فرهنگی و هنری

«گل‌آقا و فراجا»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایمان شمسایی، در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشته است:

«گل‌آقا و فراجا»

«دو سه روز قبل سالروز رحلت مرحوم کیومرث صابری یا همان گل آقای معروف و دوکلمه حرف حساب روزنامه اطلاعات بود. خداوند رحمتش کند و چقدر جای او و گل آقایش خالی ست. یادم نمی رود افطاری معروف مرحوم صابری در دفتر گل آقا حوالی میدان آرژانتین را که از منتها الیه چپ تا عمق جناح راست در آن دیده می‌شدند. بگذریم.

چند روز قبل هم کاریکاتور سردار رادان یا به عبارتی نقاشی یا تصویرسازی گرافیکی از ایشان در همشهری چاپ شد که ابتدا شکایت و سپس رضایت را به همراه داشت و خلاصه ماجرا ختم به خیر شد. این وسط یاد یک مرحوم دیگر را هم می‌خواهم بکنم. دکتر حسن حبیبی، چهره علمی و معاون اول ریاست جمهوری دهه هفتاد.

گل آقا هفتگی منتشر می‌شد. تقریبا یا هر هفته یا یکی درمیان کاریکاتور مرحوم حبیبی روی جلدش بود. رییس روابط عمومی رییس جمهور وقت که رفاقت صمیمی هم با مرحوم گل آقا داشت تعریف می‌کرد یک بار مرحوم حبیبی با او تماس می‌گیرد و می‌گوید «به صابری زنگ بزن چند هفته است تصویرم روی جلد نیست. نکند تصور کرده ناراحت شدم. بگو اصلا چنین فکری نکند.»

قطعا نشریه تخصصی طنز با روزنامه سراسری فرق دارد. چهره علمی و اجرایی هم با رییس پلیس متفاوت است. مطلب طنز هم با تصویرسازی دوتاست. غوغای عجیب و غریب شبکه‌های اجتماعی و برداشتها و سوءبرداشتهایی که این روزها از یک رفتار تخصصی و حرفه ای در جامعه بازتاب داده می شود هم در آن سال ها نبوده.

بنده هم معتقدم باید شکوه و هیمنه پلیس حفظ شود. نباید رفتاری کرد که در عین خیرخواهی، بازتاب عکس حتی در بخشی از جامعه بدهد و خوشحالم که فراجا هم ماجرا را تمام کرد. فقط خواستم ذکر خیری از گل آقا و روزگارمان کرده باشم. برای عدم تکرار این سوءتفاهم ها باید سواد رسانه ای جامعه بالا برود. چه من مسئول مطبوعاتی و سیاسی چه آن همکار روزنامه نگار و چه شهروندی که سبد مطالعه اش را از رسانه فاخر طنز و گونه های متفاوت سخن و کلام خالی می بیند محتاج رشد سواد رسانه ای است.

گل آقا روحت شاد. امثال تو که باشند، امثال من و مخاطب خواهیم فهمید طنز و کاریکاتور چیست و چقدر راهگشاست.»

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا