فرهنگی و هنری

کنش فعال با مهاجرین در دایاسپورا

نسخه اصلی این کتاب به سال 2013 و در مجموعه مختصر و مفید دانشگاه آکسفورد منتشر شده است. ترجمه‌ی این کتاب دومین اثر از مجموعه کتاب‌های انجمن مهاجرت دیاران است.

کوین کنی استاد مطالعات ایرلند و تاریخ در دانشگاه نیویورک است و دایاسپورا مفهومی ست مهم و کاربردی حول موضوع مهاجرت و نحوه‌ی کنش فعال با مهاجرین.
در بخشی از مقدمه‌ کتاب آمده است: «در کشور ما ایران در سالیان اخیر اهمیت دایاسپورا به صورت محدودی مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. اجرای طرح‌هایی همچون بازگشت نخبگان ایرانی، جذب نخبگان و کارآفرینان بین‌المللی و زمزمه‌های بهره‌مندی از توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور نمونه‌هایی از این توجهات است. اما این امر هیچ‌گاه به صورت یکپارچه و منظم و به صورت یک سیاست واحد از سوی همه‌ی دستگاه‌های اجرایی مورد توجه نبوده است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که نبود مطالعات علمی در حوزه‌ی مفهومی دایاسپورا یکی از عوامل بزرگ عدم توفیق ایران و بی‌توجهی به انواع دایاسپوراهای کشور ایران (دایاسپورای ایرانیان خارج از کشور و دایاسپورای افغانستانی‌های ساکن ایران) بوده است. کتاب «دایاسپورا، مقدمه‌ای بسیار کوتاه» یک گام کوچک برای معرفی این مفهوم بزرگ در ایران است…».
کنی استاد تاریخ است و کتاب دایاسپورا سرشار است از مثال‌های تاریخی از یهودیان، ارامنه، ایرلندی‌ها، آسیایی‌ها و آفریقایی‌هایی که با مهاجرت‌های‌شان شکل‌های گوناگونی از دایاسپورا را در جای جای جهان به وجود آورده‌اند.
این روزها که تب مهاجرت به شدت بالا رفته است و از سویی دیگر تأثیرات مهاجران بر سرزمین مبدأشان به موضوعی ملموس و تجربی تبدیل شده است، کتاب دایاسپورا چهارچوبی دقیق برای تحلیل مسائل مهاجرت فراهم می‌کند.
کتاب «دایاسپورا» در 156 صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم به بازار نشر آمده است.

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا