رپورتاژ

نکات ضروری نگهداری روانکارهای صنعتی

روانکارهای صنعتی باید در شرایط مطلوبی نگهداری و ذخیره‌سازی شوند تا در مدت‌زمانی که خریداری می‌شود و تا پیش از مصرف، کیفیت آن‌ها حفظ شود. در این مطلب نکاتی به صورت مختصر بیان‌شده است که با رعایت آن‌ها می‌توانید روانکار خود را تا لحظه مصرف مرغوب و بدون تغییر نگه دارید.

 

  1. اضافه کردن روانکار جدید به مخزن قبلی

اغلب اوقات، روش‌های نامناسب افزودن، نتیجه‌ای جز افزایش خطرات ناشی از نفوذ آلودگی، اختلاط روان‌کننده‌ها و غیره نخواهد داشت. روش‌های افزودن باید با اطمینان از حفظ بالاترین سطح سازگاری و پاکیزگی انجام شود.

تکنیک‌های نام‌برده، باید شامل فیلتراسیون روغن‌های ورودی باشد. بسیاری از اوقات ممکن است روغن‌های جدید، آلوده‌تر از سطح تمیزی مورد نظر شما باشند. به این معنا که اگر سطح پاکیزگی مورد نظر خود را مشخص نکرده و زمان، هزینه، نیروی انسانی و غیره را برای به دست آوردن این سطوح از پاکیزگی روانکار در حین کار صرف نکنید، تنها کاری که انجام می‌دهید این است که آن را با روغن‌های جدید آلوده کنید.

حفظ کیفیت اصلی روانکار ممکن است در میزان فروش آن نیز موثر باشد. در این لینک می‌توانید  روغن ایرانول، پارس، بهران سه مورد از پرفروش ترین روانکار را مشاهده نمایید.

 

  1. کنترل کیفیت

کنترل کیفیت روان کننده‌های خریداری‌شده، باید از طرف تأمین‌کنندگان تأیید شود تا اطمینان حاصل شود که محصول مورد نظر، اصل و باکیفیت است. برای اطمینان از اینکه روانکارهای شما استانداردهای مورد نظرتان را برآورده کنند، آنالیز روغن ابزار مناسبی است و موارد زیر را آشکار می‌کند:

  • کیفیت سهام مواد پایه
  • کیفیت و غلظت افزودنی
  • خواص عملکردی روان کننده
  • خواص عملکردی غلیظ کننده (گریس)

یک سایت انگلیسی، ارزش و نکات مهمی را درباره روانکارهای صنعتی  بررسی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد لینک آن شوید.

 

  1. وجود روان کننده‌های مخلوط یا آلوده

نتایج تجزیه و تحلیل روغن و سایر متغیرهای تضمین کیفیت، مانند ظروف زنگ‌زده و هر نوع مشکل کیفی دیگر، باید به خوبی مستند و فهرست بندی شوند.

مواردی که در مرحله مستندسازی باید مورد توجه قرار گیرد عبارت‌اند از:

  • تاریخ تحویل و تاریخ نمونه روغن خریداری‌شده
  • نتایج بازرسی ظروف نگهداری
  • برچسب‌هایی که نتایج آزمایش آنالیز روغن را نشان می‌دهد
  • چک‌لیست تفصیلی برای آزمون نمونه‌گیری
  • رفع آلودگی دوره‌ای با فیلتراسیون
  • بهتر است روغن جدید را در حین پر کردن ظرف نگهداری فیلتر کنید. انجام این کار میزان آلودگی روغن پرشده با روغن جدید را کاهش می‌دهد، اما فیلتراسیون و هم زدن دوره‌ای مخزن باید برای حفظ سطوح خاصی از پاکیزگی و جلوگیری از ته‌نشین شدن مواد افزودنی انجام شود.
  • فیلتراسیون دوره‌ای روش خوبی برای اطمینان از استفاده از روغن تمیز و تازه برای تخلیه و پر کردن است. دو روش اصلی برای فیلتر کردن روغن‌های ذخیره‌شده حجیم وجود دارد: سیستم فیلتراسیون لوله‌کشی یا چرخ‌دستی فیلتر.
  • هر ظرف باید دارای راه ورود هوا، شیشه دید، فیلتر، برچسب روان کننده و خط توزیع اختصاصی باشد. این سیستم کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که روان‌کننده‌ها در شرایط بهینه نگه داشته شود.
  • مهم نیست که ظرف ذخیره‌سازی چقدر بزرگ یا کوچک باشد، برای حفظ کیفیت روان کننده ذخیره‌شده، ضدعفونی دوره‌ای باید در اولویت قرار گیرد.

 

  1. گزینه‌های توزیع برای روغن‌های ذخیره‌شده

هنگامی که روغن ذخیره‌شده از سیستم ذخیره‌سازی فله به محفظه شارژ منتقل می‌شود، بهتر است روغن توزیع شونده فیلتر شود. این کار را می‌توان با استفاده از یک سیستم فیلتراسیون لوله‌کشی و یک سیستم ذخیره‌سازی روی قفسه (مجهز به نازل‌های توزیع اختصاصی) بسیار آسان کرد. اگر از درام‌های 55 گالن استفاده می‌کنید، می‌توان آن‌ها را با اتصالات سریع، یک پمپ دستی، یک فیلتر داخلی و شیشه دید نگهداری کنید.

توزیع نادرست روغن‌های جدید در ظروف شارژی، یکی از دلایل اصلی آلودگی آن است. برای اطمینان از اینکه روغن فیلتر شده جدید، با حداقل احتمال شرایط جوی آلوده به ظرف قبلی منتقل شود، باید از تکنیک‌ها و ابزار مناسب استفاده شود. عدم به‌کارگیری تکنیک‌های مناسب در این مرحله می‌تواند باعث اتلاف زمان برای فیلتراسیون، نگهداری و پاکیزگی روان‌کاری در حین کار باشد.

 

به طور کلی، نکات ضروری نگهداری روغن‌های صنعتی به روشی که استاندارد و بهینه باشد، به چند فاکتور کلی تقسیم می‌شود: انبارو فضای نگهداری که بهتر است سرپوشیده باشد، قفسه‌ها و طبقاتی که روغن‌ روی آن‌ چیده می‌شود، توجه به تاریخ تولید روغن‌ها و چیدن آن‌ها طبق تاریخ جدید به قدیم (به طوری که روغن‌های قدیمی زودتر مصرف شوند).

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا