پزشکی

کنترل اشتها با کپسول الکتروسیوتیکال/ شاهکار مهندسان ام آی تی

کنترل اشتها با کپسول الکتروسیوتیکال/ شاهکار مهندسان ام آی تی

ایرنا نوشت: مهندسان موسسه فناوری آمریکایی «ام آی تی» با استفاده از یک کپسول خوراکی جریان الکتریکی را به سلول‌های معده منتقل کرده و سلول‌های غدد درون‌ریز را برای تولید هورمون‌های خاص تحریک کردند. روشی که موجب بهبود برخی بیماران شده است.

هورمون‌های آزادشده در معده مانند «گرلین» (ghrelin) نقش مهمی در تحریک اشتها دارند. این هورمون‌ها توسط سلول‌های غدد درون‌ریز تولید می‌شوند که بخشی از سیستم عصبی گوارشی هستند و گرسنگی و حس سیر شدن را کنترل می‌کنند.

مهندسان موسسه «ام آی تی» اکنون نشان داده‌اند که می‌توانند این سلول‌های غدد درون‌ریز را برای تولید گرلین تحریک کنند و برای این کار از یک کپسول خوردنی استفاده کرده‌اند که جریان الکتریکی را به سلول‌ها منتقل می‌کند. این رویکرد می‌تواند برای درمان بیماری‌های دارای حالت تهوع یا از دست دادن اشتها سودمند باشد.

در آزمایش های انجام شده در حیوانات، این محققان نشان دادند که این کپسول الکتروسیوتیکال (electroceutical) می‌تواند تولید گرلین در معده را به میزان قابل ملاحظه‌ای تقویت کند. آنها اعتقاد دارند که این رویکرد همچنین می‌تواند برای انتقال تحریک الکتریکی به سایر بخش‌های دستگاه گوارشی انطباق داده شود.

سیستم عصبی گوارشی تمام جنبه‌های گوارش و هضم غذا از جمله حرکت غذا در مسیر دستگاه گوارشی را کنترل می‌کند. برخی از بیماران مبتلا به یک اختلال در عصب‌های معده که موجب کُندی حرکت غذا می‌شود، پس از تحریک‌ الکتریکی تولید شده با یک وسیله شبیه به دستگاه تنظیم ضربان قلب (pacemaker) نشانه‌هایی از بهبود را مشاهده کردند. این دستگاه با جراحی در معده قابل نصب است.

پزشکان برای آزمایش فرضیات خود در این زمینه از یک تحقیق الکتریکی برای ایجاد تحریک الکتریکی در معده حیوانات استفاده کردند. آنها دریافتند که بعد از ۲۰ دقیقه از تحریک (الکتریکی)‌، سطح گرلین در جریان خون به میزان زیادی بالا رفت. آنها همچنین دریافتند که تحریک الکتریکی موجب هیچ التهاب جدی یا سایر اثرات جانبی مهم نشده است. آنها سپس این مساله را بررسی کردند که آیا این تاثیر را می‌توانند با یک وسیله قابل بلعیدن و جا گرفتن در معده ایجاد کنند. دانشمندان به این منظور کپسولی با طراحی خاص ایجاد کردند که سطح آن متشکل از پوشش آب دوست (هیدروفیلیک / hydrophilic) است که این خاصیت موجب دور کردن مایعات از بافت معده و تراکنش الکترودها می‌شود.

محققان این کپسول را با قرار دادن آن در معده حیوانات بزرگ آزمایش کردند و دریافتند که این کپسول موجب تولید سطح بالایی از گرلین در جریان خون می شود.

5858

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا