌ی بنیادی عهده‌دار این نظم سکولار بودند و شامل این موارد می‌شوند؛ پایه‌های فکری فلسفی: متفکران آلمانی، پایه‌های حقوقی: فرانسوی‌ها، پایه‌های تکنیکی: فیلسوفان انگلیسی و پایه‌های عمل‌گرایی: آمریکایی‌ها. ما هم از اول انقلاب اسلامی با همین چهار کشور درگیر بودیم که امام (ره) در برابر همین چهار پایه‌ی بنیادی ایستاد.

وی با اشاره به این که ذات نظم سکولار تهاجمی است و می‌بینیم که سلاح‌های مخرب یکی از ابزار همین نظم سکولار به شمار می‌رود، گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی علیه نظم سکولار موجود در دنیا بوده، کما این که غربی‌ها بعد از وقوع انقلاب اسلامی نسبت به مساله نظم سکولار، موضع انتقادی گرفتند و برخی حتی مدعی شدند که به جهت تحولات رخ داده، ملت‌های جهان دیگر تمایلی به این موضوع ندارند اما باید دانست که حتی در داخل کشور ما نیز نظم سکولار در ابعاد و عرصه‌های مختلف ظهور و بروز دارد.

سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد همچنین خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران، تنها انقلاب علیه نظم سکولار بوده و این موضوع همچنان در محافل مطرح است که با وقوع این انقلاب چه تحولاتی در عرصه بین المللی و جهانی رخ داد.

وی با بیان این که کنش‌گران تحریف، معمولاً آدم‌های مشهور و موجهی بوده و هستند، گفت: کنش‌گران تحریف در ایران، یا از روی جهل تحریف می‌کنند، یا از روی عناد و بدعهدی اهل تحریف هستند و یا از روی تمایلی که به اسطوره‌سازی دارند، به سمت تحریف شخصیت‌ها سوق می‌یابند. هدایت‌الله بهبودی یکی از افرادی است که اهل تحریف درباره‌ی شخصیت حضرت امام شده و البته ایشان آثار خوبی درباره‌ی دفاع مقدس دارد اما ورودش به مطالب تاریخی در سیطره‌ی تحریف پنهان شده است.

نامدار افزود: کتاب اول ایشان با عنوان فرهنگ نامه‌ی انقلاب اسلامی بود که به دلیل اعتراضات جمع شد. کتاب دوم ایشان به نام شرح اسم بود که به دلیل اغلاط تاریخی و نظر حضرت آقا جمع آوری شد و کار سوم ایشان کتاب الف لام خمینی بوده که دارای تحریف‌های متعددی در صفحات گونان کتاب درباره‌ی شخصیت امام خمینی (ره) است. در همین کتاب، یکی از روش‌های مکرر در تحریف حضرت امام (ره)، جعل مطالبی‌است که شاید اتفاق افتاده باشند اما از دلشان مطالب مجعول رقم خورده‌اند. در همین کتاب با روش‌های تحریف همچون تقطیع نامناسب جملات و صحبت‌ها، جعل مطالب، برجسته سازی بی‌معنا، سانسور، تفسیر غلط، تفسیر سطحی حرف‌های امام، ایجاد تردید در آثار و سیره، مغالطه‌های بی منشأ، مخفی شدن پشت بعضی مفاهیم مثل تقابل بین جمهوریت و اسلامیت، تقلیل بیانات و کنش‌ها به اقتضائات تاریخی، استفاده از روایت‌هایی ارزیابی نشده و بحث درهم تنیده شدن مرز خیال و واقعیت مواجه هستیم.

عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: راهکار حضرت امام (ره) برای مقابله با تحریف دو قاعده بوده است؛ نخست آن که دروغ نگوییم و ثانیاً هم این که از خودمان نگوییم و چیزی بر آن اضافه نکنیم و لذا آنچه در برهه‌ی کنونی اهمیت وافری دارد صیانت از اندیشه‌های امام خمینی در برابر تحریف هست.

وی تأکید کرد: البته کسانی می‌توانند با جریان تحریف امام (ره) و به طور کلی تحریف انقلاب اسلامی مقابله کنند که پیش از هر چیز شناخت و احاطه لازم را به مساله و جوانب آن داشته باشند تا بعد بتوانند با حساسیت و دغدغه مندی و البته مطالعه منابع در مقام پاسخگویی برآیند و از حریم امام و انقلاب دفاع کنند.

۵۷۲۴۵

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا