جهان

واکنش آمریکا به تصمیم طالبان درباره ممنوعیت استخدام زنان

به نقل از روسیا الیوم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تصمیم طالبان در ممنوعیت استخدام زنان در سازمان‌ها و شرکت‌های غیردولتی هشدار داد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که ممنوعیت استخدام زنان در سازمان‌های بشردوستانه توسط طالبان، توزیع کمک‌ها را مختل خواهد کرد و عواقب وخیمی برای مردم افغانستان خواهد داشت.

بلینکن در صفحه توئیتر خود نوشت: عمیقاً نگرانم که اقدام طالبان در ممنوعیت مشارکت زنان در توزیع کمک‌های بشردوستانه در افغانستان این کمک مهم را که نجات بخش جان میلیون‌ها نفر است، مختل خواهد کرد. زنان در عملیات بشردوستانه در سراسر جهان نقش محوری دارند و این تصمیم می‌تواند عواقب وخیمی برای مردم افغانستان داشته باشد.

لازم به ذکر است که وزارت اقتصاد دولت طالبان از ممنوعیت اشتغال بکار زنان افغانستانی در شرکت‌های غیردولتی داخلی و بین المللی پس از دریافت شکایت‌هایی مبنی بر عدم پایبندی به لباس مصوب خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد دولت طالبان که مسئولیت صدور مجوز برای سازمان‌های غیر دولتی فعال در افغانستان را برعهده دارد در نامه‌ای اعلام کرد: شکایت‌هایی جدی درباره عدم پایبندی به حجاب اسلامی و دیگر قوانین مرتبط با فعالیت‌های زنان در سازمان‌های داخلی و بین المللی دریافت شده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد دولت طالبان همچنین گفت که این دستور به سازمان‌های غیردولتی ابلاغ شده است.

این در حالی است که گروه طالبان به تازگی اعلام کرد که دختران و زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی از تحصیلات دانشگاهی ممنوع هستند.

«حافظ ضیا الله هاشمی» سخنگوی وزارت آموزش عالی دولت طالبان اعلام کرد: وزارت آموزش عالی ابلاغیه‌ای را به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مبنی بر ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی ارسال کرده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از کشورهای اسلامی خواست تا اقدام طالبان در ممنوعیت ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها را محکوم کنند.

گوردون براون در مورد تصمیم طالبان در وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت: «این یکی از غم انگیزترین روزها برای کسانی است که نگران حقوق زنان و دختران هستند.»

براون گفت اگر زنان به عنوان معلم، محقق، دانشمند و سایر حرفه‌ها آموزش نبینند، اقتصاد افغانستان در درازمدت آسیب خواهد دید.

براون که پیش از این به عنوان نخست وزیر انگلیس خدمت می‌کرد، خاطرنشان کرد که در حالی که غرب پس از دو دهه درگیری اهرم فشار محدودی بر دولت تحت رهبری طالبان دارد، کشورهای اسلامی می‌توانند نقشی حیاتی در تغییر سیاست‌های طالبان به سمت فراگیری در توزیع قدرت ایفا کنند.

310310

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا