پزشکی

با عوارض خطرناک “سزارین” آشنا شوید

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ناهنجاری‌های جفت در بارداری های بعدی پس از سزارین را خطرناکترین عارضه این روش زایمانی عنوان کرد وافزود: بروز این عارضه ممکن است مادر را در خطر مرگ قرار دهد.

 

شیوا کاظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به عوارض بسیاری سزارین از جمله احتمال پارگی رحم، خونریزی های بسیار و… گفت: در کنار عوارض بسیار زیاد، مهمترین عارضه بحث ناهنجاری های جفت در بارداری های بعدی است.

 

وی افزود: در سزارین روی رحم برش زده می شود و این قسمت پس از بهبودی مثل سابق نمی شود و بافت عضلانی و مخاطی آن مثل قبل نیست، چرا که آسیب دیده است، بنابراین در بارداری های بعدی جفت روی این قسمت از بافت جذب می شود.

 

کاظمی گفت: جفت ماهیتی تهاجمی دارد و حالت نفوذی دارد و از هر قسمت که ضعیف تر باشد نفوذ می کند، بنابراین جفت به این قسمت که از قبل آسیب دیده می چسبد و در آن نفوذ می کند.

 

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: به دنبال این نفوذ احتمال دارد جفت از جداره رحم بیرون برود، به طور مثال خود را به سایر ارگان ها مثل مثانه برساند، در این حالت هنگام زایمان کندن جفت از این ارگان ها که داخل بافت آنها هم نفوذ کرده بسیار دشوار است و با خونریزی های بسیار و خطرناکی همراه است و احتمال مرگ مادر وجود دارد.

 

کاظمی افزود: این عارضه خطرناک تهدیدکننده جان مادران باردار است، بنابراین مادران باردار باید بدانند پیشگیری از سزارین برای حفظ سلامت و جان آنهاست.

 

وی افزود: سزارین با عوارض بسیاری برای مادر و جنین همراه است و در سراسر جهان از آن به عنوان یک روش برای انجام زایمان در برخی مادران که امکان زایمان طبیعی برای آنها وجود ندارد،استفاده می شود.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: در سزارین بیش از مادران، جنین آنها هم در معرض خطر است و آمارها نشان می دهد که مرگ و میر در نوزادانی که با روش سزارین به دنیا می آیند، بسیار بالاتر از سایر نوزادان است.

 

کاظمی گفت: با توجه به اینکه در سزارین نوزاد سر وقت مناسب خود به دنیا نمی آید، ریه آنها عمدتا نارس بوده و همین امر موجب می شود این نوزدان با مشکلات تنفسی مواجه شوند.

 

این مسئول افزود: از طرفی احتمال پارگی جفت در این روش بالاست و با توجه به اینکه جفت منبع تغذیه جنین است می تواند منجر به مرگ جنین شود.

 

کاظمی به دوری نوزاد تازه متولد شده از مادر در روش سزارین هم اشاره کرد و افزود: در همان بدو تولد نوزاد به آغوش و شیر مادر نیاز دارد که متاسفانه در سزارین این امکان فراهم نیست و نوزاد به خاطر حال نامساعد مادر به بخش منتقل می شود و از شیر اولیه و آغوش نخست مادر محروم می شود و همین امر شیردهی های بعدی نوزاد را با مشکل مواجه می کند.

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا