پزشکی

این چسب، ریه، کبد و اندام‌های حیاتی را بازسازی می‌کند!

این چسب، ریه، کبد و اندام‌های حیاتی را بازسازی می‌کند!

دیجیاتو نوشت: این ماده که چسب سلولی نام دارد، از ترکیب چندین مولکول مهندسی شده ساخته شده و می‌تواند زخم‌ها و اعصاب آسیب دیده را ترمیم کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو از یک نوآوری جذاب خبر داده‌اند که «چسب سلولی» نام گرفته است. آنها ادعا کرده‌اند که با کمک این نوآوری، در آینده دستاوردها و امکانات پزشکی قابل توجهی مانند ساختن اندام در آزمایشگاه برای پیوند و بازسازی اعصاب آسیب دیده فراهم خواهد شد.

اساساً، این تیم مجموعه‌ای از مولکول‌های مصنوعی را مهندسی کرده که می‌توان آنها را دستکاری کرد تا سلول‌های درون بدن انسان را به یکدیگر متصل کرده تا با یکدیگر پیوند برقرار کنند. ترکیب این مولکول‌ها همان «چسب سلولی» است و مانند مولکول‌های چسبنده‌ای عمل می‌کنند که به‌طور طبیعی در سلول‌ها و اطراف آن پیدا می‌شوند و بی اختیار نحوه ساختار و اتصال بافت‌ها، اعصاب و اندام‌های ما به یکدیگر را کنترل می‌کنند.

نکته مهم اینکه در این مورد، دانشمندان می‌توانند به‌طور داوطلبانه آنها را کنترل کنند.

این چسب ریه، کبد و اندام‌های حیاتی را بازسازی می‌کند!

«آدام استیونز»، محقق مؤسسه طراحی سلولی UCSF و نویسنده این مقاله جدید در بیانیه‌ای گفت: «خواص یک بافت، مانند پوست شما، تا حد زیادی با نحوه سازماندهی سلول‌های مختلف آن تعیین می‌شود. ما در حال ابداع راه‌هایی برای کنترل سازماندهی سلول‌ها هستیم که برای سنتز کردن بافت‌هایی با خواص موردنظرمان، بسیار مهم است.»

بهبود زخم و اعصاب آسیب دیده با این نوآوری

در نهایت، پزشکان می‌توانند از این ماده چسبنده به عنوان مکانیزمی مناسب برای ترمیم زخم‌های بیماران، رشد مجدد اعصاب تخریب شده‌ و به‌طور بالقوه حتی برای بازسازی ریه‌ها، کبد و سایر اندام‌های حیاتی بیمار کار کنند.

طبیعتاً این امر کمک زیادی به بیماران نیازمند به اهدای عضو خواهد کرد، آن هم در زمانی که اکثر کشورهای جهان با مشکل کاهش سریع اعضای اهدایی مواجه هستند. طبق گزارش اداره منابع و خدمات بهداشتی، روزانه 17 نفر در ایالات متحده در حالی که در لیست انتظار پیوند عضو هستند جان خود را از دست می‌دهند و هر 10 دقیقه نام یک نفر دیگر به این لیست اضافه می‌شود.

227227

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا